Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thomasi
Jeg har netop været i Elgiganten, hvor jeg blev tilbudt et LE40C635XXE samt et ophæng (som står til 2600 kr) til en samlet pris på 8000 kr. Synes I at det er et godt tilbud?

Jeg er lidt ligeglad med det dyre ophæng, da et tilsvarende sikkert kan findes til under det halve.

Jeg kan se at storebroderen (LE40C655) har været på tilbud i Fona til 5000, så jeg giver måske selv svaret, når jeg synes at de 8000 er for dyrt. Men hvad synes I?

Jeg kan desuden nævne at sælgeren mente, at Plasma er dårligt med mindre der er bælgmørkt - ellers vil han gå efter LCD - er I enige?

På forhånd tak!
Af Steen Bay
thomasi skrev:Jeg har netop været i Elgiganten, hvor jeg blev tilbudt et LE40C635XXE samt et ophæng (som står til 2600 kr) til en samlet pris på 8000 kr. Synes I at det er et godt tilbud?

Jeg kan desuden nævne at sælgeren mente, at Plasma er dårligt med mindre der er bælgmørkt - ellers vil han gå efter LCD - er I enige?
Nej, nok ikke et specielt billigt. Så er det et noget bedre tilbud Elgiganten har på nettet, hvor de sælger et 40C535 til 4K. Og mht. plasma, så satte sælgeren nok tingene lidt på spidsen, men der er dog en smule om snakken. Du kan evt. læse lidt om det i tråden "cd/m2 på plasma?" i kategorien "panelteknologi".
Af Akyhne
Fjernsynet står til 7499,- i deres e-butik. For 1 måned siden, stod det som jeg husker det til 5000,-
Selv gav jeg 6500,- for LE40C675 som er 2 modeller større. Merprisen for 675'eren er ca. 1400,-

Så nej, lyder bestemt ikke som et godt tilbud. Der skal minimum skæres 1000,- af.
Af Medarbejder
Skærmen står til 7499,- og ophængende er røvdyre (så sælgeren kan SAGTENS give rabat) ... og skærmen er utrolig lækker
Skulle jeg ha en 40" lige nu blev det helt klart den samsung der , lækker skærm
Af bantam
thomasi skrev:Jeg kan desuden nævne at sælgeren mente, at Plasma er dårligt med mindre der er bælgmørkt - ellers vil han gå efter LCD - er I enige?
Det er absolut en overdrivelse. Plasma fungerer fint under langt de fleste lysforhold - men meget oplyste rum (f.eks. med mange vinduer) og plasma-TV er ikke en god komibination.
Brugeravatar
Af MigSelv
thomasi skrev:Jeg har netop været i Elgiganten, hvor jeg blev tilbudt et LE40C635XXE samt et ophæng (som står til 2600 kr) til en samlet pris på 8000 kr. Synes I at det er et godt tilbud?

Jeg er lidt ligeglad med det dyre ophæng, da et tilsvarende sikkert kan findes til under det halve.

Jeg kan se at storebroderen (LE40C655) har været på tilbud i Fona til 5000, så jeg giver måske selv svaret, når jeg synes at de 8000 er for dyrt. Men hvad synes I?

