Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Talryn
Hej derude

Ja står og vil anskaffe mig et 1080P LCD fjernsyn her først i 2007, men er meget i tvivl hvilket man bør vælge for at få mest for pengene, det er jo en relativ dyr anskaffelse...

Har kigget mest på Samsung LE40F71B og den nye Sharp LC 37XD1E, Sharp er dog ret billig i forhold til Samsung og Sony..

Jeg har dog ikke haft noget held med at finde nogle anmeldelser af disse produkter, hvilket ikke gør valget næmmere.

Er der anmeldelser af disse et eller andet sted, eller får i her på Flatpanels disse produkter til test ?

MVH Talryn
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Sharps XD1 serie får vi ind i slutningen af denne uge i en 46 tommer version. Herefter skal jeg også meget gerne svare på spørgsmål omkring den, eventuelt i forhold til Philips 9731D eller nogle af de andre skærme med den høje HD opløsning, hvis det er dem du er mest interesseret i.

Bemærk, at der højest sandsynligt introduceres en del nye modeller i januar og februar månederne.
Af Talryn
Problemet med de sprit nye modeller, hvis de kommer på markeded i Jan/Feb er jo at de nok kommer til at plasere sig omkring de 25-30 K, og jeg vil nu gerne have dem ned mellem 15-20 K....

Men ja det er de FULL HD skærme som jeg er på udkig efter....

Vil se frem til dine imputs :)

MVH Talryn
Af Gr3y
Du kan få en 37 XD1E til ca 15k.

Sådan en har jeg bestilt.

Jeg fandt kun en forhandler i DK pt.
Navnlig http://www.licotronic.dk/produkter.aspx ... nPLID=1387

Andet relevant info er at der er pixel garanti, og de kommer og henter skærmen hos dig hvis der er nogen problemer.

Så det gjorde mig tryg ved at bestille den online.
Af Talryn
That sounds wery promesing...

Have been worried about the ability to show SD signals....

Cant wait to see the test...
Af Gr3y
Rasmus Larsen skrev:Nu får jeg den naturligvis snart selv ind, men jeg kunne da godt tænke mig af ren interesse at høre, hvad synes du om skærmen Gr3y? :)
Det skal jeg nok, jeg har dog ikke fået den endnu.
Men jeg vender lige tilbage.
Af Blaha
jeg lytter lidt med her, da jeg leder efter en med fuld HD også, samt 1:1 pixel..

Samsungs nye skærme leverer ikke 1:1 gør de?
Af Gr3y
Ok, nu har jeg fået min 37XD1E.

Første indskydelser:
Super flot skærm designmæssigt.
Desuden er den solid. Den virker gennemtænkt og ikke "billig" på nogen måde.

Skærmen summer lidt - kan dog kun høres når man står bag den i et stille lokale. Foran den kan intet høres, selv i et stille lokale.

I et mørkt lokale er den sorte "farve" ikke sort nok (min mening). Ved ikke hvad der er normalt da dette er min første LCD. Man kan justere dette ved at pille ved "Backlight" indstillingen. Dog påvirker det farvene.
Jeg er dog ikke færdig med at tweake. Jeg har nada erfaring med det, og ville gerne at f.eks. Rasmus kunne komme med nogle pointers. :)
(Så vidt jeg kan forstå er 46XD1E og 52XD1E én generation nyere, og har derfor bedre kontrast og sort + 2ms bedre responstid).

Menuerne er nemme at finde rundt i, dog er de for langsomme og de er generelt ikke responsive nok.

Skærmen understøtter 1:1 pixelmapping, dog har jeg ikke haft mulighed for at teste dette, da jeg pt. ikke har noget kabel fra hverken Xbox360 eller PC.

Lyden er ok. Dog har jeg tænkt mig at sætte nogle eksterne højtalere til senere (gør alle ikke det?).

Skærmen har umiddelbart ingen problemer med at vise rød (som visse skærme af ukendte årsager for mig, har problemer med at vise optimalt).

Xbox360 spil (testet i 1080i) er superflotte. Fantastiske farver; ingen synlig banding/bleeding osv. Det hele står perfekt.
(Jeg fatter stadig ikke hvordan Xboxen kan trække Gears of War uden at brænde af - det spil er nok det flotteste jeg nogensinde har set; og jeg har set en del).

Serienummeret på den er af 611nnnnn serien (som eftersigende skulle være den nyeste - dvs. ingen har stødt på en 612'er endnu).

Så alt i alt er jeg tilfreds (endnu) ;)

Ps. Jeg er immun over for "Wow!!" effekten af nye ting. Jeg er ikke forblændet blot fordi jeg har brændt 15k af. Jeg kan i teorien godt finde fejl på skræmen 5 min. efter at jeg har fået den.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
I et mørkt lokale er den sorte "farve" ikke sort nok (min mening). Ved ikke hvad der er normalt da dette er min første LCD. Man kan justere dette ved at pille ved "Backlight" indstillingen. Dog påvirker det farvene.
Jeg er dog ikke færdig med at tweake. Jeg har nada erfaring med det, og ville gerne at f.eks. Rasmus kunne komme med nogle pointers.
(Så vidt jeg kan forstå er 46XD1E og 52XD1E én generation nyere, og har derfor bedre kontrast og sort + 2ms bedre responstid).
Der er to sider af sagen her. Dels er 46XD1 og 52XD lidt forbedret på dette punkt, som du også er inde på, dels er brightness (kaldet backlight på skærmen) ret høj fra standard, hvilket du også nævner.

