Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Sidste år, købte jeg også et 755 TV, dog dengang B755. Nu ville jeg prøve igen, eftersom folk snakker om, at synsvinklerne på C modellerne er forbedret.

Det er samme SQ01 panel, som også sad i B755 modellen. Men umiddelbart syntes jeg, at farverne ikke udviskes ligeså meget på C modellerne, som på 2009 B modellen . Hmm... er der nogen af jer, som har et sammenligningsgrundlag for Samsungs B og C LCD modeller? Og hvad syntes i om deres 2010 LCD modeller?

Og er det overhovedet muligt, at lave synsvinklerne bedre på det der ligner samme panel som for sidste års model? Måske en nyere panel revision, eller noget software forbedring?

Under alle omstændigheder står billedet fantastisk når man sidder lige foran TV'et. Det ændre sig så lidt så snart man bevæger sig 30-40 grader væk fra midten. SD billeder står også super godt, og HD billeder er fantastiske.

så faktisk kan jeg rigtig godt lide TV'et, men jeg har altså noget med synsvinklerne (og nej, jeg skal ikke have plasma) :-)

SLL
Af Akyhne
Nu sidder jeg aldrig og ser på mit tv i 30-40° vinkel, men jeg checkede lige mit nye LE40C675.
Stærke farver fainter en lille smule, og det virker som om der kommer et ganske, ganske svagt hvidt slør over skærmen.

Jeg er i øvrigt super tilfreds med mit 14 dage gamle køb.
Af SLL
Tak for svaret Akyhne :-)

Ja faktisk er jeg yderst imponeret over billedkvaliteten (som nok er ret ens med dit), hvor jeg på nogen kanaler / udsendelser næsten ikke kan se forskel på SD og HD. Og så syntes jeg det er imponerende, hvor mange lækre features og funktioner der er proppet ind i TV'et, og så samtidig så brugervenligt.

Jeg kikkede lige noget mere på nogle kanaler med mere farve kontrast i billedet. Og her lagde jeg ikke meget mærke til, at farver "mælke" fader en smule når man bevæger sig ud på siderne af TV'et, men ikke ret meget. Så det er sikkert fordi, jeg manuelt har drejet lidt ned for backlight (10), farve (95) og brightness (45), samt køre med en strømbesparende funktion + har sat TV'et i "film" mode. Det har taget en del af den lidt overdrevet "glimmer" effekt væk. Men så syntes jeg det hele ser mere naturligt ud :-)

Så alt i alt tror jeg, at Samsung har forbedret synsvinklerne lidt på C modellerne, selvom det stadig er SQ01 panelet.

Men jeg er er godt nok imponeret over alle de features der findes i TV'et, og så til 8000 kr. 200hz, 3D konvertering, Internet apps, PVR recorder, media player der streamer masser af formater, inkl. 3D briller. Og så syntes jeg alle funktioner og menuer er særdeles godt opbygget, struktureret og flotte. Der kunne Sony lære noget :-)

Nu skal jeg lige sige, at jeg kommer fra en gammelt Philips CRT 32" TV. Så der skal måske nok ikke så meget til, at jeg falder på numsen over Samsung TV'et haha.

SLL
Af O'Brian
Må sige at synsvinklen er undermiddel på mit 46" 8705.

Fantastisk TV. :)

Meeeen "synsvinkle-kvaliteten" var bedre på mit 5 år gamle Philips 9830.
Af lennon
Jrg mener at Rasmus Larsen i en test ha konkluderet at Samsung ikke har rykket sig mht billedkvalitet fra B til C .

Synsvinklen er en af LCD teknologiens store svagheder .
Af Akyhne
Jeg kommer selv fra et Philips 32PW9616 til 21.000,- m/indb. Dolby Digital (ca. 10 år gl.). Det var et kanont godt fjernsyn, og jeg skifter kun fordi det gik i stykker.
lennon skrev:Jrg mener at Rasmus Larsen i en test ha konkluderet at Samsung ikke har rykket sig mht billedkvalitet fra B til C .
Læs evt. http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 506527.htm

Der er bla. kommet lidt flere indstillingsmuligheder, der gør det muligt at justere tv'et bedre og fjerne nogle fejl.
Af O'Brian
Akyhne skrev:Jeg kommer selv fra et Philips 32PW9616 til 21.000,- m/indb. Dolby Digital (ca. 10 år gl.). Det var et kanont godt fjernsyn, og jeg skifter kun fordi det gik i stykker.

Jow jow, men mit var en flad LCD... :)
lennon skrev:Jrg mener at Rasmus Larsen i en test ha konkluderet at Samsung ikke har rykket sig mht billedkvalitet fra B til C .
Læs evt. http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 506527.htm

Der er bla. kommet lidt flere indstillingsmuligheder, der gør det muligt at justere tv'et bedre og fjerne nogle fejl.
Af Steen Bay
Akyhne skrev:Jeg kommer selv fra et Philips 32PW9616 til 21.000,- m/indb. Dolby Digital (ca. 10 år gl.). Det var et kanont godt fjernsyn, og jeg skifter kun fordi det gik i stykker.
Mht. gengivelsen af bevægelse, hvordan har du så oplevet skiftet fra CRT til LCD?
Af Akyhne
Umiddelbart negativt. Da jeg fik mit tv, havde jeg kun muligheden Canal Digital satbox -> TV via Scart, samt DVD/HDD optager -> TV via HDMI. men det var inden jeg fik justeret nogen som helst parameter.

Men nu har jeg fået mit CA-modul til fjernsynet og kan se satellit via den indbyggede tuner. Via den og min første indkøbte Blu Ray film afspillet via min PS3, er der umiddelbart ingen problemer.

