Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Tillad mig at forklare:).. Jeg har forbundet mit setup således og kan ikke få surround til at fungere:

Min PS3 er forbundet med fjernsynet via HDMI
Fjernsynet er forbundet med mit anlæg via optisk kabel.

Jeg havde håbet på denne måde at jeg både havde surround på tv og ps3. Eller kune beholde surround på ps3 og 5 vejs stereo på tv´et så. Men dette er ikke tilfældet, har stereo på begge enheder.

Er det muligt på nogen måde? Grunden er at jeg skal trække kablerne en masse meter og vill gerne undgå dette. Troede måske mit hdmi ville videregive sit signal til tv´et som bare videregav det til anlægget uden tv skulle kode noget.
Af akanhjo
jeg kan ikke givet et edeligt kvalificeret svar på en løsning, Men jeg kører et setup der hedder HDMI fra ps3 til fjernsyn og optisk fra ps3 til forstærker og på den måden får jeg surround når jeg bruger ps'en. Yderligere har jeg et optisk fra fjernsynet til recieveren for så at få lyden fra fjernsynet i højtalerne.
Af hvad jeg kunne læse mig til ved dig så har du ikke optisk fra ps til reciever, prøv det.
bromberg skrev:Tillad mig at forklare:).. Jeg har forbundet mit setup således og kan ikke få surround til at fungere:

Min PS3 er forbundet med fjernsynet via HDMI
Fjernsynet er forbundet med mit anlæg via optisk kabel.

Jeg havde håbet på denne måde at jeg både havde surround på tv og ps3. Eller kune beholde surround på ps3 og 5 vejs stereo på tv´et så. Men dette er ikke tilfældet, har stereo på begge enheder.

Er det muligt på nogen måde? Grunden er at jeg skal trække kablerne en masse meter og vill gerne undgå dette. Troede måske mit hdmi ville videregive sit signal til tv´et som bare videregav det til anlægget uden tv skulle kode noget.
Hej
Hvis din forstærker har HDMI ind og udgange, vil følgende være bedste tilslutning.
HDMI fra ps3 til forstærker, HDMI udgang fra forstærker til tv. Dette giver mulighed for 5.1 lyd fra ps3 ( og formentligt pcm lyd når der afspilles HD Master audio ). Alternativt kan forstærker forbindes med optisk kabel fra ps3, dette vil "kun" give 5.1 lyd dts/dolby digital, uanset om materiale har HD lyd.
Dit tv er med optisk kabel forbundet korrekt, og vil med dvb-t antenne kun kunne afspille 5.1 dts fra DR HD. Hvis du som beskrevet, kører al lyd via tv, vil du kun få dolby surround, dog undtaget DR HD.
Af bromberg
akanhjo skrev:jeg kan ikke givet et edeligt kvalificeret svar på en løsning, Men jeg kører et setup der hedder HDMI fra ps3 til fjernsyn og optisk fra ps3 til forstærker og på den måden får jeg surround når jeg bruger ps'en. Yderligere har jeg et optisk fra fjernsynet til recieveren for så at få lyden fra fjernsynet i højtalerne.
Af hvad jeg kunne læse mig til ved dig så har du ikke optisk fra ps til reciever, prøv det.
Det er også helt korrekt, har ikke optisk fra ps3 til anlæg. Grunden til det er at mit tv og ps3 (af gode grunde) er af sony. Og kan nemlig styre volumen på anlæg via tv fjernbetjeningen. Og jeg kan simpelthen ikke trække flere kabler. Mit tv og ps3 står i et hjørne og anlæg i et andet og ville gerne nøjes med at trække 1 kabel
Af Kratz
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstod din pointe om hvorfor enheder skal være forbundet som beskrevet?
Som forklaret allerede behøver du kun trække 1 kabel fra din PS3. Det er et HDMI til dit anlæg (hvis dit anlæg altså har HDMI indgang).
Det er den eneste måde du kan få HD lyd fra Blu Ray, eller surround i det hele taget fra DVD og Blu Ray, da TV sjældent kan videregive andet end stereo fra andre eksterne kilder.

Fra anlægget skal du så have et HDMI kabel til dit TV. Om der er behov for mere afhænger af resten af dit setup.
Af AndersAnd
Jeg har tv, ps3 og surround alt i sony. Jeg kører med følgende setup : hdmi fra ps3 > tv, og hdmi + optisk kabel fra tv > surround. Dette gør jeg kan styrre alle enheder med en fjernbetjening samt få den lydoplevelse jeg ønsker (afhængig af hvilket medie der afspilles selvfølgelig). Så prøv evt. som anbefalet at trække et hdmi kabel fra tv til forstærkeren, tror det løser problemet (selvom du ikke er meget for at trække flere kabler).
Brugeravatar
Af MigSelv
AndersAnd skrev:Jeg har tv, ps3 og surround alt i sony. Jeg kører med følgende setup : hdmi fra ps3 > tv, og hdmi + optisk kabel fra tv > surround. Dette gør jeg kan styrre alle enheder med en fjernbetjening samt få den lydoplevelse jeg ønsker (afhængig af hvilket medie der afspilles selvfølgelig). Så prøv evt. som anbefalet at trække et hdmi kabel fra tv til forstærkeren, tror det løser problemet (selvom du ikke er meget for at trække flere kabler).
Hej
Korrekt terminologi, er ikke HDMI fra tv til forstærker, men HDMI fra forstærker til tv. Hvis der ses bort fra HDMI v. 1.4, med audio return channel og ethernet kommunikation, forefindes der ikke HDMI out på tv.
Hvis man ser bort fra audio return ( og remote link ), kan der således intet sendes fra tv til forstærker via HDMI.
Det er muligt, at slut resultatet bliver som det man ønskede, men terminologien bør ligge fast.
PS3 > forstærker med HDMI
TV > forstærker med optisk ( ved DR HD med dvb-t antenne giver det dts 5.1 )
Forstærker > TV ( HDMI Monitor out > HDMI in TV )
Af Cubizix
Problemet ligger nok lidt i at PS3 kun har 1 HDMI udgang. Så medmindre du køber en HDMI splitter så du deler stikket til både tv og forstærker så er der kun den optiske mulighed tilbage.

Men faktisk kan du også på True-HD lyden ud med RCA-Kabler 6-8 stk og bruge en DAC (Digital - Analog converter) Hvis du selvfølgelig vil have 7.1. Uanset hvad du vælger så slipper du ikke for at trække kabler hvis du vil have lyden ud. Hvis du blot vil have 5.1, så lad kablerne sidde som de gør nu og forbind din PS3 med et optisk kabel til din forstærker Så får du 5.1 ud.

Hvis du gør som nu med HDMI til TV så giver det lidt sig selv da der ikke er indbygget 5.1 i Tv'et og du kan ikke vidreformidle signalet fra en modtager til en anden medmindre der sidder en Converter eller splitter i TV'et hvilket jeg endnu ikke har set..

Så HDMI fra PS3 til TV for 1080p/1080i billede. Optik fra PS3 til Receiver for 5.1 Lyd. Og RCA & DAC for 7.1.

Håber det hælper :o)
Af Kratz
Eftersom tråden er oprettet for snart et halvt år siden, håber jeg da trådstarter har fået løst problemet...