Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af KristofferA
Nu har jeg set på et par Samsung fladskærme og jeg synes at de alle sammen lider af næsten at være for (kunstig?) skarpe. Er det bare mig?
Samtidig er der også noget underlig ved deres farver synes jeg. Det gælder på alle modeller jeg har set. Hvad siger I? Kan man tale om dette som en generel ting ved Samsung eller har jeg ikke set dem kalibreret rigtig?

Desuden synes jeg at de LG skærme jeg har set er lidt blødere i billedet....
Brugeravatar
Af MigSelv
KristofferA skrev:Nu har jeg set på et par Samsung fladskærme og jeg synes at de alle sammen lider af næsten at være for (kunstig?) skarpe. Er det bare mig?
Samtidig er der også noget underlig ved deres farver synes jeg. Det gælder på alle modeller jeg har set. Hvad siger I? Kan man tale om dette som en generel ting ved Samsung eller har jeg ikke set dem kalibreret rigtig?

Desuden synes jeg at de LG skærme jeg har set er lidt blødere i billedet....
Hej
Jeg er af samme opfattelse som dig, men mange foretrækker denne lidt "unaturlige" skarphed.
Andre producenter hælder til et mere blødt billede, lidt som vores gamle billedrørs tv.
Til al held, er der forskellige valgmuligheder.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er det jo kun én indstilling du har set, og de fleste TV kan kalibreres til at vise et nogenlunde korrekt billede. De indstillinger man benytter i butikken (og som TV'et leveres med) er beregnet til én ting: At overdøve TV'et lige ved siden af. Dette gøres nemmest ved at sætte blus på farverne og skrue godt op for den kunstige skarphed.
Brugeravatar
Af KristofferA
Ok så har jeg lige endnu et spørgsmål. Nu har jeg set flere Samsung tv nogle kalibrereret efter Flatpanels forslag og nogle er ikke, men det slår mig at Samsung i modsætning til Sony og andre mærker tværer detaljer lidt mere? Det er som om det hele har en lidt mere glat overflade. Dette gør selvfølgelig også at billedet ikke virker så kornet i forhold til andre LCD mærker, men film skal jo have korn. Med andre ord er billedet på Samsungs LCD lidt mere glat end Sony f.eks? Det synes jeg i hver fald.

Er det kun mig der ser det? :o
Af PeterD
Den bedste billedkvalitet havde Pioneer, men de har nu slukket produktionen.

Den 2. bedste billedekvalitet har Panasonic. Det er ikke uden grund at de har overtaget Pioneers know-how på deres plasmaskærme.

Den mest naturlige billedkvalitet fås med Panasonic.

Desværre er der mange som vælger forkert når de vælger mærke og køber Lifes Good eller Samsung pga. prisen, men pris og kvalitet hænger oftest sammen.
Af Mysen
PeterD skrev: Desværre er der mange som vælger forkert når de vælger mærke og køber Lifes Good eller Samsung pga. prisen, men pris og kvalitet hænger oftest sammen.
Du kan ikke bruge ordet desværre her.... Det drejer sig om forskellige behov, og du er ikke berettiget til at udpege disse behov hos folk.

Jeg ejer et Samsung Plasma Tv. Muligvis kunne jeg have fået bedre billede fra et Panasonic V20 til ca. samme pris og med garanti bedre billede fra et VT20...
Alligevel har jeg gjort et af mine bedste køb nogensinde hifi-mæssigt. Jeg vælger at gå et par procent ned i billedkvalitet for den bedre dlna og det (efter min mening) flottere design end på V20.
VT20 var for dyrt. Selv om kvaliteten beretter prisniveauet, ville det stadigvæk ikke være et lige så godt køb for mig, idet jeg igen ikke vil sukke forelsket over det, når det hang og var slukket. Desuden ville jeg kunne sidde og kigge lige ind i stiktilslutningerne på venstre side, hver gang jeg sad ved spisebordet.

Valget var som for mange andre velovervejet. Det er hverken ærgerligt eller dumt.
Af PeterD
Jeg udpejer på igen måde folks behov. Jeg ønsker blot at folk ikke skal træffe et forkert valg og blive skuffet :)

Jeg har hørt mange folk blive skuffet over deres valg af fladskærm, men ved Panasonic's skærme træffer man sjældent et forkert valg.

Samsung laver pæne skærme, men jeg vil alligevel vælge Panasonic fremfor Samsung, Sony eller Phillips, da jeg ønsker en naturlig billedkvalitet, og det er typisk Pioneer og Panasonic som leverer dette med deres plasmaskærme.

Jo LG og Samsung bliver hele tiden bedre, men husk på at Samsungs LED skærme kun er en LCDskærm, så her får man ikke det bedste billede.