Men nu har jeg altså heller ikke testet DVD & den gamle sat modtager, siden jeg fik justeret diverse parametre. Der er mange nye begreber og indstillinger jeg har skullet lære - f.eks har min PS3 en masse parametre for BD/DVD afspilning.
Problemet er også at jeg købte en surround receiver lige efter købet af fjernsynet, og den har taget en del af min tid at lege med.
Af SLL
Jeg har lige opdaget en kæmpe fejl på de to C755 jeg nu har købt (købte et mere i dag til mine forældre).

"motion plus" fungere ikke specielt godt på C755 modellen. På den gamle B755 version, havde jeg ikke problemer med motion plus.

Men på den nye C755 hakker og fryser billedet vildt meget, uanset indstillingerne. Jeg har prøvet alt på DR HD, rolig, standard + de andre indstillinger i motion plus panelet, men lige lidt hjælper det på et meget hakkende, frysende og mystisk uroligt DR HD billede. Hmm.. er der andre med f.eks. C8705 der har motion plus problemer på specielt HD kanaler. Måske det kun vedr. 200hz modeller? På SD kanaler er problemet ikke så slemt, men der er stadig en del flere fejl i billedet (hak og frys), end på det B755 jeg engang havde.

Jeg vil lige se som Samsungs chat konsulent ved noget i morgen, om der måske kommer en firmware fiks til problemet. Hvis ikke, så aflevere jeg begge C755 modeller i næste uge, og siger stort ØV!

EDIT:
Jeg googlede lige lidt på "motion plus" problemer med C750 / C755. Og det lader til, at der ER problemer med systemet med nuværende firmware:

http://www.avforums.com/forums/3d-lcd-t ... 2-a-5.html

(Søg motion plus i ovenstående tråd!)

Det er de amerikanerne kalder "stuttering", som er pludselige hakkende, rystende bevægelser i billedet. Jeg oplever det specielt slemt på HD kanaler, og ikke så slemt på SD kanaler. Tilsyneladende vil Samsung ikke kendes ved problemer endnu, typisk :-)

SLL
Af Steen Bay
Det nævnes også i C650 testen på hdtvtest.co.uk som Akyhne linkede til ovenfor (og de har forresten vist også testet C750).
Af SLL
Tak Steen, må lige læse lidt mere test :-)

Det "stutter", hakkende bevægelser jeg oplever periodisk, er virkelig grimt. Som om, at jo højere opløsning man køre, jo værre bliver hakkeriet. På SD signaler er det ikke så slemt, udover at der af og til kommer lidt fnidder i billedet. Oplevede det i ansigtet på TV avisens Jes Dorf periodisk. Men absolut værre end på B755, hvor jeg ikke oplevede nogen problemer.

Værst er også, at Samsung sikkert ikke aner noget omkring det. Og hvis de ikke kan bekræfte det, eller måske fortælle om en firmware update der løser problemet, så ryger de to tilbage jeg har købt.

Bare ærgeligt, eftersom det ellers er et super duper godt 200hz TV til forholdsvis billige penge (8 kilo hos Elgiganten!)

SLL
Af SLL
Fået kikket en del TV og DivX på mit C755. Og jeg syntes Motion Plus går lidt meget amok en gang i mellem. Det er kun periodisk, at 200hz skal synkronisere med det alm. 50hz TV billede, hvilke giver nogle billedhak i starten af scene/billedskift.

Og så oplevede jeg forleden, at Motion Plus gik meget amok med hakken og motion jitter på DR HD. Men senere så jeg noget på kanalen, og der var intet galt med motion plus, mystisk :o

Er der nogen af jer med enten B755, B8705 eller nyere 2010 200hz TV, som har haft lignende oplevelser med motion plus.

Jeg har prøvet med alle indstillinger, og alligevel syntes jeg der er for mange billedforstyrrelser med MP sluttet til. Jeg bruger standard indstillingen som er "standard" mode. Her er billedet for det meste meget flydende "lidt soap opera, hjemmevideo" agtig. Men jeg syntes det er mærkeligt, at billedet kager så meget ud periodisk, når TV jo godt kan vise "standard" mode flydende uden problemer.

Jeg fik svar fra Samsung i dag angående ovenstående. De siger, at de ikke kender til problemet, men at det vil blive taget alvorligt. Jeg har set, at en nyere update (udgivet i USA) ikke løser noget omkring Motion plus. I hvert fald ikke noget der er skrevet om i changelog'en til updaten.

Og for sidste års B755 ser det heller ikke ud som om, at der er fikset noget ved Motion Plus. Så måske Samsung ikke gider røre ved det.

Til noget helt andet. Synsvinklerne på C755 plager mig stadig en del. Jeg kan bare ikke kommer mig over det lidt mælkehvide billede man oplever, når man bevæger sig 20-30 grader væk fra midten af skærmen. Og værre jo længere du kommer ud på sidderne af TV'et, øv :(
Dog "tror" jeg stadig, at vinklerne er lidt bedre end på sidste års B755 model, som jeg droppede af samme årsag.

Hvis nogen af jer sidder inde med samme ting som jeg har beskrevet i det ovenstående, så fyr venligst løs i emnet her :-)

SLL
Af Akyhne
Fra min manual:
"If you enable 100Hz Motion Plus, noise may
appear on the screen. If this occurs, set 100Hz
Motion Plus to Off."

Så egentlig har Samsung helgarderet sig...

Jeg har i øvrigt kun prøvet Motion Plus nogle få gange, og har ikke oplevet problemer.