Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej håber i kan hjælpe

Jeg har idag sat et V20 50" op hos mine forældre, men min far kan næsten ikke holde ud og se på tvet nu hvor der er gået noget tid, det belaster simpelthen hans øjne så han nærmest føler de løber i vand.

Jeg har indstillet tvet i THX mode med lyscensoren slået til og skruet ned for kontrasten så billedet ikke er så lysstærkt, og der er lidt lamper tændt i rummet, men alligevel er det gamle 32" Avant billederør mere behageligt at kigge på for ham. (jeg synes det har samme lysstyrke)

Kan man gøre noget ved dette? nogen erfaringer, er det tilvænning?
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Er der gået væsentligt op i tv størrelse?
Af Peter VTEC
Hej

Ja, der er skiftet fra 32" CRT, til 50" V20, afstanden til tvet er ca 4-5 meter.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Så kan det være problemet, vi oplevede lidt af det samme. Vores tilvænning varede 8 dages tid.
Af Peter VTEC
Okay, oplevede i det samme med at det irriterede jeres øjne da i skiftede (jeg kan se du har et VT20), og på hvilken måde?

Jeg kan nemlig ikke selv se det, jeg synes billedet står utroligt flot og roligt men jeg har også selv haft en 50" i noget tid nu.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Det skete med vores anden plasma TH-42PZ800, den erstattede en 37". Det føltes som trætte irriterede øjne, løb ikke i vand, men føltes alligevel ekstra våde.
I vores og din fars tilfælde, kan det måske også være langt bedre billedekvalitet. Der var i vores tilfælde også en stor billedekvalitets forskel, fra plasma 1 til plasma 2.
Tilvænningen til VT20 varede en times tid.
Af Peter VTEC
Det lyder jo som det samme i har været udsat for, jeg vil gå vidre med det og så må tvet evt. prøve at få lidt tid og se om der sker nogle ændringer.

Tak for dine svar.
Af Senic
Er gået fra 32" CRT til 50V20 - siddeafstand 1.5 - 3 meter. Ingen har klaget over irritation i øjnene - tvært imod :)
Ved godt du har skiftet til THX - men har du prøvet med Rasmuses indstillinger ?
Af Tom-H
Det var måske også lidt voldsomt at gå helt op i en størrelse 50" hvis han er vandt til en 32"

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det var deres eget ønske at den skulle være så stor, eller dig der synes at den skulle være det ;)
Af Peter VTEC
De var faktisk selv ude og se på tvet og valgte en 50", jeg anbefalede bare modellen ;)

Den er nu byttet til en 42" V20 og alt er i skønneste orden nu, billedet står super godt på skærmen og selv i dagslys med sol er billedet ikke udvasket. Lyden er dog ikke så god, men der kommer en soundbar til på et tidspunkt.

Jeg har ikke fået prøvet Rasmusses indstillinger endnu da THX mode gør det så godt, men om ikke andet skal jeg da prøve for min egen nysgerrigheds skyld.