Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Halløj og godaften!

Har kigget på disse to 40 tommers , som ligger i samme prisklasse.

http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=775433

Sony KDL-40EX700

og

http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=811530

Samsung LE40675

Jeg har via anbefalingsguiden blevet 'anbefalet' SONY EX500, men jeg vælger at gå op til EX700, da det ikke kan være helt ved siden af?
Har så fundet ud af at der kan forekomme problemer med clouding hvis man har skruet for højt med kontrasten?

Af hvad jeg har læst om Samsung og hørt er, at det har problemer med kanal sorteringen? Men det skulle være løst.

Nogen som har nogle inputs eller måske et 3.tv?

Krav : 40"
Full HD, da jeg har tænkt mig at købe en ps3
HDMI
VGA
pris omkring 6500 kr
Af Steen Bay
EX500 har nok mindre problemer med clouding end EX700, så den eneste grund til at vælge EX700 er vel dets tyndere design. Et andet godt bud i prisklassen kunne være LG 42LD750N (eller hvis du er til plasma, så måske et Panasonic P42G20).
Af 3rror
Wow. det LG 42LD750N har 200 hz - er det holdbart nok? Kan se at de to andre 'kun' har 100 hz!

Hvis jeg fx skulle op på et 200 hz motion plus samsung, så ville det koste adskillige ekstra tusinder kr!
Af Steen Bay
3rror skrev:Wow. det LG 42LD750N har 200 hz - er det holdbart nok? Kan se at de to andre 'kun' har 100 hz!

Hvis jeg fx skulle op på et 200 hz motion plus samsung, så ville det koste adskillige ekstra tusinder kr!
Der har endnu ingen tests været af LD750, men jeg forventer at det teknisk er meget lig LG's SL8000 som du kan finde en test af her på siden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De her motion-systemer er ikke noget du som udgangspunkt skal stile efter. De virker stadig ikke perfekt og resulatet af at slå dem til er en del JPEG-artefakter omkring ting i bevægelse. En højere frekvens gør ikke dette bedre - du får blot flere kunstige frames indsat. Jeg er ikke klar over, om nævnte LG-model også har scanning backlight, men på SL8000 kunne man ikke slå trumotion fra og samtidigt beholde scanning backlight, hvilket var lidt trist.

Her er Rasmus' vurdering af systemet på forrige generation
200 Hz systemet laver dog lidt regnefejl, der fører til lidt fnidder og støj omkring bevægende objekter. F.eks. en fodboldspiller der bevæger sig hurtigt over banen. Ingen producenter af 100 Hz eller 200 Hz har endnu været i stand til at eliminere dette, heller ikke LG. Det er muligvis ikke alle der vil spotte disse små artefakter i billedet og 200 Hz er da også fortrinsvis gavnende for billedkvaliteten på SL8000.
Af Steen Bay
yakken skrev:De her motion-systemer er ikke noget du som udgangspunkt skal stile efter. De virker stadig ikke perfekt og resulatet af at slå dem til er en del JPEG-artefakter omkring ting i bevægelse. En højere frekvens gør ikke dette bedre - du får blot flere kunstige frames indsat. Jeg er ikke klar over, om nævnte LG-model også har scanning backlight, men på SL8000 kunne man ikke slå trumotion fra og samtidigt beholde scanning backlight, hvilket var lidt trist.

Her er Rasmus' vurdering af systemet på forrige generation
200 Hz systemet laver dog lidt regnefejl, der fører til lidt fnidder og støj omkring bevægende objekter. F.eks. en fodboldspiller der bevæger sig hurtigt over banen. Ingen producenter af 100 Hz eller 200 Hz har endnu været i stand til at eliminere dette, heller ikke LG. Det er muligvis ikke alle der vil spotte disse små artefakter i billedet og 200 Hz er da også fortrinsvis gavnende for billedkvaliteten på SL8000.
Jeg mener at man på den nye generation af LG TV (LD750, LE850 osv.) i truemotion menuen kan indstille graden af 'blur reduction' og 'judder reduction' (interpolation), ligesom det også er muligt på de nye Samsung TV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er gode nyheder. Jeg så det som lidt af en bommert for SL8000/8500 at det var all-in eller intet.
Af Steen Bay
yakken skrev:Det er gode nyheder. Jeg så det som lidt af en bommert for SL8000/8500 at det var all-in eller intet.
Og forøvrigt (som jeg vist allerede har nævnt et par gange :)), så er der på Samsungs LED TV (C6005, C8705, osv.) et separat menupunkt ('LED Motion Plus') som kontrollerer Scanning Backlight funktionen, hvor man kan vælge mellem On, Off og flere andre indstillinger.
Af 3rror
Ok, så kan jeg godt se bort fra LG'en

Jeg var idag i Az / Bilka og så at de havde efterkommeren af ex700, nemlig ex710 og de havde den på tilbud til 6700,-

Kan ikke finde EX710 på nettet, men det er et par hudnrede mere end hvad EX700 koster. Skal jeg slå til?
Af Steen Bay
3rror skrev:Ok, så kan jeg godt se bort fra LG'en
Ja, det er jo op til dig, men forstår ikke helt hvordan du nåede frem til den konklusion! ;)
Af 3rror
Det gjorde jeg af Yakkens indlæg :)
Af Steen Bay
3rror skrev:Det gjorde jeg af Yakkens indlæg :)
Det var nu mit indtryk at han talte generelt om 100/200Hz motionsystemer, hvilket EX500/EX700 jo også har.
Af 3rror
jeg læste det bare som om at billedet ikke nødvendigvis blev bedre af de "ekstra" 200 hz :)
Af Steen Bay
3rror skrev:jeg læste det bare som om at billedet ikke nødvendigvis blev bedre af de "ekstra" 200 hz :)
Jo, det er så rigtigt nok, men hvis LD750 har 'Scanning Backlight' (hvilket jeg går ud fra at det har..), så kan det have en entydig positiv effekt på gengivelsen af bevægelse.