Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jspr
Søger lige lidt råd og vejledning til valg af TV.

Efter at have brugt utallige timer på at læse anmeldelser og brugerkommentarer var jeg umiddelbart nået frem til at ville købe et 40" Sony KDL-EX700 LED tv. Her mente jeg at ville få mest for pengene (ca. 6k), men faldt så tilfældigvis over LG's 2009 top-model 42SL8500 som nu kan anskaffes for ca. samme pris som Sony'en.

I anmeldelsen her på flatpanels viser 42SL8500 (42SL8000) rigtig gode resultater, og er nu blevet i tvivl om det skal være den ene eller anden model.

Jeg er klar over at sony'en har DNLA, men da jeg bare bruger min PS3 til dette formål, er dette ikke afgørende.

Nogen inputs/bud/forslag?
Af Steen Bay
Mange klager over den ujævne (Edge-LED) baggrundsbelysning på EX700, så LG'erne du nævner ville nok være et klart bedre valg, og måske et endnu bedre valg ville være et LG LD750N som fås til ca. samme pris, og som hvad billedkvalitet angår burde være en opdateret version af SL8000/8500. Designet er lidt mere ordinært, men til gengæld er der så heller ikke de potentielt generende reflektioner fra frontglasset (som SL8000/8500 har).
Af jspr
Altså jeg vil indrømme at jeg er faldet lidt for deisgnet på SL8500 - også fordi det er et forholdsvist tyndt LCD-tv. Men reflektionerne kunne jeg selvfølgelig godt undvære..

Gad godt læse nogle anmeldelser eller kommentarer til det LD750N tv du nævner, for SL9000 serien som oprindeligt skulle være den bedre udgave af 8000-serien endte med at falde igennem (ifølge testen her på flatpanels). Men synes ikke jeg kan finde nogle reviews af tv'et.
Af Steen Bay
jspr skrev:Altså jeg vil indrømme at jeg er faldet lidt for deisgnet på SL8500 - også fordi det er et forholdsvist tyndt LCD-tv. Men reflektionerne kunne jeg selvfølgelig godt undvære..

Gad godt læse nogle anmeldelser eller kommentarer til det LD750N tv du nævner, for SL9000 serien som oprindeligt skulle være den bedre udgave af 8000-serien endte med at falde igennem (ifølge testen her på flatpanels). Men synes ikke jeg kan finde nogle reviews af tv'et.
SL9000 benyttede Edge-LEDs og manglede 200Hz Scanning Backlight som Sl8000/8500 havde, så med hensyn til billedkvalitet var SL9000 et skridt tilbage, ikke frem. Tror mere at LD750N skal ses som en billigere udgave af LE850N, uden (Direct LED) local dimming og (reflekterende) frontglas (og nej, der er vist desværre ingen tests af LD750N endnu).
Af jspr
Det vist også mit budget der begrænser mig mest, for vil ikke over de ca. 6-6500 kr.

Ville egentlig gerne smutte ned til en forhandler og sammenligne, men SL8500 er en udgået model. Spørgsmålet er så bare om denne 2009 top-model fra LG slår en 2010 middelklasse model fra Sony (KDL-EX500 / EX700), eller om standarden er forbedret så markant i år at det forholder sig omvendt.
Af Steen Bay
jspr skrev:Det vist også mit budget der begrænser mig mest, for vil ikke over de ca. 6-6500 kr.

Ville egentlig gerne smutte ned til en forhandler og sammenligne, men SL8500 er en udgået model. Spørgsmålet er så bare om denne 2009 top-model fra LG slår en 2010 middelklasse model fra Sony (KDL-EX500 / EX700), eller om standarden er forbedret så markant i år at det forholder sig omvendt.
Sortniveauet er nok lidt bedre på EX500/700, men ellers vil jeg mene at SL8000/8500 (og altså LD750N..) er klart bedre TV, da de har 200Hz Scanning Backlight og IPS paneler med bedre betragtningsvinkler.
Af TvTommy
Her vil jeg nok tilslutte mig Steen og anbefale dig LG´en. EX700 er en mærkelig fisk. Ok TV, men ikke på niveau med LGSL8500. Heller ikke design mæssigt. Har selv et Sony NX700 TV og troede faktisk at jeg mest betalte for designet, kontra EX700. Men der er en verden til forskel. Så gå du efter LG:-)
Af calletv
Hvad er forskellen på NX700 og EX700 udover frontglas og WIFI??
Af TvTommy
Nu er jeg ikke nok "nørd" til at kommentere det:-) Men hvis du ser de to tv ved siden af hinanden, så er der meget mere styr på biledet på nx modellen. Farverne er(efter min mening) væsentligt mere korrekte og skarpheden bedre. Og igen, efter min mening, et væsentligt pænere design. Jeg vurderer at ex modellen svarer til sidste års w5500 model, billedmæssigt.