Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af MigSelv
Bliss skrev:Hvis signalet ikke er optimalt frem til brudet hjælper det ikke at forstærke et dårligt signal, sådan er det. Tag det fra en som har kablet et helt hus om og installeret forstærker for så at opdage at det var kildesignalet som var for dårligt. Flere dages arbejde og flere tusind kr spildt for så at opdage at en tumpe fra park og vej havde gravet kablet over i jorden.
Det kostede et besøg fra en yousee-tekniker og 300kr nyt kabel i jorden derefter var der ingen problemer.
Bruddet er på hovedkablet, som er trukket henover loftet, ned til en antennedåse. Samme løsning som YouSee har udført her, jeg gør dog ikke brug af udbyder, men kører egen installation af DVB-T og DVB-S.
Af BrianH
Bliss skrev:Ville bestemt ikke sætte en forstærker hvor bruddet er sket, den skal sidde der hvor kablet kommer ind i huset, og det gør den med garanti ikke på loftet.
Den garanti kan du vist ikke stå inde for. Hos mig kommer kablet fra TDC/Yousee's skab ved vejen. Herfra går det hen til huset, hvor det føres op og ind på loftet under tagudhænget.

Der hvor kablet kommer ind på loftet sidder (og skal sidde) min forstærker.
Det er helt ligegyldigt for kvaliteten om der er et par meter mere eller mindre mellem forstærker og "yousee-skab" ved vejen, så "3-bande" skal selvfølgelig sætte et F-stik i kablet ved bruddet, og montere en forstærker med 4 udgange der.
Af Bliss
BrianH skrev:
Bliss skrev:Ville bestemt ikke sætte en forstærker hvor bruddet er sket, den skal sidde der hvor kablet kommer ind i huset, og det gør den med garanti ikke på loftet.
Den garanti kan du vist ikke stå inde for. Hos mig kommer kablet fra TDC/Yousee's skab ved vejen. Herfra går det hen til huset, hvor det føres op og ind på loftet under tagudhænget.

Det er helt ligegyldigt for kvaliteten om der er et par meter mere eller mindre mellem forstærker og "yousee-skab" ved vejen, så "3-bande" skal selvfølgelig sætte et F-stik i kablet ved bruddet, og montere en forstærker med 4 udgange der.
Nemlig Brian, den skal sidde der hvor kablet kommer ind i huset og det er muligt du får dit kabel i på den måde, hos mig bliver det trukket i en hulmur op på loftet- og nej de meter betyder intet for dig da signalet er er udbyderens ansvar til det løber ind i huset- din løsning er faktsk bedre da du har forstærkeren på det optimale signal, og den er gemt på loftet, jeg har en grim forstærker i stuen. Men uanset hvad skal en forstærker sidde så tæt på kilden som muligt.
Af 3-bande
Jeg har haft en tekniker ude og måle og der skulle være signal nok ind i huset, herefter slutter deres "gratis" arbejde jo ligesom, desuden er garantien jo også kun på signal nok til et tv, altså i en direkte linie uden div splitterer, fordelere mm.

Kablet kommer ude fra boksen og løber op af den ene gavl, derefter ind på loftet.
Omkring 3 meter inde på loftet er bruddet på kablet, kablet løber derefter 10-15 meter hen over loftet til en fordeler.
Det der med at den skal være mont. så tæt på kilden som muligt, har forvirret mig en smule men nu fes den da ind.
Tak BrianH
"Forstærkeren skal faktisk helst sidde på loftet så tæt på kilden (kassen ved vejen) som muligt."
Som jeg spurgte om i første indlæg, kan jeg mont. f-stik og forstærker direkte på bruddet?
Og vil det så have indflydelse på de tv der er laaaaaangt væk, vil gætte på at kabellængde til tv længst væk fra bruddet og dermed forstærkeren er ca 35-40m.

Det må være det rigtige, det giver ikke nogen mening at lave en samling, for så senere at mont forstærkeren 10-12 m længere henne, det skulle jo da så være fordi der tabes for meget signal til de tv der er længst væk.
Brugeravatar
Af MigSelv
Bliss skrev:
BrianH skrev:

Nemlig Brian, den skal sidde der hvor kablet kommer ind i huset og det er muligt du får dit kabel i på den måde, hos mig bliver det trukket i en hulmur op på loftet- og nej de meter betyder intet for dig da signalet er er udbyderens ansvar til det løber ind i huset- din løsning er faktsk bedre da du har forstærkeren på det optimale signal, og den er gemt på loftet, jeg har en grim forstærker i stuen. Men uanset hvad skal en forstærker sidde så tæt på kilden som muligt.
Hej
Plads til forundring, da jeg foreslog denne løsning, var det helt ud i skoven.
Af 3-bande
MigSelv skrev:
Bliss skrev:
BrianH skrev: Den garanti kan du vist ikke stå inde for. Hos mig kommer kablet fra TDC/Yousee's skab ved vejen. Herfra går det hen til huset, hvor det føres op og ind på loftet under tagudhænget.

