Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels brugere! :)

Da jeg er flyttet i ny lejlighed, synes jeg også jeg vil pynte den med et flot nyt tv. Har omkring ~2,5meter til det fra sofaen.

Jeg har kigget en del på en masse forskellige tv og havde egentlig besluttet mig for det skulle være et 32" Samsung LED tv (UE32B6050), da jeg synes LED er noget skarpere og fandt dette til 5000,- på shg.dk, desværre kan jeg ikke finde det mere.

Har dog tænkt lidt nærmere over det og ved ikke om jeg skal vælge et LCD i stedet for, da jeg for lidt flere tomre for pengene og et lidt større tv, ville da ikke gøre skade :)

Jeg vil dog helst finde et tv til 5000kr. men overvejer at smide de 2000,- mere for at kunne få et større LED tv.

Har kigget på:
40" LED - 7k: http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Samsun ... 15061.html

40" LCD til kun 5k: http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Samsun ... 21111.html

40" LCD til 7k http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Samsun ... 49998.html

Mine krav til tv'et:

- 32-40(42")

- Skal kunne tage CA-modul (kort), da jeg netop har bestilt dette ved stofa. Så tv'et skal have DVB-C og MPEG-4, hvis jeg ikke tager helt fejl ;)

- Helst omkring de 5000,- men kan godt gå lidt højere, hvis de endelig skulle være.

Valget er faldet på samsung, da jeg synes de har de flotteste designs.

Det jeg er mest i tvivl om, er at hvorfor jeg ikke bare skulle vælge et billigere og større LCD tv, og få "mere" for pengene, i stedet for et mindre og dyrer LED, dog lidt skarpere.
- Men ved LED, kan jeg se at jeg også sparer en del på el-regningen, hvilket jo ikke er helt dårligt :)

Håber i kan komme med et råd eller to og at jeg ikke har gjort mig selv alt for forvirrende i alle mine spørgsmål her på den sene nat.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg afklarer lige en misforståelse først:
LED TV og LCD TV er det samme. Den eneste forskel på dét du kalder et LED-TV og dét du kalder et LCD-TV er den lyskilde, der sidder bagerst i panelet. Som du kan se på min figur herunder, så sidder der på et alm. LCD-TV et koldkatoderør bagerst, som lyset skærmen op. På et "LED-TV" er dette rør udskiftet med dioder i stedet. Resten af skærmen er fuldstændigt den samme.
[img]http://www.flatpanels.dk/billeder/LCD_d ... ontent.jpg[/img]

Dvs. billedet på de to skærme er fuldstændigt ens. LED-enheden ændrer ikke på dette. Så hvis du har fået det indtryk at LED giver skarpere billede, så er det enten indbildning eller også har alle de LED-modeller du har set været indstillet med eks. en højere sharpness i menuen.

Læs mere om LED-TV her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1251713794

Mht. elregningen, så er det rigtigt at du sparer hvert år, men til gengæld har du så lagt 2000 kr. mere på bordet i starten. Hvis det går virkeligt vildt for sig, så bruger et LED-TV måske for 200 kr. mindre strøm om året, så det vil tage dig 10 år at tjene pengene hjem igen.
Af zumle
Okay mange tak :)

Ja har læst om det bare er baggrundbelysningen før, men troede da også den ville havde en indflydelse på selve billedet. Men nu er jeg jo heller ikke den store ekspert.
Så vælger jeg da klart et LCD og ikke LED, når det er så små forskellige vi snakker om. 200kr. ekstra om året tror jeg lige jeg kan klare til den enorme prisforskel der er.

