Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har lige købt min første fladskærm, en samsung 940 Fn, og alt ved den er bare lækkert på nær én ting.

Ved sort baggrund (feks. film, testen her fra siden og sort windows baggrund), så lyser der lidt baggrundsbelysning igennem i alle hjørner, når der er mørkt i rummet.

Det er nærmest som om der, ud fra alle fire hjørner, skyder 4 lysende "pile" ind mod midten af skærmen. "Pilene" er 3-4 cm lange og 2-3 cm brede.

Er denne form form inhomogen baggrundsbelysning normalt ved alle fladskærme? Eller er det bare "slemt" ved min model? Eller er det måske bare kun lige nøjagtig den bestemte skærm jeg har modtaget?

Jeg hører meget gerne hurtigt folks erfaringer, for hvis det ikke er normalt, vil jeg udnytte returretten.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det opstår på mange skærme, men oftest på TN baserede skærme. Jeg synes du skal prøve at vurdere om det er noget du vil acceptere, for som udgangspunkt tror jeg sagtens du kan få en bedre model, og jeg vil skyde på du blot har været uheldig. Det kommer naturligvis an på hvor slemt det er, men ifølge din beskrivelse lyder det til at være i den grove ende.

Hent eventuelt lidt "inspiration" i vores tests, hvor vi tager billeder af homogeniteten. Et af de værste tilfælde vi har oplevet er for Dell 2005FPW: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&

Eller hvis du kan tage et billede, så burde vi lynhurtigt kunne vurdere det.
Af Jørgensen73
Mange tak for det hurtige svar!

Jeg synes ikke lige umiddelbart, at det er lige så slemt, som på den Dell skærm i testen, måske mere en mellemting mellem Dell skærmen og Sony skærmen.

Det skal siges, at "oplevelsen er direkte ud af originalemballagen", dvs. at jeg ikke har installeret softwaren eller gjort noget som helst for at indstille skærmen. Jeg ved slet ikke om man ved kallibrering eller lign. kan hjælpe på "problemet". Kan man det og evt. hvordan?

Jeg har prøvet at regulere på brightness, men det synes jeg ikke gør den store forskel.