Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AradoX
Jeg har også kigget på Samsung 215TW og Dell 2007FP... og er ligeså forvirret som Myth :p

Nu har jeg også kraftigt overvejet en LG L204WT-SF, som står til 5ms, 2000:1 kontrast, og 300 cd/m2. Jeg er bare lidt mistænkelig ved prisen på ca. 2.500 kr. De andre er jo dyrere, skyldes det alene at det er et TN panel?
Jeg spiller (RPG, RTS og FPS) ca. 50-60% af tiden så det er væsentligt med god ydelse her. Resten af tiden er det surf/chat/office o.l. Kvalitet af filmvisning er uvæsentligt, da det kører via fjernsynet. Prisen er også ligegyldig (under 4.000 :p ).

Dell har "kun" 800:1, men tilgengæld S-IPS panel. Vil i anbefale en Dell 2007FP frem for denne med TN panel?
(Jeg har stadig CRT skærm, så ingen erfaring med TFT :(( )

Link til LG L204WT:
http://uk.lge.com/prodmodeldetail.do?ac ... el=NOTHING#
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, til FPS spil er 2007FP stadig ikke et optimalt valg. Vær desuden opmærksom på at det STADIG ikke er 2007FP vi snakker om her - det er 2007WFP. Der er en væsentlig forskel på de to modeller.

Så længe en skærm primært bruges til hurtige FPS spil online, så er det nok TN paneler som LG L204WT eller lignende du skal kigge på. Til andre typer spil er der ikke samme krav til hastighed og RPG og RTS vil være fuldt spillelige på 2007WFP og også 2007FP.

Jeg er dog ikke et sekund i tvivl om hvilken model jeg helst ville have stående på mit bord, men jeg er jo heller ikke den vilde online-spiller længere.
Af Myth
Hvorfor ville du så vælge den Dell fremfor LG'en til de mindre hurtige spil? Er LG'en et bedre valg end Dell hvis man ser bort fra prisen ? og hvad med ViewSonic VX2025wm i forhold til de 2 (3 med den Samsung det hele startede med)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu synes jeg efterhånden vi har været ret godt rundt om hvad fordelene ved de forskellige skærme er, så måske det spørgsmål giver sig selv hvis du læser lidt rundt omkring?

Den primære forskel ligger jo i paneltyperne og jeg favoriserer gode farver højere end lav responstid, så derfor er LG's model ikke mit valg.

VX2025 har en lidt bedre responstid end 215TW og Dell skærmene, men den bruger "kun" et P-MVA panel, som ikke harr helt så gode farver som f.eks. S-PVA. Til gengæld har den ikke samme problem med mørke nuancer når man kigger direkte på den, som S-PVA har.

Der er fordele og ulemper ved alle teknologierne, så du må finde ud af hvad du vægter højest.
Af AradoX
yakken skrev:Nej, til FPS spil er 2007FP stadig ikke et optimalt valg. Vær desuden opmærksom på at det STADIG ikke er 2007FP vi snakker om her - det er 2007WFP. Der er en væsentlig forskel på de to modeller.
Doh, jeg snakkede om 2007WFP - undskyld...
Tak for svaret. Når RPG og RTS kører fint og du tidligere nævnte at single player FPS også fungere fint, så må det blive en 2007WFP til mig. Jeg spiller kun "online" FPS til LAN nogle gange om året.
(og skærmen står midt i stuen, så design har også betydning :) )

Hvad med kontrast vs. panel?
S-IPS panel, med 800:1
TN panel, med 2000:1
Jeg foretrækker S-IPS, da det burde være tilstrækkeligt til mit spilbehov og har bedre farver. Men en forskel på 1200 i kontrast lyder af rigtigt meget - er det reelt en stor forskel, der bør ændre mit valg?
Af Myth
Nu har jeg bestilt en Dell 2007WFP'er og så kan jeg jo fortælle hvordan jeg opfatter den når den ankommer.. (forhåbentligt med det rigtige panel)
tror vi også henter en Samsung 215'er så vi kan teste dem ved siden af hinanden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
AradoX skrev: Hvad med kontrast vs. panel?
S-IPS panel, med 800:1
TN panel, med 2000:1
Jeg foretrækker S-IPS, da det burde være tilstrækkeligt til mit spilbehov og har bedre farver. Men en forskel på 1200 i kontrast lyder af rigtigt meget - er det reelt en stor forskel, der bør ændre mit valg?
Der er tale om dynamisk kontrast som skærmen opnår ved at skrue ned for baggrundsbelysningen i mørke scener. Det er samme teknik der benyttes på LCD-TV idag og det kan være ret irriterende at se på. Den dynamiske kontrast er desuden best case scenario når hele skærmbilledet er sort, hvilket nok sker ca. 0% af den tid du sidder foran den...
Af AradoX
Det vil sige også en Dell 2007WFP til mig

Mange tak for hjælpen :)
Af listetyven
yakken skrev:Nej, til FPS spil er 2007FP stadig ikke et optimalt valg. Vær desuden opmærksom på at det STADIG ikke er 2007FP vi snakker om her - det er 2007WFP. Der er en væsentlig forskel på de to modeller.

Så længe en skærm primært bruges til hurtige FPS spil online, så er det nok TN paneler som LG L204WT eller lignende du skal kigge på. Til andre typer spil er der ikke samme krav til hastighed og RPG og RTS vil være fuldt spillelige på 2007WFP og også 2007FP.

Jeg er dog ikke et sekund i tvivl om hvilken model jeg helst ville have stående på mit bord, men jeg er jo heller ikke den vilde online-spiller længere.
Undskyld at jeg bryder ind i tråd, der ikke er oprettet for min skyld! Jeg overvejer selv LG L204WT, men når jeg kommer fra en ViewSonic E92f+ CRT, med et (efter min mening) yderst tilforladeligt billede over til L204WT'en, der, som du nævner, ikke har de bedste farver, hvad tror du man vil opleve som det bedste billede? Dette er vel op til den enkeltes smag, men et bud ville være værdsat!