Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mosen
Jeg har pt en Dell 2007 WFP 20" widescreen. Men jeg får hovedepine af at sidde med den efter et kvarters tid.

Det skyldes primært den mærkelige fluenet effekt som skærmen har hvilket jeg har fået fortalt skyldes Anti-glare. Det er ligefør det vender sig i maven på mig hvis jeg kigger for længe på skærmen.

Dernæst kommer det at skærmen er meget lyskraftig hvilket resultere i en skærende følelse i øjnene. Selvom jeg nedsætter brightness så hjælper dette ikke og Anti-Glare effekten bliver også tydligere af dette.

Derfor leder jeg efter en skærm som hverken har Anti-glare eller er kendetegnet ved at være lyskraftig. Den skal højst være 20" og behøver ikke være widescreen.

Jeg har hørt at alle skærme med S-IPS panel har denne fluenet effekt, men den TFT skærm der er i min IBM T40/p (hvilket efter sigende også skulle være et S-IPS panel) er rigtig behagelig! Den er bestemt heller ikke for lyskraftig. Findes der normale fladskærme i stil med denne?

Jeg har kig på denne som ser virkelig lovende ud:

Lenovo ThinkVision L201p
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=179349

Men har ikke kunne findet andet om den end et par begejstret brugere på edbpriser.dk
Har hørt at alle Dell skærme kommer med Antig-glare så jeg går udfra at det er et farvel til Dell.

Håber nogen kan hjælpe!
Af Mokkat
Jeg synes du skal prøve med en NEC 20wgx2, hvis den ikke overskrider budgettet. Har selv købt den for nogle måneder siden og jeg er fuldt tilfreds med den!

I stedet for den normale anti-glare coating har NEC givet den en såkaldt opticlear coating - en glascoating der giver klarere billede og fyldigere farver. Et lille minus er dog at stærke lyskilder bliver reflekteret i skærmen, men det har slet ikke været en gene for mig.

Stik modsat af det du beder om, er denne skærm noget af det mest lyskraftige du finder på markedet :D Men - som Rasmus skriver i sin test af skærmen:
"På trods af den utrolig høje brightness, føles skærmen ikke voldsom lysstærk. Lyset er kraftigere end på mange andre 20 tommer skærme, men ikke ubehageligt. Det hænger sammen med det glossy filter som sidder foran panelet."
Det skal nok ses med egne øjne - jeg er selv rigtig glad for det. Kan kigge på den hele dagen uden at få ondt i hovedet :)

Ud over klarere og mere lyse billede får du oven i hatten -
1. Rigtig gode farver + mere fylde i farverne pga coatingen. Læs evt Rasmus' test af skærmen
2. Den hurtigste spilleskærm på markedet, kun slået af de hurtige gamer-19" TN skærme. S-ips + overdrive - jatak :D

Edit: fandt lige et billede hvor den er sat på fuld brightness og contrast :)
[img]http://i35.photobucket.com/albums/d171/ ... htness.jpg[/img]
Af mosen
Tak for dit forslag! Jeg har kigget på skærmen men den er desværre for dyr. Yderligere er jeg heller ikke specielt vild med crystal clear skærme, kan bedst li de klassiske IKKE anti-glare skærme.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvor har du læst at der sidder et S-IPS panel i din bærbare? Hvis du lige vipper den bærbare og kigger på billedet nedefra, så er det med garanti ikke et S-IPS panel hvis billedet bliver mørkt og farverne skifter synligt. Typisk benytter man ikke S-IPS i skærmene på bærbare computere, men derimod TN paneler. Dette gør dem også betydeligt billigere.

Hvad skal skærmen bruges til?
Af mosen
yakken skrev:Hvor har du læst at der sidder et S-IPS panel i din bærbare? Hvis du lige vipper den bærbare og kigger på billedet nedefra, så er det med garanti ikke et S-IPS panel hvis billedet bliver mørkt og farverne skifter synligt. Typisk benytter man ikke S-IPS i skærmene på bærbare computere, men derimod TN paneler. Dette gør dem også betydeligt billigere.
På et link jeg selvfølgelig ikke kan finde længere, hvor der stod at alle T modellerne havde S-IPS. Men som du skriver så ændre kvaliteten sig meget afhængig af hvordan jeg trækker skærmen frem og tilbage så det har nok været fejlinformation.
yakken skrev: Hvad skal skærmen bruges til?
Den skal primært bruges til tekst og kodning. Men også lidt spil/film i ny og næ. Men det vigtigste er klart tekst/kodning.

Jeg er meget ambivalent omkring dell 2007 WFP da jeg har hørt at man bare skal vænne sig til lysstyrken og anti-glare og ind imellem syntes jeg også det går ok.

Yderligere har jeg også et krav om en høj opløsning helst 1400x1050 eller 1600x1200 (altså skærmen behøver ikke være widescreen) hvilket man vist kun kan få på en 20" og op.

Men er det overhovet muligt at få en skærm som ikke har "fluenet" (anti-glare) som min Dell 2007 WFP? Jeg bryder mig heller ikke om crystal clear så jeg har lidt på fornemmelsen at jeg bare bør vænne mig til min dell.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mine egne skærme har begge sådan en coating (jeg tror ikke du kan få en skærm uden) men jeg lægger mere mærke til det på min Dell ift. min Samsung - det er muligt at Dell har en tykkere frontplastic, men du slipper altså ikke for den uanset hvor du kigger hen.

Jeg sidder pt. foran en IBM Thinkvision 17" skærm og den har også antireflektiv coating, som man sagtens kan se hvis man virkelig vil.
Af mosen
Ok tak for informationen så må jeg bare lære at elske min Dell :-)

Hvis jeg nedsætter brightness på min Dell fra 50% (default) til fx 20% så begynder den at flimre svagt hvis jeg kigger på grå sider eller fx standard winXP blå baggrunden (klassisk visning). Det er mest tydligt hvis jeg kigger lidt væk fra skærmen. Dette er vel en fabrikations fejl?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej jeg tror ikke det er en fabrikationsfejl - det er nok nærmere en fejl der vil være på alle modellerne. Baggrundsbelysningen blinker faktisk, men det sker blot så hurtigt at man ikke lægger mærke til det normalt. Det er muligt at lysintensiteten hænger sammen med frekvensen af disse blink. Jeg er dog sikker på at du vil kunne få den byttet til en ny hvis du kontakter Dell.

At du kun kan se det med øjenkrogen hænger sammen med at de mest følsomme celler i øjet ikke sidder lige for, men derimod i periferien af øjet. Kort fortalt opfatter den midterste af nethinden farver, imens lysintensitet opfattes af de perifære celler.
Af mosen
Ok så fatter jeg slet ikke folk er så vilde med den skærm for det er ret tydeligt at den flimre når man nedsætter brightness som efter noget tid bliver meget irreterende.

Findes der nogle tilsvarende skærme der ikke flimre?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror det er de færreste der benytter skærmen med så lav lysstyrke. Normalt skal lysstyrken ligge på 180 cd/m2, hvilket på 2007FP betyder at man ikke skal sænke brightness til mindre end 47.

Men du har ret i at det da er underligt at den flimrer som den gør. Tag evt. kontakt til Dell og se hvad de siger. Jeg skal gerne teste mit eget eksemplar når jeg kommer hjem, men det er nok først engang i morgen aften.