Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrixBorgx
Jeg overvejer at købe min første Plasma skærm, men jeg er lidt nervøs for at kaste mig ud i et køb efter, at have læst omkring retention af logoer (hvilket stortset alle kanaler efterhånden benytter sig af), sorte bjælker etc.
Er der nogle her i forummet der kan be -eller afkræfte hvor udbredt dette er især i forhold til netop Samsung PS50C7705.

På forhånd tak for hjælpen!

MVH Carsten
Af akanhjo
Omg. Kom ind i kampen. Du ved dette er et forum og jeg tolker ud fra dit emne at du ikke har brugt ret lang tid på at se forumet an. Der er mange tråde pt hvor retention, burn in og andre skavanker er til høj debat og diskussion.

Som en lille hjælpende hånd kan du fx starte med at læse denne tråd:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=17753

Jeg har selv den model du omtaler og jeg har ikke set skyggen af retention. Der er mange opfattelser af de forskellige problemer, men her kan du da danne dit eget indtryk. God læselyst
Af BrixBorgx
Jeg har rent faktisk rodet meget rundt i indlæggene i forummet.
Men det er ligesom om, at der er meget delte meninger med hensyn til udbredelsen af retention. Og som førstegangskøber af en plasma vil jeg gerne have en nogenlunde form for klarhed, over hvad jeg kan forvente, inden jeg investerer. Der synes jeg måske at jer "superbrugere" nogle gange er lidt for lidt overbærende, jeg opretter jo ikke et indlæg for at irritere nogen. Men for at få svar på netop mit spørgsmål og min situation.

Men tak for svar og link.

MVH Carsten
Af Mysen
Du kan lige sætte endnu et flueben under "retention ikke et problem" fra en anden ps50c7705 ejer
Af akanhjo
Der står et der står i trådene og det er den klarhed man kan få på emnet lige nu. Men nu har du da to med samme model som ikke har problemet og jeg er helt tilfreds med skærmen generelt! :)
Af lennon
Samsung og LG er pr tradition ikke så resistente overfor retention som Panasonic . Og i en eller anden tåd enten her, - eller ovre på Recordere ytrede en medarbejder fra Hifiklubben, at de havde synlig retention på Sam7705 . Men et eller andet tyder på, at det er lidt individuelt . .
Brugeravatar
Af MigSelv
lennon skrev:Samsung og LG er pr tradition ikke så resistente overfor retention som Panasonic . Og i en eller anden tåd enten her, - eller ovre på Recordere ytrede en medarbejder fra Hifiklubben, at de havde synlig retention på Sam7705 . Men et eller andet tyder på, at det er lidt individuelt . .
Hej
Det kommer også lidt an på brugeren. Jeg har set retention på mit VT20, min kone kunne ikke.
Det er også farverne på skærmen, der afgør om det ses. Ved retention, ses det tydeligt med rød og grøn baggrund ( break in dvd ). Med scener som en lyseblå himmel, kan det anes svagt. Derfor måske også svært at se, ved efterfølgende normalt brug.
Retention kan dog heldigvis fjernes, eller, forsvinder med tid. Det skal dog undgås med statiske billeder i samme område, hvis "afvaskningen" skal virke.
Af Hans CL
Jeg har kun haft mit PS507705 i 4 dage men har da nået at se en masse TV på det. Jeg opdagede for første gang retention igår (et DR logo). Det forsvandt imidlertid efter ganske kort tid, så indtil videre betragter jeg overhovedet ikke retention som et problem for denne model.

Hans CL
Af Gavin
Ser det heller ikke som et problem på mit PS50C7705 overhovedet! :)
Af Bache
....og nu venter vi så bare på den lovede test, så os der mangler at købe skærmen kan gøre det med ro i sindet 8)

KOM NU MED DEN TEST!!! :p
Af trykkertor
Testen regner jeg med kommer ud på onsdag, hvis Flatpanels følger sin sedvanlige rutine.
Af Crax
Retention / burn-in kommer vel an på panelets beskaffenhed. Og det faktum, at de paneler der eksisterer i dag, nok er i væsentlig bedre form end dem der var for 5 år siden.

Har selv et 5 år gammel LG plasma TV, som jeg overvejer at skifte ud med netop Samsun PS50C7705, og på den gamle har jeg set en del retention gennem de 5 år, dog ikke noget der har generet mig.

Det har mest været omkr. 4:3 bjælkerne og den type undertekster DR har anvendt, hvor der nærmest konstant er sorte bjælker der hvor undertekserne er.

Efter min egen læsen rundt, her og på andre fora, er jeg efterhånden nået frem til at retention ikke er et problem længere, såfremt man ikke viser det samme billede 'i en længere periode'. Hvad der så præcist ligger i det begreb... Det må være et spørgsmål om at udvise en vis form for forsigtighed, uden at overdrive.

Ser som så mange andre frem til FlatpanelsDK's test som forhåbentlig snart kommer online.
Af akanhjo
...at retention ikke er et problem længere, såfremt man ikke viser det samme billede 'i en længere periode'. Hvad der så præcist ligger i det begreb...

Statistiske billeder i flere timer. Flere timer må være 3 eller flere.
Af trykkertor
Jeg er lige lidt på den "anden tro".
Nærmest som at det nu skal blive ennu større, hurtigere og billigere, og mon ikke det går udover kvaliteten.
Min 5 år gamle Panasonic plasma, (42"PV60) tog jeg i almindelig brug fra første stund. Kendte ikke til retention, burn-in og alt det der.
Husker jeg fik lidt panik efter nogle timer med samme Xbox-spil på min helt nye skærm, i DYNAMISK billedmodus.
Speedometeret hang fast på skærmen.
Men det blev væk efter et par timer med annet kildematerialet.
Udover det har min skærm blevet kraftig "misbrugt".
Dvd-er har stået i menuen over lang tid. Vi har sett time på time på time med samme kanallogo. Vi har set DR Update med scrollende tekst nede.
Men skærmen er og forbliver ren.

Der snakkes MEGET mere om burn-in og retention på dagens skærme, end der gjorde tidligere.

Jeg tror dessværre kvaliteten bliver ringere og ringere i jagten på størrelse, pris og hvor tynd den kan være.
Buzz-problemet snakket vi ikke om for 2 år siden, inden de helt tynde skærme kom.
Nu er vi der hvor man nærmest må regne med litt buzz, og er heldig hvis man ikke får det.

Så jeg er mere bange for brændt billede eller kraftig retention på min kommende Samsung Plasma C7705, end jeg nogen gang har været på vores 4-5 år gamle Panasonic Plasma.