Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle jer der har sådan en fætter her (og selvfølgelig også jer andre).

Jeg har kigget lidt omkring efter nogle sites, hvor der er nogen der har lavet en kalibrering af denne, og har fundet følgende:
http://reviews.plasmatvbuyingguide.com/ ... ation.html
Det er ganske vist C8000 serien de omtaler, men denne skulle efter sigende have samme panel som C7705, og jeg må sige, at følge kalibreringen de angiver, giver altså et fantastisk billede.
Der er dog ét problem, jeg kan ikke få lov til at indstille HDMI sortniveau.
Er der nogen der ved hvorfor man ikke kan det, og om man kan gøre så man kan?
Sortniveauet er faktisk det eneste jeg ikke er særlig imponeret over ved dette TV.
Af Martin Sjøstrand
Prøv at tjekke ham hers (noget der hedder det? :D ) hjemmeside

http://dennisthomsen.dk/

Han har den, godt nok i 63" men det er vel i princippet det samme?

Han gennemgår indstillinger ret godt
Af Ellegaard74
Havde ellers bestemt mig for et PS50C7705, mennu syntes jeg der dukker flere og flere op der klager over sort niveau'et på det.
Er det virkelig så slemt. Nu har jeg ikke nået at læse hele review på dennisthomsen... der er noget med 50 Hz kontra 60 Hz der gør en forskel.
Af Martin Sjøstrand
Havde ellers bestemt mig for et PS50C7705, mennu syntes jeg der dukker flere og flere op der klager over sort niveau'et på det.
Njaaah, så galt syntes jeg nu ikke det står til. Tværtimod syntes jeg også jeg læser om mange der virkelig roser det. Hvis du læser det igennem på dennisthomsen.dk, vil du også se, at han skriver, at trods det står dårligere med sort på 50 hz signaler, står det stadig bedre end de fleste, bortset fra topmodellerne... og bruger du det primært til blu-ray og anden HD materiale, så står det fænomenalt.. bedre end VT20 ifølge ham. Han skriver desuden at forskellen ikke er noget du lægger synderligt mærke til ved almen brug. Og hvordan Jes Dorph lige står i tv-avisen, det er nu ligegyldigt for mig, så længe det er ok. Jeg har mest bestilt det for filmoplevelsernes skyld. Så jeg glæder mig stadig som et lille barn :) Det skulle som sagt være fantastisk billedkvalitet, og igen, om de unge mødre, tv-avisen og talent 2010 er lidt mindre sort... fred være med det :D
ajhals skrev:.
Der er dog ét problem, jeg kan ikke få lov til at indstille HDMI sortniveau.
Jeg har selv brugt de indstillinger du bruger, og man kan indstille HDMI sortnevau, når du er inde på en HDMI kilde. Det er ihvertfald sådan jeg har gjort. :)
ajhals skrev: Der er dog ét problem, jeg kan ikke få lov til at indstille HDMI sortniveau.
Hvis du mener menupunktet "HDMI sortniveau" ("HDMI black level" på engelsk), så kan man kun ændre på det i menuen, hvis skærmen får et RGB signal, der enten kan være low (video levels: 16-235) eller normal (pc levels: 0-255).

De fleste BD/DVD afspillere osv. sender signalet i YCbCr format, hvilket som udgangspunkt altid er video levels.
Hvis du bruger de postede indstillinger, og anvender en enhed, der outputter RGB (f.eks. PS3 ved spil), så sørg for at den outputter RGB begrænset/limited, så indstillinger (brightness/lysstyrke) passer både på video og "rgb" - og at skærmen står til RGB Low (du vil få mulighed for at vælge det, når den får et RGB input).
Af Martin Sjøstrand
Jeg står med samme problem, kan heller ikke stille på black level :(
Hvis du mener menupunktet "HDMI sortniveau" ("HDMI black level" på engelsk), så kan man kun ændre på det i menuen, hvis skærmen får et RGB signal, der enten kan være low (video levels: 16-235) eller normal (pc levels: 0-255).

De fleste BD/DVD afspillere osv. sender signalet i YCbCr format, hvilket som udgangspunkt altid er video levels.
Hvis du bruger de postede indstillinger, og anvender en enhed, der outputter RGB (f.eks. PS3 ved spil),
Det gælder vel ikke kun ved spil, men også blu-ray... eller?

Jeg syntes umiddelbart jeg har gjort hvad der står der, men det virker ikke
så sørg for at den outputter RGB begrænset/limited, så indstillinger (brightness/lysstyrke) passer både på video og "rgb" - og at skærmen står til RGB Low (du vil få mulighed for at vælge det, når den får et RGB input).
Det er jeg ikke helt sikker på jeg forstår 100%?
Af ajhals
Martin Sjøstrand skrev:Nevermind, har fundet ud af det :)
Hvad gjorde du?

Jeg kan stadig ikke få lov til at ændre på det. Skal der indstilles noget på, hvordan min Blu-Ray sender signalet afsted? Jeg har en Samsung BD-P 3600.
Af Martin Sjøstrand
Nu ved jeg ikke lige hvordan man indstiller den afspiller, jeg bruger selv ps3 men det var noget med at den var sat til Ycbcr, og det skulle bare skiftes til RGB.... Så kunne jeg derefter stille på black level på tv'et
Af viol8r
Martin Sjøstrand skrev:Nu ved jeg ikke lige hvordan man indstiller den afspiller, jeg bruger selv ps3 men det var noget med at den var sat til Ycbcr, og det skulle bare skiftes til RGB.... Så kunne jeg derefter stille på black level på tv'et
Pointen var, at man skulle sætte den til YCbCr (og aktivere superhvid).

PS3'en skal så også sættes til RGB begrænset/limited (så matcher YCbCr og RGB output levels hinanden og man kan bruge samme indstillinger).

YCbCr: Video levels
RGB begrænset: Video levels
RGB full: PC levels

Når fjernsynet modtager et YCbCr signal, så ved det, at det svarer til video levels (der svarer til RGB begrænset).
Når det så modtager et RGB signal skal fjernsynet have at vide, at det er et "video level"-signal, hvilket du gør ved at vælge HDMI black level LOW på fjernsynet.

YCbCr er den måde, hvorpå data er enkodet på BD/DVD, hvorfor det kan være en fordel at sende det direkte igennem. Hvis RGB så er sat til Full samtidigt, så får du klipning af sort og hvid.