- Ja det må de havde været så. For da jeg stod og kiggede i en butik, synes jeg bestemt jeg kunne se en forskel. Men åbenbart bare forskellig indstilling/indbildning :)

Har du nogle råd mht. til de TV jeg har lagt op? Er det 40" Samsung LCD TV til 5k et godt valg? Eller burde jeg også være mindre snæversynet og kigge på Sony osv. For har ikke set alle de TV's jeg har linket i butikker. Kun undersøgt specs, priser, mm. på nettet.
Af Steen Bay
zumle skrev:Har du nogle råd mht. til de TV jeg har lagt op? Er det 40" Samsung LCD TV til 5k et godt valg? Eller burde jeg også være mindre snæversynet og kigge på Sony osv. For har ikke set alle de TV's jeg har linket i butikker. Kun undersøgt specs, priser, mm. på nettet.
C535 er nok et udmærket valg. For lidt mere kunne du få f.eks. et Sony EX500 med 100Hz, og for lidt mere igen et LG LD750N som nok ville være et klart bedre TV, men altså også en smule dyrere (vist ca. 6500,- i 42" versionen).
Af zumle
C535 er nok et udmærket valg. For lidt mere kunne du få f.eks. et Sony EX500 med 100Hz, og for lidt mere igen et LG LD750N som nok ville være et klart bedre TV, men altså også en smule dyrere (vist ca. 6500,- i 42" versionen).
Okay tak :) kan se at C535 er DVB/C og med MPEG4 tuner, men hvordan ved jeg at jeg også kan tage det kort i, som jeg snart får, så jeg kan se mine HD kanaler osv. et CA-modul kaldte stofa det.
Nok et dumt spørgsmål, men jeg ved ikke hvordan jeg ser det. For gider ikke pludselig skulle købe en boks, hvis det ikke har plads til at skubbe et kort i :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
CA-modulet er et man køber ved siden af. TV'et har en port, som kan rumme denne kortlæser og i selve kortlæseren (CA modulet) skal dekoderkortet fra Stofa sidde. Der er utroligt mange forskellige dekoderkort derude, så man kan ikke sætte selve CA-modulet i TV'et fra fabrikkens side, da det ville give alt for store begrænsninger for slutbrugeren. Derfor har man disse CA-moduler ved siden af.

Vi har en lille animation af hvordan det hele foregår i denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1256910240
Af zumle
yakken skrev:CA-modulet er et man køber ved siden af. TV'et har en port, som kan rumme denne kortlæser og i selve kortlæseren (CA modulet) skal dekoderkortet fra Stofa sidde. Der er utroligt mange forskellige dekoderkort derude, så man kan ikke sætte selve CA-modulet i TV'et fra fabrikkens side, da det ville give alt for store begrænsninger for slutbrugeren. Derfor har man disse CA-moduler ved siden af.

Vi har en lille animation af hvordan det hele foregår i denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1256910240
Okay tak for det, selvom det gjorde mig lidt mere forvirret. må prøve at læse artiklen igennem. Har nemlig valgt ikke at bestille en zaptor boks. Så havde lidt håbet på jeg bare kunne slide kortet ind i tv'et.
Men læser lige artiklen, så bliver jeg måske lidt mere afklaret :-)
Af Steen Bay
PS - HDTVtest.co.uk har netop testet C530 (som hedder C535 i DK) med et ganske fint resultat, og 40" versionen fås til ca. 4200,- på nettet.
Af zumle
Steen Bay skrev:PS - HDTVtest.co.uk har netop testet C530 (som hedder C535 i DK) med et ganske fint resultat, og 40" versionen fås til ca. 4200,- på nettet.
Tak :) fandt jeg også ud af, da jeg tilfældigvis kiggede på wupti og bilka og der var det til ~4100kr. begge steder. Synes ellers jeg plejer at kunne finde mit hardware billigt på shg, men ikke i det her tilfælde.
Af zumle
Så har jeg vidst endelig forstået det hele og alt er på plads :) kan ved nærmere gennemgang se jeg får både CA-modul og kort fra stofa og TV'et kan alt hvad der kræves.
Udover det skimmede jeg artiklen du linkede og det ser rigtig godt ud. Nu skal jeg bare finde et godt vægbeslag eller tv-bord ;)

- Mange tak for hjælpen med at blive afklaret.