Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Nu har jeg endelig fået "lov" til at købe nyt fjernsyn

Mit spørgsmål er egentlig hvor stor skærm kan jeg tillade mig at købe før billedet bliver uklart/grynet/pixeleret.

Afstanden til husalteret bliver mellem 3-4 meter. Det vil blive brugt mest til sd materiale (alm. fjernsyn og dvd).
Jeg får mit signal fra Fiberflex.

Jeg har prøvet den beregner der ligger her på siden, men den siger 37" før man kan ane pixels.

Sidder lige nu med et 32" på 2 meters afstand og der er overhovedet ingen pixels at se.

Er der nogle der har erfaring med hvor tæt på man skal for at kunne ane pixels.
Vil jo gerne have skærmen så stor som muligt. :)

De 3 fjernsyn jeg hælder til lige nu er:
Sony EX500 - http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... Tabcontent

Phillips 5605H - http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -52-led-tv

LG SL8500 - http://www.computersalg.dk/produkt.html ... =EDBpriser

Grunden til at jeg kun kigger på lcd er burn-in.

Min nuværende lcd skærm har burn-in i begge sider pga. for meget 4:3 tegnefilm til ungerne.
Jeg er tilhænger af at se materialet i det format det er beregnet til og ikke strække det for at skåne skærmen. så derfor er plasma udelukket.
Fjernsynet kan på en regnvejrsdag godt stå med et 4:3 billede på i 8 timer i træk. :s
Jeg vil ikke bruge tid efterfølgende på at køre diverse programmer for at fjerne retention. Altså tænd, sluk og derudover ingen bekymringer.

Håber på lidt hjælp, for det er der ikke meget af i diverse butikker hvor alt er sat op med Blu-ray signal !:(

Mvh.
Neser007
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Vil ikke strække billedet for at skåne skærmen????
Den bliver sq da ikke skånet af det, tværtimod, den lider skade ved konstante bjælker.
Der findes da stort set ikke 4:3 materiale i dag.
Af Kratz
MigSelv skrev:Hej
Vil ikke strække billedet for at skåne skærmen????
Den bliver sq da ikke skånet af det, tværtimod, den lider skade ved konstante bjælker.
Der findes da stort set ikke 4:3 materiale i dag.
Det var jo netop argumentet. Skærmen skal tilsyneladende benyttes til en hel del 4:3 materiale, hvor der derved vil være sorte bjælker i siderne.
At 4:3 materiale så er i kraftig tilbagegang kan jeg kun give dig ret i.

Synes derudover burn-in problematikken overdrives lige rigeligt, men det er så en anden sag.

På 3-4 meters afstand vil jeg mene en skærm omkring 50 tommer er passende til jeres brug.

Af de foreslåede skærme ville jeg gå enten efter Sony eller LG.
Af Steen Bay
Vil mene at et 40-42" TV vil være passende med fortrinsvis SD signal. SL8500 er nok det bedste blandt dem du nævner, og LG's nye LD750N model kunne også være en mulighed.
Af THM
så vil jeg ligge mig i midten og sige 46" til knap 4m afstand ;)
og tilslutte mig sony eller LG modellen
Af Kratz
Jeg skulle måske også have skrevet 46-50 tommer.
42 tommer synes jeg altså bliver for småt. Jeg sidder selv 3.5 meter fra en 42 skærm, og selv for SD materiale kunne jeg godt tænke mig en større skærm.

Derudover skal vi også huske, at der kommer mere og mere materiale i HD :)
Neser007 skrev:Jeg har prøvet den beregner der ligger her på siden, men den siger 37" før man kan ane pixels.

Sidder lige nu med et 32" på 2 meters afstand og der er overhovedet ingen pixels at se.

Er der nogle der har erfaring med hvor tæt på man skal for at kunne ane pixels.
Vil jo gerne have skærmen så stor som muligt. :)
Vores beregner er strengt taget kun gyldig for sort/hvide mønstre og for personer med et perfekt syn. Det er heller ikke en "pixel" som sådan du kan se i den opgivne afstand, men derimod en "prik" på skærmen. De to ting er ikke det samme, hvilket jeg vist også har flettet en kommentar ind i artiklen om.

Det gyldne eksempel er jo din egen PC-skærm. Selvom du kan se mit punktum her til højre -> . så betyder det jo ikke, at du kan se omridsen af en pixel på skærmen (slå clearview fra hvis du bruger noget sådant i din browser). Der skal du BETYDELIGT tættere på.
Af noxity
Jeg sidder ca. 2,5 m fra mit 40".

Ud fra de 4m, vil jeg bestemt ikke gå under 46", gerne 50-55".
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
4 meters afstand, må da ikke være mindre end 50".
Af Neser007
Tak for indlæg

Har brugt weekenden på at kiige på de forskellige modeller i diverse butikker.

Så nu står valget mellem Sony 55EX500, LG LD550N og en behagelig overraskelse: Samsung 55C655

Fik faktisk lov til at tilslutte en stueantenne i både Fona og Elgiganten for at få et almindeligt digitalt signal.

Sony Center Randers havde heldigvis et sådant inde.

Men efter at have set dem "live" bliver det højst sandsynligt Samsung 55C655
Af Steen Bay
Neser007 skrev:Tak for indlæg

Har brugt weekenden på at kiige på de forskellige modeller i diverse butikker.

Så nu står valget mellem Sony 55EX500, LG LD550N og en behagelig overraskelse: Samsung 55C655
Du kan jo så evt. melde tilbage og fortælle hvordan SD ser ud på på et TV med 3x så stort skærmareal som det nuværende 32" ;)
Af Tazzyted
Jeg sidder omkring 5m fra mit 55'' og det er helt perfekt til min stue og øjne :)