Hvis jeg skal give dig et råd, og hvis skærmen ellers minder om 46 tommeren på dette punkt, så skru ned for backlight. Omkring -2 til -5 burde være fornuftigt. Lad den stå her og ignorer, at billedet er anderledes i starten og så vænner du dig hurtigt til det - og dernæst vil du bedre kunne lide det på denne måde. Det er jeg ret sikker på også holder uden for mit hoved ;)

Hvis det primært er for film du savner sortgengivelse, så kan du jo lave denne profil på din indgang hvor du har en filmafspiller tilsluttet. Ofte er det ikke lige så vigtigt på Tv udsendelser.

Du kommer dog nok aldrig helt op på sortniveaut i 46 og 52 tommeren, men du burde kunne nå et fornuftigt niveau. Brighntess vil jeg anbefale, at du ikke roder alt for meget med. Jeg forsøgte mig lidt. Den kan hurtigt gøre, at du mister for meget nuancering i de mørke nuancer.
Menuerne er nemme at finde rundt i, dog er de for langsomme og de er generelt ikke responsive nok.
Responsen synes jeg ikke der var problemer med, men hvor andre også oplevede f.eks, dette på Philips 9830 serie, oplevede jeg næsten det modsatte. Jeg ved ikke om rummet jeg tester i automatisk guider alle infrarøde signaler hen til Tv'et eller hvad der sker.
Men ja, de er ikke så hurtige. Det synes jeg dog er generelt på de lidt mere "tunge" HD apparater. Det gælder desuden også på f.eks. Samsungs Blu-Ray afspiller jeg har hjemme lige nu.
Dog har jeg tænkt mig at sætte nogle eksterne højtalere til senere (gør alle ikke det?).
Det er også tit min pointe, når jeg skriver om lyden i mine anmeldelser :)
Ps. Jeg er immun over for "Wow!!" effekten af nye ting. Jeg er ikke forblændet blot fordi jeg har brændt 15k af. Jeg kan i teorien godt finde fejl på skræmen 5 min. efter at jeg har fået den.
Det er en god ting. Det beviser også bare - allermest over for een selv - at man har erfaring på området.
Hej allesammen

Jeg overvejer en Pioneer 507XA, hvordan er den i forhold til de skærme i nævner fra Sharp og Samsung. Tapeconnection, siger at den understøtter 1080P. Hvad med i forhold til 1:1 og generelt?

Hvad synes i om fladskærmen, lige nu er prisen 25888 hos Tapeconnection, og når de åbner butik i København, kan den være lavere.

Skal bruge fladskærm mit i januar, og vil gerne købe en som kan holde i nogle år, så jeg ikke skal købe noget nyt om 2-3 år

på forhånd tak
Af Gr3y
Nu har jeg haft tid til at rode lidt mere med skærmen, så jeg har et par yderlige kommentarer.

Jeg er blevet opmærksom på at den Amerikanske udgave understøtter 1080p over komponent, desuden understøtter den noget YUV gøjl. Det gør EU udgaven ikke.
Dog har EU udgaven TrueD som er noget indbygget billedbehandling til at forbedre et grumset SD signal (som jeg ikke ville kunne udvære).

Så alt i alt understøtter EU udgaven vist kun 1080p over HDMI. Og findes der noget HDMI kabel til Xbox360'eren endnu? Nope O_O
Man kan håbe på at det kommer sammen med Microsofts HD DVD drev. Dog understøtter 360'eren kun HD DVD'er i 1080i pga. AACS restriktioner (så vidt jeg kan læse mig frem til). Så der er intet at hente ved at se en HD DVD i 1080p. [edit2 - rettede fejlinformation]
Bottom line: XD1E understøtter 1080p via HDMI og Microsoft er lidt vage med oplysninger omkring release af et HDMI kabel. Lik-sang.com påstår at de har haft fingre i et MS HDMI kabel, som MS pure nægter...
Ja rimeligt forvirrende. :s
Btw. man kan opnå 1080p over 360'eren med et VGA kabel HVIS ens fjernsyn understøtter det.

Her er mine kontrast-indstillinger til DVD afspilning (nok ikke perfekte):

USER
Backlight -2
Contrast 28
Brightness -1
Color 4
Tint 6
Sharpness 1
Black ON (giver meget bedre sort end jeg kan finde ud af at indstille og man ligger ikke engang rigtig mærke til at den dynamisk stiller på lysstyrken)
DNR Low (jeg har ikke rigtigt leget med denne endnu)
TrueD ON
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Her er mine kontrast-indstillinger til DVD afspilning (nok ikke perfekte):

USER
Backlight -2
Contrast 28
Brightness -1
Color 4
Tint 6
Sharpness 1
Black ON (giver meget bedre sort end jeg kan finde ud af at indstille og man ligger ikke engang rigtig mærke til at den dynamisk stiller på lysstyrken)
DNR Low (jeg har ikke rigtigt leget med denne endnu)
TrueD ON
Hvis jeg må kommentere på dem, så synes jeg først og fremmest du bør reducere sharpness betydeligt. Jeg ved ikke om du har en test DVD i hænde, men ellers kan du også hurtigt se hvad en høj sharpness betyder, hvis du tilslutter din computer med et 1920x1080 signal. Bemærk hvordan tekst nærmest får en hvid glorie rundt om sig. Det er nemlig det sharpness går ind og gør. Den tilføjer hvide kanter om linjer og kanter. Det er egentlig et levn tilbage fra de tidligere Tv, men nu til dags tilføjer det i min mening mere støj end det hjælper.

Brightness -1 foretrak jeg egentlig også over 0. Der er dog én negativ ting ved dette og det er at de helt mørke skridt 1-3 mere eller mindre falder sammen.

Color og tint synes jeg er lidt for høj, men omvendt vil jeg også mene, at det afænger lidt af den farvetemperatur du har valgt.