Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg håber I vil hjælpe med at finde et godt tv. Mine krav til et nyt tv har jeg listet herunder.

Plasma er udelukket fra start selvom der bliver skrevet meget om G20 så er der jo også en del der taler imod som Buzz, billede der brænder fast, fosforslør og højt strømforbrug.

Jeg har indtil videre fundet flg. Modeller, men har ikke set dem live kun læst om dem:

Sony KDL-37EX500 – Langsomme menuer? Nogen der har erfaring med det? Og hvad med tekst tv er det også langsomt?

Samsung LE37C675 - Er det den bedste Samsung til prisen?
LG 37SL8000 - (udgået?) efterfølger? Hvornår kan man regne med en ny rammeløs 37”
LG 42SL8500 – Er der meget genskin? Det synes jeg at have læst.

Jeg har fundet 37SL8000 hos getmore.dk, men der er kun 2-300 kr op til SL8500. Hvad er forskellen udover str. på det to?

Jeg vil meget gerne have feedback på de modeller herover og anbefalinger på andre modeller.

True 24P support - Kan det fåes I den prisklasse og foregår det automatisk med skift af hertz?

Full HD

LCD ikke LCD-LED

37-40 eller 42”

Max pris 6500kr

Flot design

God remote

Helst hurtig teks tv

DVB-C (Skal kunne virke med Yousee) og DVB-T tuner MPEG4

God lyd, da de ikke har noget anlæg.

Farvegengivelser osv. Skal selvf. Helst være så godt som muligt

Fedtfingre skal kunne fjernes let, da der nok kommer en del børnefingre på skærmen, da den skal stå på foden i børnehøjde i første omgang.

p.f.t.
Christian
Brugeravatar
Af edinger
DKK 6.500,- for et en 37" skærm, synes jeg, er en uhyrlig pris.

Nu kunne det godt lyde som om, at du sætter design endog meget højt og i øvrigt har set dig gal på plasma, hvorfor du vil karakterisere Panasonics X20'er som "tudegrim" (?)

Ellers ville netop denne skærm være et oplagt valg i budget-klassen. Og til en noget lavere pris.

G20'eren har rigtignok haft problemer med plasmabuzz. Men dette er ingenlunde et generelt problem, som kan overføres til plasma-tv generelt. Og burn-in-problematikken er stærkt overdrevet.

Pris >< kvalitet ville, som så ofte før, være hovedargumentet for at vælge plasma fremfor LCD.
Af Steen Bay
EX500 er vist et ganske udmærket mellemklasse TV. C675 er nok lidt bedre, men desværre har billedet en tendens til at 'hakke' når 100Hz er aktiveret. SL8000 og SL8500 er begge fine TV, og forskellen på dem er vist mest at SL8500 bruger rigtigt glas på fronten og derfor er noget tungere.

LG LD750N er nok den teknisk/billedmæssige efterfølger til SL8000/8500, og bortset fra designet (som er noget mere ordinært), så er det nok også et bedre TV. Personligt tror jeg at LD750N (som fås til ca. 6300,- i 42" versionen) har noget nær den bedste billedkvalitet som kan fås på at LCD TV (uanset pris), men desværre har der ikke været nogle tests af det endnu.
Af Steen Bay
edinger skrev: Nu kunne det godt lyde som om, at du sætter design endog meget højt og i øvrigt har set dig gal på plasma, hvorfor du vil karakterisere Panasonics X20'er som "tudegrim" (?)
Tror ikke at Christian overhovedet nævnte X20, og ihvertfald sagde han ikke noget om at det skulle være "tudegrim". Og når nu han udtrykkeligt siger at det er et LCD TV han vil have, så lad ham dog få lov til det!
Af lennon
Ville nok også gå efter LD750N, ikke mindst pga de ekstra tommer .

Men ellers er det jo netop i dette prisniveau at G20 tørrer gulv med LCD konkurrenterne . Fair nok at den udtrykkeligt er fravalgt , synes dog altid at specielt strømforbrug er et temmeligt naivt argument.
Af Steen Bay
lennon skrev:Ville nok også gå efter LD750N, ikke mindst pga de ekstra tommer .

Men ellers er det jo netop i dette prisniveau at G20 tørrer gulv med LCD konkurrenterne . Fair nok at den udtrykkeligt er fravalgt , synes dog altid at specielt strømforbrug er et temmeligt naivt argument.
Hvem der ville 'tørre gulv' med hvem i en direkte G20 vs. LD750N duel, det tror jeg nu er et åbent spørgsmål ;)
Af chrlau5
->Edinger

Jeg må desværre sige at Plasma er udelukket og vil heslt ikke til at starte en diskussion om det, men vil hellere have råd/kommentarer til valg af LCD tv :-).

