Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har erhvervet mig et Samsung UE40c6005 og kan se at lydudgangen er optisk. Mit problem er bare at min gamle forstærker ikke har optisk indgang. Er der en mulighed for at få lyd ud i min stue gennem forstærkeren? Da jeg er studerende er en ny forstærker ikke lige aktuel - medmindre den er meget billig :-)

På forhånd tak
Af Kratz
Hvilke indgange har din receiver?
Er der en coax indgang eller udelukkende stereo indgange?

Du kan få forskellige convertere. Bedste resultat vil være fra optisk til coax. Det er samtidig også den billigste løsning jeg har kunnet finde:
http://www.av-cables.dk/optisk_digital_ ... er_214_da/
Af Klause
Øh ja altså tror bare jeg har almindelig stereo - har ik lige så meget styr på coax, optisk osv :-)

har kig på denne her:
http://www.av-cables.dk/lydkabler/optis ... 52_da.html

- Hvis jeg køber denne converter, hvad vil der ske med lyden?
- Jeg skal vel også have et optisk kabel fra mit tv til converteren? I så fald hvilket? Er det nødvendigt at købe "et dyrt" eller er de billige fine nok?
Af Kratz
Yes, hvis ikke du har coaxial indgang på din receiver er det sådan en fætter du skal ud i. Det er en noget pepret pris synes jeg!
Så prøv lige at tjekke om den har coax indgang.

Med hensyn til forbindelsen, skal du have et optisk/toslink kabel til adaptoren og derfra et phono kabel til receiveren (et eller to afhængigt af om det er coax eller stereo).
For det optiske kabel kan du blot købe det billigste. Det er et digitalt signal og et dyrt kabel vil ikke give et bedre resultat.
Af Klause
Ved godt at det måske lyder lidt dumt, men er desværre ikke så teknisk...

Du synes at converteren lyder dyr?

Det jeg behøver for at det virker er:
- optisk kabel til converter
- Converter (den jeg viste dig)
- Et coax til coax kabel - fra converter til reciever (der er 2 indgange til hvert emne (aux, phono, cd etc.) på recieveren - betyder det at jeg skal have et stereo kabel??
Af Kratz
Ja, hvis ikke du har coax indgang (og det lyder det ikke til) så skal du have fat i et stereo kabel (phono).

Alt er jo relativt, men i og med du kan få en fornuftig receiver til 2.000 kr (du kan eventuelt kigge på Rod1983 anmeldese af Onkyo 308 her på siden) synes jeg knap 400 kr er dyrt for en konverter. Du skal jo også have lidt ektra kabler med i købet.

Nu kan det være du kan finde et billigere alternativ. Jeg har ikke lavet en omfattende søgning på dette.
Af Klause
ok mange tak for hjælpen :-)
Af Klause
Vil lyden blive bedre ved en ny reciever?
Af Kratz
Nu ved jeg ikke hvilken receiver du har på nuværende tidspunkt, så det er lidt svært at svare på.

Lyder som om det er en stereo receiver?

Derudover er spørgsmålet lidt tricky, for hvad menes med bedre lyd?
Du vil i hvert fald få flere muligheder, surround og dekodning af de nye lydformater. Så til TV og filmbrug vil oplevelsen forbedres.

Hvis det derimod gælder stereo lyd fra CD eller lignende er det langt fra sikkert en ny surround receiver vil gøre det bedre end din gamle.
Af Klause
Ok tror jeg vælger converter+optisk kabel+phono kabel da det alt andet luge er en mindre investering end en ny reciever. Tak for hjælpen
Af johnborgbjerg
Måske I kan hjælpe?

Jeg har købt et Samsung C6715 som grundlæggende er magen til det Klause har købt. Jeg har så efter anbefalinger i denne tråd købt den "Lindy High End digital converter til analog phono" samt et optisk TOSlink kabel. Det optiske kabel er sat i Digital Audio Out (Optical) bag på Samsung TV'et og derfra ned i Lindy'en som er tisluttet strøm. Det optiske kabel lyser rødt i enden og Lindy'en lyser op så der skulle være signal gennem kablet. Fra Lindyen er der ført 2 stk. audio kabler ind i min AudioLab forstærker. I TV menuen skifter jeg til Ekstern Højttaler, men der kommer ingen lyd ud, hvorfor ???

Der er fint lyd i den indbyggede højttaler når jeg slå tilbage til TV lyd og der e rogså lyd i Audiolab'en med eks. en CD kilde så alt virker på nær den optiske forbindelse med omsætning til audio, hjælp!

Med venlig hilsen
John Borgbjerg
Af hjorth
Jeg har samme problemstilling som Klause
Den dac som bliver omtalt fra av-cables.dk har jeg også kigget på.
men se lige hvad hifiklubben skriver her.

"OBS: Gefen Digital Audio Decoder findes også på markedet i en anden, næsten identisk version uden indbygget Dolby Digital-dekoder. Denne kan ikke håndtere tv-lyd i Dolby Digital-format."

http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... der-dd.htm

Så er den fra av-cables.dk vel ikke så anvendelig, eller hvad?

PS: jeg skal have lyden fra ps50c7705 over i sonos zp120.

Skal man godtnok svede 1000 spir for sådan en som hfiklubben sælger?
Brugeravatar
Af Weissbier
johnborgbjerg skrev:Måske I kan hjælpe?

Jeg har købt et Samsung C6715 som grundlæggende er magen til det Klause har købt. Jeg har så efter anbefalinger i denne tråd købt den "Lindy High End digital converter til analog phono" samt et optisk TOSlink kabel. Det optiske kabel er sat i Digital Audio Out (Optical) bag på Samsung TV'et og derfra ned i Lindy'en som er tisluttet strøm. Det optiske kabel lyser rødt i enden og Lindy'en lyser op så der skulle være signal gennem kablet. Fra Lindyen er der ført 2 stk. audio kabler ind i min AudioLab forstærker. I TV menuen skifter jeg til Ekstern Højttaler, men der kommer ingen lyd ud, hvorfor ???

Der er fint lyd i den indbyggede højttaler når jeg slå tilbage til TV lyd og der e rogså lyd i Audiolab'en med eks. en CD kilde så alt virker på nær den optiske forbindelse med omsætning til audio, hjælp!

Med venlig hilsen
John Borgbjerg
Har du prøvet at ændre lydformatet til PCM på fjernsynet?
Af johnborgbjerg
Hmmm, har lidt røde ører :(

Var kommet til at købe en konverter fra analog til digital!! Har fået den byttet til den rigtige og nu fungerer det fint :p :D