Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter at have brugt uger på at læse på nettet og besøge forretninger og opmåle stuen var jeg klar: Nu skulle jeg bare købe et stort plasma fra Samsung. 58" ville give mening for mig.

Så ser jeg pludselig flere klager over hakkende billeder på 50c6505 ved panorering (næstdyreste serie):
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... c&start=80

Og jeg tænker - det kan da ikke være rigtigt her i 2010? Det giver ingen mening. Er det et udbredt problem ved plasma eller gælder det også for lsd/led? Eller er det fordi, de er svære at indstille? Lige nu tør jeg ikke købe. Er der en sag eller ej?
Af Mysen
Jeg synes da kun det er fair, at kun de dyreste modeller løser problemet. Alle fabrikanter af både LCD og plasma paneler udvikler, -og ikke mindst markedsfører forskellige typer af motion smoothness på 100, 120, 200, 600hz men snart sikkert også meget højere frekvenser. Nogen virker bedre end andre, men fælles for dem er, at de har en tendens til at gøre billedet en anelse mere kunstigt at se på.

Jeg så en temmelig rost anmeldelse på televisioninfo.com af den amerikanske version af samsungs LED ue55c7705, som jo ligger temmelig tæt på rent prismæssigt. Generalt et fedt tv ifølge anmelderen, men lige præcis indenfor motion artefacting blev den kritiseret hårdt, så tror ikke at du kun finder problemet i Plasma tv.
Af bantam
Problemet med den model (i hvertfald med firmware 1016) er, at den ikke kan vise 24p (Blu-ray) korrekt, men i stedet laver det, der hedder 3:2-pulldown, hvilket kommer til udtryk som "rytmiske hak" (24[Hz] (24p) afspilles ved 60[Hz] i stedet for f.eks. 96[Hz]).

Derudover mangler den tilsyneladende funktioner, som skal gøre panoreringer og bevægelser mere glidende (eller - måske er der noget, men vi kunne ved kalibrering af det ikke rigtigt finde nogle indstillinger at ændre på i den sammenhæng).

Er der nogen, der har fundet den funktion, der kan slå interpolering fra og til (den hedder måske noget med "Cinema Smooth")?
Af SLL
Jeg kan nikke genkendende til periodiske hakkende billeder med "motion plus" 200hz i Samsungs 2010 lineup. Jeg har selv lige næste købt et LE40C755 200hz TV, som lider af nøjagtig samme skavank.

Jeg går udfra, at 200hz delen er ens i alle Samsungs 2010 modeller.

Men jeg satsede på, at der vil komme en firmware update der løser hakke problemet, eftersom der efterhånden er mange som har lagt mærke til fejlen.

Her er hvad jeg har bemærket:
1.
"Motion plus" synkroniserings problemer med 50hz billedet ved billede scene skift. Man oplever lige hakken i starten af nye billede sekvenser, indtil 200hz delen tager over. Så køre det flydende.

2.
Periodiske "Motion plus" billehakke problemer, hvor billedet pludselig kan begynde at hakke ved glidende billeder.

3.
"Motion plus" "jitter" problemer, ofte i ansigter, som sitre og hakker en smule. Igen periodisk.

4.
"Motion plus" billedhakke problemet kan variere i længden. En enkelt gang har jeg set en frygtelig hakkende billedsekvens, som varede omkring 10 sekeunder eller mere, hvor billedet konstant hakkede.

Jeg går stærkt udfra/håber meget på, at Samsung fikser disse problemer asap, eftersom det ødelægger motion plus oplevelsen for meget. Godt nok er det ikke hele tiden der er problemer, men det er ret ofte.

Jeg har faktisk for nyligt skrevet til Samsung DK vedr. problemerne på mit C755. Her kendte de ikke noget til det, typisk :) Men de lovede, at følge op på det. Amerikanerne er vidst lidt længere fremme. OG hvis man googler lidt, så kan man finde flere tilfælde med problemet.

Jeg har tjekket en amerikansk nyere firmware update til mit TV, som desværre ikke er kommet på den danske Samsung side. Her tror jeg ikke problemet er fikset, så vidt jeg kunne se i change-loggen. Så skal Samsung have fikset noget der ikke er beskrevet i loggen?!

