Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så kom den endelig ind af døren (den skulle lige ud af kassen, inden den kunne drejes op af vores lille opgang) :D

....og nu tænker jeg, at få sin første plasma, det må være lidt lige som at få sit første barn. Man kan læse nok så meget om det, inden det kommer, men når det er der, er man alligevel ikke helt klar :)

Jeg har læst og skrevet med herinde i en 3 måneder ca. og følte at nu vidste jeg da hvad jeg skulle vide for at behandle det rigtigt, og alligevel er jeg vildt nervøs for om jeg nu gør det hele rigtigt :)

Jeg er jo naturligvis bange for ikke at køre det rigtigt ind, og hvad jeg må og ikke må de første timer. Jeg satte det til i går aftes, og sad et par timer og legede lidt med indstillinger osv. Det skal siges jeg er helt ny, så jeg har bare brugt nogle indstillinger fra andre brugere, der syntes at vide mere om det korrekte billede end mig

Nu kommer så mit spørgsmål. Hvad må jeg? skal jeg køre noget break-in i mange timer inden jeg ser tv? Må jeg starte med at se en udsendelse på Zulu, med logo i hjørnet, eller skal jeg holde mig helt fra det. Må jeg spille lidt PS3, med faste objekter på skærmen? eller skal jeg ikke være så overforsigtig, men bare starte med at indstille det korrekt, uden for meget kontrast, lys osv, og så ellers bruge min sunde fornuft, og ikke se noget med fast logo 2 dage i træk?

Vil så lige fortælle, at jeg har modtaget et uden buzz... tror jeg da? Jeg kan da godt hvis jeg prøver at lytte godt efter, uden lyd i rummet, høre en svag svag summen, mere en fornemmelse, end en egentligt "lyd"... men det er vel sådan plasma er? I hvert fald overhovedet ikke noget der kan være til gene eller irritation, og jeg er ellers temmelig krakilsk hvad støj angår

Nu ved jeg der er en del der er nysgerrige med billedet, støjen osv på dette tv, så jeg vil da lige tilbyde folk herinde, at hvis der er nogen i København K området, eller hvor langt folk gider komme fra, der er nysgerrige på at se, og pille ved indstillinger, muligheder osv ved dette tv, andet end hvad man kan i butik, så skal de da være meget velkomne til at smide en besked, og kigge forbi og få et indtryk af det :)

Mvh Martin
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du kan sagtens anvende det til tv-kiggeri og PS3 spil, men det anbefales at køre break-in fra start. Bemærk, at der er et "rullende mønster" inde under billedindstillinger-menuen, som er en fin break-in. Bare lad den stå og rulle mens du ikke er hjemme. Den kører indtil du selv slukker den igen :)
Af Martin Sjøstrand
Den havde jeg ikke lige fundet, tak for det :-)

Den er bare i sort/hvid.... det er fint nok til break-in? Der behøves ikke være noget med farveskift?
Af bleze
Den hvide farve laves af fuld bål på de 3 grund farver blandet i korrekte mænger. Plasma kan ikke vise andet end Rød Grøn Blå ;) Så når den viser hvid kan man vel godt sige at den viser "alle" farver
Af Martin Sjøstrand
Den hvide farve laves af fuld bål på de 3 grund farver blandet i korrekte mænger.
Ja selvfølgelig ;;) Måske jeg lige skulle tænke lidt selv, istedet for at sidde og "panikke" her :D
Af Martin Sjøstrand
Så lige et tillægsspørgsmål. Nu har jeg jo indstillet det lidt skånsomt.... så den hvide er ikke særlig skarp på det rullende break-in billede. Skal der sættes mere blus på, når det kører, eller skal den bare hygge sig med det billede der er nu så?
Af mhca
Hvis du er bekymret for TV-logoer, kan du så ikke overveje at vælge en "stretch" eller zoom billedprofil, så du strækker billedet uden for skærmen?
Du mister selvfølgelig noget af billedet, men hvis du nu meget gerne vil se udsendelsen, er det jo trist at føle sig paranoid og ikke turde.