På forhånd tak!
Hej
Sælger mener der skal være bælgmørkt, havde måske været korrekt, hvis vi snakkede om projektor.
Ja, plasma er ikke ligeså lysstærkt som lcd, men så er det heller ikke værre.
Mit plasma er placeret foran vinduer, med sollys bagfra, dette giver ikke problemer.
Uanset teknologi, vil hverken plasma eller lcd ( i "gamle dage" crt ), klare direkte belysning særlig godt.
Jeg har begge tv teknologier, plasma i stuen, lcd i alrum og soveværelse, ved brug i dagslys ser jeg ikke forskel.
Fokuser hellere på alle fordelene ved plasmateknologien, fremfor en marginalt dårligere egenskab ved kraftigt dagslys.
Det eneste issue der skal fokuseres på, er risikoen for burn in, som er væsentligt større ved plasma end lcd.
Af Steen Bay
bantam skrev:
thomasi skrev:Jeg kan desuden nævne at sælgeren mente, at Plasma er dårligt med mindre der er bælgmørkt - ellers vil han gå efter LCD - er I enige?
Det er absolut en overdrivelse. Plasma fungerer fint under langt de fleste lysforhold - men meget oplyste rum (f.eks. med mange vinduer) og plasma-TV er ikke en god komibination.
Men ikke desto mindre, så er de ca. 90 cd/m2 som et kalibreret plasma TV synes at kunne levere (ved en normal/gennemsnitlig belastning) ikke vildt imponerende. Hvorvidt det så er et problem i praksis skal jeg dog ikke kunne sige, da jeg ikke har set plasma TV i hjemlige omgivelser. Nå, men det jeg ville spørge om, det var om plasma TV så kan opretholde den samme lysstyrke når de ældes? (hvilket de vel delvist kan, da jeg går ud fra at dette har relation til de samme forudprogrammerede ændringer som til tider kan forårsage et stigende sortniveau)
Brugeravatar
Af MigSelv
Steen Bay skrev:
bantam skrev:
Men ikke desto mindre, så er de ca. 90 cd/m2 som et kalibreret plasma TV synes at kunne levere (ved en normal/gennemsnitlig belastning) ikke vildt imponerende. Hvorvidt det så er et problem i praksis skal jeg dog ikke kunne sige, da jeg ikke har set plasma TV i hjemlige omgivelser. Nå, men det jeg ville spørge om, det var om plasma TV så kan opretholde den samme lysstyrke når de ældes? (hvilket de vel delvist kan, da jeg går ud fra at dette har relation til de samme forudprogrammerede ændringer som til tider kan forårsage et stigende sortniveau)
I følge oplyste specs, er halveringstiden for lysstyrke 100.000 timer.
I USA har der med en Panasonic model, været fejl i software algoritmen, der forårsagede forkert lysstyrkekompensation med stigende sortniveau til følge.
Af bantam
Det er til almindeligt brug ikke et desideret problem med den lysstyrke som plasma-TV'et leverer - LCD kan bare levere mere lys - og hvis det er det, som man har brug for, er valget let.

Som sagt kan man ikke måle lysstyrke på et plasma-TV uden samtidigt at fortælle, hvordan man måler. Mit TV leverer i dagslysindstilline ca. 160[cd/m^2] målt efter EBU-normen. I et lyst rum er 300[cd/m^2] mere passende (det bruger jeg selv i køkken/alrummet hvor der også spilles konsolspil) - men i sådanne omgivelser forsvinder detaljerne i billedet og farvegengivelsen er ikke længere korrekt pga. reflektioner uanset overfladens beskaffenhed og teknologien i øvrigt.

Når filmentusiaster ofte foretrækker plasma hænger det sammen med, at lysstyrken er afstemt til omgivelser, der ikke i så høj grad forvrænger farvegengivelsen. Derfor sigtes efter et miljø, der minder om (men oftest alligevel langt fra rammer) redigeringsomgivelserne, hvor normen er Ymax=100[cd/m^2]. I omgivelser som disse kommer plsmateknologiens styrke frem (hvis man altså har en model, hvor retention ikke er fremtrædende), da problemer med backlight (og dynamiske kredsløb og local dimming til at skjule disse problemer) i princippet ikke skal implementeres i plasma-TV.

Hvis man har meget lyse omgivelser er LCD bare mere problemfrit - eller det virker mere imponerende, da den sorte overflade giver en bedre kontrastoplevelse.

Når man siger at lysstyrken for plasmacellerne falder over tid, snakker vi om ganske få procent som resulatet af ældningsprocessen: Lige netop nok til at hvidbalance skrider lidt fordi de tre fosfortyper (R, G og B) ældes forskelligt (hvis man ikke kompenserer korrekt - og her er Panasonic et eksempel på en forkert korrektion, som hæver sortniveauet) - eller man kan få lokale burn-in-problemer, hvis man ikke belaster/slider alle cellerne ens. Der er ikke tale om et drastisk fald i lysstyrken.
Af Steen Bay
@bantam - Tak for det udførlige svar. :)
Af Greven
Nogle som har indstilling af dette tv? Så vil jeg meget gerne have den :)
Af Steen Bay
Greven skrev:Nogle som har indstilling af dette tv? Så vil jeg meget gerne have den :)
Indstillingerne fra testen af LE40C650 på hdtvtest.co.uk burde være er fint udgangspunkt.