Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Billy
Jeg har næsten lige fået mit længe ventede Panasonic 65VT20 tv. Tv'et lever fuldt op til mine forventninger og er ovenud tilfreds med det. På nær et fænomen, ved ikke om det er et generelt plasma fænomen, da dette er mit første plasma tv.

Men synes tit jeg oplever når der er hvidt på billedet, tekst eller anden form, så hvis man flytter øjnene hurtigt fra teksten hen et andet sted på skærmen. Så kommer der en efterglød eller hvad man skal kalde det, af andre farver f.eks blå - rød - grøn eller lignende. Har ikke erfaring med plasma, så ved ikke om det er normalt og hvad termen hedder.

Men er det en indstilling jeg kan ændre på eller er det noget jeg skal lære at leve med??? Synes det kan være irriterende/distraherende og at det er ærgerligt da tv'et ellers grænser sig til at være perfekt. Håber på nogle løsninger eller afklarende forklaringer på dette "plasma problem".
Af Steen Bay
Som du beskriver det, så lyder det mere som et fænomen knyttet til synet end som noget der har med TV'et at gøre, så måske det er selve størrelsen på skærmen (kombineret med betragtningsafstanden) og det at du må flytte øjnene mere som forårsager det?
Af bantam
Enig med Steen.

Hvis du i stedet havde sagt, at diu oplever de "hængende" farver, når underteksterne forsvinder på en ellers sort baggrund, så ville termen være "phosphor trails".

Jeg har observeret et fuldstændigt tilsvarende fænomen, som det du beskriver - men jeg mener også at have set det på både LCD og plasma.

På 1-chip DLP-projektorer findes et tilsvarende fænomen, som kaldes "rainbows". Om den specifikke opdateringe af RGB-sub-pixels på TV'et kan skabe et lignende fænomen i samspil med synet (og den "retention", der er en del af synet), ved jeg egentligt ikke - og det vil sikkert være forskelligt fra model til model.
Af mhca
Jeg ved heller ikke, om det er et specifikt plasma-fænomen, men jeg tænkte også straks på rainbow effect kendt fra DLP-projektorer, som bantam nævner.

Du kan jo forsøge at kigge på Google, om der er nogle beskrivelser, der passer til din oplevelse:
http://www.google.dk/search?hl=en&&sa=X ... ct&spell=1

Mvh. Martin
Af Billy
Først tak for de imponerende hurtige svar på mit spørgsmål :) Men tror ikke det har noget med afstand/størrelse på tv'et. Da jeg fint kan se hele billedet uden at flytte øjnene.

Og fænomenet opstår uanset om jeg fokuserer på teksten og flytter øjnene 5-10 cm op eller om jeg fokuserer på teksten og flytter øjnene helt ud til kanten eller top og bund af billedet.

Det jeg oplever er nærmest et blink af andre farver (med et blink snakker jeg om et millisekund) efter at have set på noget som er hvidt, og det kan godt være det har noget at gøre med synet, men så undrer det mig meget at jeg aldrig har oplevet det med mit Philips 47PFL9703H tv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nok phosphor-trails du ser. De opstår fordi henfaldstiden på grundfarverne ikke er ens. På en hvid farveflade er der max. blus på både rød, grøn og blå, så det er typisk på sådanne flader man ser fænomenet - dvs. også på sort/hvid film. Derudover, så er synet indrettet sådan, at vores farvesyn er mindst følsom overfor blå* så du vil være mere tilbøjelig til at se eks. det grønne spor.

HDTVtest har et simeplt billede, som jeg lige låner fra dem.
Billede

* hvilket i øvrigt også er grunden til at en stue oplyses i blåt skær når man ser TV... der er mere blus på blå. Alle kender nok dét at have gået forbi et vindue hvor det karakteristiske blå lys kan ses.
Af Billy
Synes faktisk de de skriver om i disse 2 links om plasma rainbow effects rammer ret godt på det jeg oplever.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=603995

http://www.avforums.com/forums/plasma-t ... ffect.html

De 2 sider fandt jeg som de 2 øverste via MHCA's link, så tak for det Martin =)

Så det virker som om jeg desværre er en af de få uheldige som bliver ramt af dette fænomen ved plasma skærme, som ellers er et mere udbredt problem med DLP, som jeg forstår det.

Men synes også det virker korrekt det Yakken skriver, da det netop er den gule/grønne farve der skærer mest igennem i blinket, med en snært af blå.