Tillykke med det.
Hvis jeg havde haft tid, gad jeg da godt opleve TV'et. Især buzz kan man på ingen måde vurdere i en forretning, da det opleves helt anderledes i en stille bolig.
Hyg dig med dit nye barn.

(Jeg synes det er sejt, at det måtte ud af papkassen for at komme op :-))
Af akanhjo
Det er mit indtryk at plasma altid viser en mere mat hvid farve, altså knap så skarp og iøjnefaldende, så jeg tror såmen ikke der skal sættes mere blus på.

Jeg har selv ps50c7705 og jeg har behandlet det som jeg ville fra start, næsten da. Jeg har selvfølgelig haft i baghovedet at det skulle rulle 200 timer lidt skånsomt. Jeg har spillet ps3, nfs og fifa, set fodboldkampe og film med logo uden at have set skyggen af retention. (dog når jeg har slukket skærmen efterfølgende har jeg kunne ane bestemte gitter/streger fra spil eller alm fjernsyn, kortvarigt og vel og mærke kun når skærmen blev slukkett)

tillykke med din nye skærm
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du har indstillet TV'et efter andres kalibrerede indstillinger, så vil der være forholdsvist lidt blus på skærmen. Jo lavere blus, des længere tid tager break-in. Derfor kan du med fordel skifte til den dynamiske profil imens du indkører den med testmønstre og så skifte tilbage når du ser på TV-udsendelser mv. På den måde, så laver du break-in med hidsige indstillinger, som hurtigt tærer på plasmaen og du ser TV mv. på de skånsomme indstillinger, som er længere om at lave burn-in.
Af NintendoB
Til at start med tillykke med tvet Martin...

Nu hvor vi snakker om break-in hvor længe skal tvet stå med det testmønstre snakker vi en time eller to ??

Jeg ved godt jeg spørger dumt men efter som jeg ikke har haft men derimod overvejer at købe et plasma tv i nær fremtid så var det noget jeg godt kunne tnæk mig at få svar på...
Af bleze
Normalt siger man at man skal passe på de første 100-200 timer. Personligt er jeg mere tilhænger af at man zoomer billedet så sorte bjælker og logo'er fjernes og så ellers bare ser TV/film
Af NintendoB
bleze skrev:Personligt er jeg mere tilhænger af at man zoomer billedet så sorte bjælker og logo'er fjernes og så ellers bare ser TV/film
Det lyder også lidt mere spiseligt for mig dog går jeg ikke ud fra at man hade tænkt sig at tvet skulle stå med det test billede på i 200 timer da jeg godt nok syntes det er noget langt ude men hey hvad ved jeg måske er det bar sådan et plasma tv anu 2010 skal køres til ;)
Af Steen Bay
Martin Sjøstrand skrev:
Den hvide farve laves af fuld bål på de 3 grund farver blandet i korrekte mænger.
Ja selvfølgelig ;;) Måske jeg lige skulle tænke lidt selv, istedet for at sidde og "panikke" her :D
Det er vel helt naturligt for en nybagt 'far' ;)
Af NintendoB
Har lige haft ringet til samsung Support for lige at høre hvad deres mening omkring en break-in periode på deres PS63C7705 var.

De siger at det ikke er nødvendigt at køre nogen form for break-in på den model det skulle med andre ord bar ud af kassen & tages i brug.

Manden jeg snakket med kendt godt til den (som han kaldte det) skrøne at et plasma tv skulle køres til og alt det der med de første 200 timer af tvet´s levetid alt det kendt han til men igen det er ikke nødvendigt sagde manden så hvad skal jeg og andre tro når selv samsung siger det ikke er nødvendigt ?

Jeg er sq lidt forvirret

;;) ;;) ;;)