->Steen Bay
Er det en test hvor de har konstateret "hakkeri" på Samsung C675 ved 100hz?

Andre der kan sige mere evt. henvise til test af C675 eller det LG 750N?

Til alle :-)
Det skal bestemt ikke være tudegrimt der er også en kvinde der skal se på det ;-).

Jeg har set Sony 37" EX500 til 4999kr fra 23 aug. i Bilka og kan ikke finde det billigere, men der er dog kun 2-300 kr. op til et 40" hos andre forhandlere.

Nogen der ved om det kun er indstillingsmenu der er langosm på EX500 eller er det også guide, tekst tv osv.?

Fald lige over en tråd på et andet forum med flg. tekst:
"Sortniveauet er nok lidt bedre på EX500/700, men ellers vil jeg mene at SL8000/8500 (og altså LD750N..) er klart bedre TV, da de har 200Hz Scanning Backlight og IPS paneler med bedre betragtningsvinkler."

Kan nogen bekræfte at LG´en er betydeligt bedre end Sony EX500 og hvad med f. eks refleksion og mange af de andre krav jeg har skrevet?

Tak for hjælp indtil videre.
Af Steen Bay
chrlau5 skrev:

->Steen Bay
Er det en test hvor de har konstateret "hakkeri" på Samsung C675 ved 100hz?
HDTVtest.co.uk nævner det i de to tests af C650 og C750 (C655/755 i DK) og C675 har samme problem.
Af Steen Bay
chrlau5 skrev: Fald lige over en tråd på et andet forum med flg. tekst:
"Sortniveauet er nok lidt bedre på EX500/700, men ellers vil jeg mene at SL8000/8500 (og altså LD750N..) er klart bedre TV, da de har 200Hz Scanning Backlight og IPS paneler med bedre betragtningsvinkler."

Kan nogen bekræfte at LG´en er betydeligt bedre end Sony EX500 og hvad med f. eks refleksion og mange af de andre krav jeg har skrevet?
Mener at det var mig som skrev det i går, på dette forum, så vidt jeg nu husker ;) Og med hensyn til reflektioner, så vil frontglasset på SL8000/8500 selvfølgelig give en del af dissse.
Af chrlau5
->Steen Bay
:-). Ok, men hvad med EX500 og LG 750N og refleksioner?
Af Steen Bay
chrlau5 skrev:->Steen Bay
:-). Ok, men hvad med EX500 og LG 750N og refleksioner?
Mener at begge har en ret mat overflade med minimale reflektioner, men kan ikke sige det med sikkerhed. C675 har derimod et 'ultra clear' panel med en blank og ret reflekterende overflade.
Af Steen Bay
lennon skrev: Men ellers er det jo netop i dette prisniveau at G20 tørrer gulv med LCD konkurrenterne . Fair nok at den udtrykkeligt er fravalgt , synes dog altid at specielt strømforbrug er et temmeligt naivt argument.
Jo, ville nok være mere relevant at nævne det lettere 'diffuse' billede, den relativt lave lysstyrke og den tendens som sort har til at 'udvaskes' på plasma TV af udefra kommende lys. Derudover kunne nævnes flimmer, banding, dithering, forkellige 'motion issues', reflektioner m.m. som kan variere en del fra model til model (men derfor kan et plasma TV selvfølgelig godt være et udmærket valg, de har blot også deres del af 'udfordringer', præcist ligesom LCD ;-)).
Af chrlau5
Er der ikke flere der har nogle gode råd som ikke omhandler plasma?
Af lennon
Steen Bay skrev:
lennon skrev: Men ellers er det jo netop i dette prisniveau at G20 tørrer gulv med LCD konkurrenterne . Fair nok at den udtrykkeligt er fravalgt , synes dog altid at specielt strømforbrug er et temmeligt naivt argument.
Jo, ville nok være mere relevant at nævne det lettere 'diffuse' billede, den relativt lave lysstyrke og den tendens som sort har til at 'udvaskes' på plasma TV af udefra kommende lys. Derudover kunne nævnes flimmer, banding, dithering, forkellige 'motion issues', reflektioner m.m. som kan variere en del fra model til model (men derfor kan et plasma TV selvfølgelig godt være et udmærket valg, de har blot også deres del af 'udfordringer', præcist ligesom LCD ;-)).
Ja, det må jo være lidt sekundære issues når nu samtlige seriøse testsites har plasmabaserede TV som reference mht rå billedkvalitet .

Desuden tror jeg nu nok at feks "motion issues" og banding er fænomener som er noget værre på billige LCD .
Der kan være mange gode grunde til at købe LCD (overvejer det selv) i stedet for plasma - overall billedkvalitet (vs plasma) under normale forhold er bare ikke en af dem . .