Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Martin2407
Hej,

Har netop modtaget min Dell 2407WFP revision A03 (fantastisk)

Problemet jeg har er at jeg ikke kan komme højere i opløsning end 1600x1200 når jeg har DVI-kablet tilsluttet. Har fulgt vejledningen osv. der fulgte med til punkt og prikke, men op i 1920x1200 vil den bare ikke.

Jeg havde lidt samme problem med min gamle skærm som var en 2407FPW, men da kørte jeg den så på VGA og så ville den gerne. Men ønsker at benytte DVI porten på denne da det skulle give et bedre resultat!

Skal siges at min computers svage punkt er dens gfx som er et FX5200, det har jeg lidt mistanke til, dog kan jeg se på dennes specifikationer at det burde kunne tage opløsningen.

På forhånd tak

Hilsen
Martin
Brugeravatar
Af klh
Uden at have set på dit korts specifikationer, vil jeg dog tro at kortet ikke kan håndtere denne opløsning over DVI, da jeg ikke mener at dit kort understøtter Duallink, og har to TMDS-transmitters (hedder de vist nok) ;)
Af Martin2407
klh skrev:Uden at have set på dit korts specifikationer, vil jeg dog tro at kortet ikke kan håndtere denne opløsning over DVI, da jeg ikke mener at dit kort understøtter Duallink, og har to TMDS-transmitters (hedder de vist nok) ;)
Mit gfx står til en max opløsning på 2048x1536, der står faktisk ik ret meget mere info om kortet. Jeg kan ikke se på nettet at det skulle understøtte duallink. Er det en nødvendighed at det kan det for at vise 1920x1200 i DVI, når det sagtens kan i VGA?
Af Martin2407
Var lige selv inde og kigge lidt, de nyere gfx kan jeg se "reklamerer" med "1x Dual link DVI digital resolution up to 2560x1600" så mon ikke det er det gamle gfx der er blevet for oldnordisk! Er der evt. andre som lige kan sige god for at det er gfx inden jeg bevæger mig ud og køber et nyt gfx-kort?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Man behøver ikke dual link for at kunne køre 1920x1200. Der er båndbredde nok i single link DVI. Har du forsøgt at opgradere din driver til grafikkortet?

Grunden til at der af og til skal dual link til i DVI og ikke via VGA er at DVI standarden har gjort at der kun er 165 MHz båndbredde, hvilket sætter en fysisk begrænsning på hvor mange data der kan sendes i kablet. Når opløsningen bliver for høj, så slipper båndbredden op. Med den analoge løsning er du kun begrænset af RAMDAC'en på grafikkortet og den er ret veludviklet efterhånden.
Af Martin2407
yakken skrev:Man behøver ikke dual link for at kunne køre 1920x1200. Der er båndbredde nok i single link DVI. Har du forsøgt at opgradere din driver til grafikkortet?

Grunden til at der af og til skal dual link til i DVI og ikke via VGA er at DVI standarden har gjort at der kun er 165 MHz båndbredde, hvilket sætter en fysisk begrænsning på hvor mange data der kan sendes i kablet. Når opløsningen bliver for høj, så slipper båndbredden op. Med den analoge løsning er du kun begrænset af RAMDAC'en på grafikkortet og den er ret veludviklet efterhånden.
Jeg prøver lige at hente installere den nyeste nvidia driver som er 93.71 og ser om det hjælper!

Vender lige tilbage :)
Af Martin2407
No luck :(

Kan stadig ikke vælge andet end 1600x1200 !:(

Så kan næsten ik se anden udvej end at købe et nyt gfx, da det nok er der problemet ligger.

yakken: Kan du foreslå et? Skal lige siges at det skal være et AGP kort, og helst så billigt så muligt, da jeg agter at skifte hele systemet ud inden for en overkommelig fremtid.

Eller skal jeg bare bide i det sure æble og skyde den på VGA kablet og vente til jeg en dag køber et nyt system?
Brugeravatar
Af klh
Svarer lige før Yakken ;)

Hvis du alligevel agter at skifte dit system ud indenfor en overskuelig fremtid, og du kan leve med den billedkvalitet du får via. VGA, ville jeg vente med DVI til den nye computer ankommer.
Af Wired
Jeg har tidligere kørt min 2407WFP i VGA - og kan ikke se forskel på hvorvidt jeg kører i VGA eller DVI, som jeg gør nu efter køb af ny computer.