Hej
Hvad mener du med det?
Brugeravatar
Af MigSelv
3-bande skrev:
MigSelv skrev:
Bliss skrev: Nemlig Brian, den skal sidde der hvor kablet kommer ind i huset og det er muligt du får dit kabel i på den måde, hos mig bliver det trukket i en hulmur op på loftet- og nej de meter betyder intet for dig da signalet er er udbyderens ansvar til det løber ind i huset- din løsning er faktsk bedre da du har forstærkeren på det optimale signal, og den er gemt på loftet, jeg har en grim forstærker i stuen. Men uanset hvad skal en forstærker sidde så tæt på kilden som muligt.
Hej
Hvad mener du med det?
Hej
Ikke skrevet til dig, men svar til indlæg fra en anden bruger.
Mit forslag blev støttet af en bruger, men stemplet nærmest ubrugeligt af Bliss. Bliss roser nu min "støtte" for det gode forslag.
Derfor denne forundring.
Af Snurrerundtlyd
3-bande skrev:Har læst mig til at de udtag der ikke er i brug (f.eks 6 udtag og skal bruge 4), luses af med en modstand for ikke at tabe signal, er det også korrekt forstået?
Ja det er korrekt.
Ubenyttede udgange på antenneforstærkere og antennefordelere skal termineres med en RF-tæt 75 ohms termineringsmodstand (også kaldet en slutmodstand).
Man bør dog aldrig anvende antenneforderele med flere udgange end man bruger, da indgangseffekten skal fordeles på antallet af udgange, uanset om der er ubennytede terminerede udgange eller ej. Og F-connector antennefordelre koster så lidt at det er bedre at købe en ny med det rette antal udgange end at begynde at terminere en fordeler med for mange udgange, med deraf følgende tab af signaleffekt.
Med antenneforstærkere forholder det sig dog anderledes end med fordelere da de selv forstærker signalet op til hver udgang. Så her kan man godt anvende en forstærker med for mange udgange og så bare terminere alle de udgange man ikke anvender. Det giver mulighed for at udvide systemet til flere rum senere uden at skulle købe en ny forstærker.

Antennevægdåser har også altid en termineringsmodstand indbygget i stjerneopkoblede systmer (med et separat antennekabel fra forstærkeren/fordeleren ud til hver enkel vægdåse) (her anvendes f.eks. Triax TD260D slutdåse).
I sløfeopkoblede systmer (hvor antennekablet føres videre fra vægdåse til vægdåse) skal der derimod kun være en terminerningsmodstand i slutdåsen (f.eks. Triax TD260D) (deraf navnet slutdåse). De andre vægdåser før slutdåsen i et sløfeopkoblet system kaldes sløjfedåser (f.eks. Triax TD263D) og har ikke en termineringsmodstand indbygget, men i stedet sløjfes antennekablet videre til næste sløjfedåse eller i sidste ende sluddåsen.

I dag anbefales det kun at anvende stjerneopkoblede systemer til private hjem. Fordelen med sløjfesystmer er at man i visse tilfælde kan nøjes med mindre antennekabel ved at føre det videre fra vægdåse til vægdåse i stedet fra en central forstærker. Men der er mange andre ulemper ved et sløjfeopkoblet system, især for gør-det-selv installationer og derfor er man stort set gået væk fra det igen til private hjem. Sløjfeopkoblede systemer anvendes dog stadig til f.eks. lejligheder, hvor kablet kan føres videre fra lejlighed til lejlighed på samme streng.

Læs iøvrigt disse udmærkede guider om gør-det-selv antenne/kabel-tv installationer.

Sådan sikrer du dig optimale kabel-tv signaler

Læs artiklen: Sådan sikrer du dig optimale kabel-tv signaler Kabel-TV Råd og vejledning, TV fra Stofa, TV fra YouSee : DIGITALT.TV http://digitalt.tv/sadan-sikrer-du-dig- ... v-signaler

Antennekabel – kvalitet og råd
Læs artiklen: Antennekabel – kvalitet og råd Antenne-TV Råd og vejledning, Kabel-TV Råd og vejledning, Parabol-TV Råd og vejledning : DIGITALT.TV http://digitalt.tv/antennekabel-kvalitet-raad

Du kan f.eks. købe F-connector 75 ohms termineringsmodstande følgende steder:

http://www.av-connection.dk/?PGr=2263&ML=494

http://www.avxperten.dk/antennemateriel ... inator.asp

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 20_da.html

Billede
Termineringsmodstand
Af 3-bande
Har helt glemt at melde tilbage, det gøres hermed.
Fik købt en af de anbefalede forstærkere som jeg monterede på loftet
Tog det brudte kabel og monterede f-stik på hver ende og iførte dem en gummihætte(skulle afhjælpe mod fugt, tror jeg nok) og jog dem derefter i forstærkeren.
Havde den bedre halvdel til at stå inde på et af børneværelserne og se på en af kanalerne imens jeg justerede på forstærkeren.
1½ omgang på den ene skrue og ½ omgang på den anden og alle kanaler stod/står nu knaldskarpt.

Og far her kan nu se 2sport i hd istedet for analogt, dejligt....

Takker for hjælpen til alle indlæggere..
Af BrianH
Det var godt du fik det til at virke :)