Men jeg håber - krydser fingre på, at Samsung løser problemet. Ellers må der nogle flere klager til ;)

SLL
Af Steen Bay
bantam skrev:Problemet med den model (i hvertfald med firmware 1016) er, at den ikke kan vise 24p (Blu-ray) korrekt, men i stedet laver det, der hedder 3:2-pulldown, hvilket kommer til udtryk som "rytmiske hak" (24[Hz] (24p) afspilles ved 60[Hz] i stedet for f.eks. 96[Hz]).

Derudover mangler den tilsyneladende funktioner, som skal gøre panoreringer og bevægelser mere glidende (eller - måske er der noget, men vi kunne ved kalibrering af det ikke rigtigt finde nogle indstillinger at ændre på i den sammenhæng).

Er der nogen, der har fundet den funktion, der kan slå interpolering fra og til (den hedder måske noget med "Cinema Smooth")?
På avforums.com er der en lang, lang tråd (Panasonic VT20 owners blur&pan shot issues - part 2) hvor der diskuteres forskellige problemer med bevægelse på VT20 (og vistnok også G20), men hvad det præcist går ud på har jeg ikke helt fundet ud af (havde ellers fået det indtryk at netop den gode gengivelse af bevægelse på plasma var det absolut bedste argument for at vælge plasma i stedet for LCD..)
Af bantam
Jeg tror, at det er noget andet, som nogen oplever. Jeg så i øvrigt også, at selvom 6505'eren klarede de-interlacing-testene relativt godt, var det kun "relativt godt", da TV'et var længe om at låse på kadencen. Måske er dette relateret til "sceneskiftoplevelserne" nævnt ovenfor.
Af evilguy
Jeg har samme problemstilling som SLL nævnet - mit er et Samsung LE40C657. Hakkende billeder som er ulideligt at se på i længden... Samsung det er for dårligt!
Af Steen Bay
evilguy skrev:Jeg har samme problemstilling som SLL nævnet - mit er et Samsung LE40C657. Hakkende billeder som er ulideligt at se på i længden... Samsung det er for dårligt!
Ja, det er klart for dårligt, og tror desværre ikke det er sandsynligt at en ny firmware kan løse problemet. Virker mere som noget underdimensioneret hardware et sted, som ikke helt kan følge med. Problemet synes mærkeligt nok kun at være på 100/200Hz modellerne med CCFL backlight (som C655/C755), men LED modellerne har så andre potentielle problemer, såsom en ret aggressiv auto-dimming som ikke kan slås fra (alt sammen omtalt i tests på hdtvtest.co.uk).
Af tarok
Problemer vi ikke burde stå med i 2010 efter flere generationer af LCD/LED- Det viser endnu engang desværre, at producenterne har for meget fokus på det forkerte f.eks. 3D i stedet for få den basale billedkvalitet op på allerhøjeste niveau.
Af SLL
Jeg har skrevet et par gange til Samsung vedr. problemet, men ikke fået svar endnu. Jeg håber stærkt på, at de kan fikse det med en firmware update. Det pludselige motion hak er ikke godt, når nu motion plus "standard" (som jeg køre med), ellers virker fint det meste af tiden. Der sker bare periodisk et eller andet mystisk, som får billedet til at hakke, og nogen gange meget.

De små hak der kommer i starten ved billede scene skifte, ligner noget optimerings halløj i softwaren. Som sagt virker "standard" mode her det meste af tiden, så jeg tror ikke det er noget hardware som er for langsom. Men sikkert noget optimering af motion plus i forskellige situationer.

Jeg krydser fingre for en løsning :-)

SLL
Af XSIlentCobraX
Hejsa,

Jeg vil bare sige efter den nye firmware update som er udgivet her d 29/10, har jeg ikke set nogen hak, og nu har jeg set 2 film :) så ser ud til samsung har lavet fejlen :D
Af NumZie
XSIlentCobraX skrev:Hejsa,

Jeg vil bare sige efter den nye firmware update som er udgivet her d 29/10, har jeg ikke set nogen hak, og nu har jeg set 2 film :) så ser ud til samsung har lavet fejlen :D
Hvilken indstilling har du valgt under Motion Plus, for jeg har også hentet den opdatering og har stadig samme problemer...
Af XSIlentCobraX
Min står bare på standard, og efter opdateringen sku jeg indstille alt sammen forfra igen, så hjorde jeg så, og har som sagt set 2 film igennem nu, uden nogen hak :P