Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mogensen
Øv hvor irriterende... den var ikke på lager ved Bilka som lovet lidt efter 12, så ville prøve at bestille her da jeg kom hjem... flot... stadig ikke på lager og 5 min for sent til tlf. med kundeservice :(

Hvis de ikke har det på lager first thing imorgen så ender det sgu med at jeg ryger på LCD istedet :(... ja hva fan' skal jeg så købe... haha.
Af sponkii
Nu har jeg haft fingre i to styks, de var dog fra samme sending.
Begge havde ret høj buzz, så jeg returnerede begge, det kunne høres fra 3 meters afstand ved almindelig volume, 14-22 stykker, og allerværst var det ved lyse billeder, så som TV-Avisen eller noget sport..

og når den var sat til computeren var det også rigtig slemt ind til der kom film på, som om det ikke kunne med lyse kanter og mørkere midte.

Håber andre har haft bedre oplevelser end mig, for mit vedkommende er det slut med pana' og måske plasma for mig i en lang periode :(, indtil jeg ser et plasma som ikke summer.

Hilsen de følsomme øre ;)..
Af THM
Mogensen skrev:THM - oplever du det samme som "Lykkegård"... med at støjen ændrer sig markant (højere) ved lyse billeder?

Regnede med at bestille tirsdag omkring frokost når det kom på lager i Bilka... men vil lige nærlæse om jeg skal betale en bondegård for fragt hvis jeg beslutter at sende det retur hvis det støjer... må vel dække under noget garanti.
lidt højere ved hvid, men synes absolut ikke det er så slemt som de andre siger, det er sjældent jeg overhvovedet lægger mærke til det.
kun hvis mine øre har vænnet sig til stilhed og ved svag volumen kan jeg høre en summen, eller jeg stiller mig lige foran skærmen, men det er absolut ikke højt I MINE ØRER, tror efterhånden det kommer meget an på ørene der hører...
min kæreste har iøvrigt aldrig bemærket noget buzz overhovedet, men det skal man nok ikke lægge så meget i, hun bemærker også kun sjældent når jeg taler til hende :D
Af Mogensen
Sikke noget... virker ikke rigtigt som om at G20 er på lager nogle af de store steder (Elgigant, Bilka osv...). Det er da vildt irriterende at skulle vente måske en hel uge før jeg kan få det hjem i stuen. Det er jo ikke til at høre evt. buzz i en forretning med alt det andet der kører rundt omkring.

Hva dælen skulle jeg evt. købe istedet for... hvis jeg fx. hoppede på LCD.

Jeg får vidst ikke nær så meget sjov/kvali/tommer for cirka 6-7.000 hvis jeg skal over i LCD :(
Af abemand666
Mogensen skrev:Sikke noget... virker ikke rigtigt som om at G20 er på lager nogle af de store steder (Elgigant, Bilka osv...). Det er da vildt irriterende at skulle vente måske en hel uge før jeg kan få det hjem i stuen. Det er jo ikke til at høre evt. buzz i en forretning med alt det andet der kører rundt omkring.

Hva dælen skulle jeg evt. købe istedet for... hvis jeg fx. hoppede på LCD.

Jeg får vidst ikke nær så meget sjov/kvali/tommer for cirka 6-7.000 hvis jeg skal over i LCD :(
Den er både på lager hos

http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic- ... 6131p.html

og

http://www.justbuyit.dk/shop/panasonic- ... 6365p.html
Af Mogensen
abemand666 >>>

Ja kan se de er på lager der (og kun lidt dyrere end fx Bilka)... men jeg er som du nok kan fornemme lidt nervøs for om jeg kan leve med plasma-støjen, og derfor foretrækker jeg en forretning med fysisk butik, så jeg nemmere kan indlevere plasma tv'et hvis jeg ikke kan leve med det!

Måske jeg bare skulle tage mig sammen og finde et LCD istedet... bøvl - nu havde jeg sgu lige bestemt mig haha...
Af Mogensen
Så kom det sgu på lager hos Bilka... jeg bestiller med det samme... Jeg kan se de har 30 dages "tilfredshedsgaranti", så hvis jeg finder ud af at jeg bliver sindsyg af evt. buzz så kan jeg levere fladskærmen tilbage i forretningen (og spare porto)... og finde på noget andet :)

Jeg vil melde tilbage i denne tråd når jeg har modtaget skærmen og fået udsat den for lyse farver!
Af fjelsten
Jeg var på besøg ved PP Radio i Århus i dag. De er Panasonic-center og de lader som om de har styr på hvad de snakker om.

Jeg har tidligere købt 2 g20'ere ved SHG men begge røg retur pga støj.

Jeg vil her forklare (efter hukommelsen - fra en ikke-tekniker), hvad de sagde ved PP Radio:

5-10% af 42'' G20 lider af en defekt hvormed de larmer (ekstra) meget - det er noget med hvordan nogle elektroniske dimser på "driver printet", der går i selvsving. Når de sælger en skærm pakker de den på forlangende ud og hører efter om den har problemet. Har den det, retter de denne fejl UB inden afsendelse. Denne fejl findes kun på 42'' og ikke 46'' og 50'' - da dette print er anderledes opbygget på disse. Fejlen viser sig især hvis der er stor varians (mørk/lys) horisontalt på skærmen - så begynder skærmen at larme.

Den støj som driver mig nuts viser sig ikke at være denne, men "almindelig" transformatorstøj. Så derfor forventer jeg at de til SHG returnerede skærme har været mere eller mindre "within spec". Denne støj kan kendes ved den er tilstede lige så såre man tænder fjernsynet på knappen på siden på selve TVet (ikke fjernbetjeningen). Denne slags støj skulle være mere lavfrekvent end den første, men jeg mener stadig den ligger på 12-15KHz. Denne støj skyldes at transformatorerne arbejder ved høj spænding, hvilket også er (en af?) årsagerne til der ikke er blæsere på TVet.

Jeg så en 42'' i butikken der ikke skulle have driver print fejlen, men den larmede stadig som de 2 jeg tidligere har prøvet. Måske lidt mindre (men det er svært at være sikker da PP Radio ligger ud til en trafikeret vej :-) ).

Jeg lyttede på en 46'', de havde der og den støjede også, men ved en lavere frekvens, der må formodes at blive ædt mere af tv-indholdet. Jeg tror godt jeg kunne leve med denne støj. Transformatoren på 46'' skulle være samme type som på 42''. Der er altså også varians på dette punkt. PP Radio sagde også, at de nogle gange har indkapslet transformatorerne i lak hvis de har larmet. Dette skulle afhjælpe problemet.

Summa summarum: Jeg overvejer hvad jeg skal gøre (bestille ved dem og få dem til at lave alle fikses på forhånd - eller finde en helt anden skærm), men jeg har fået en super god og kompetent betjening i PP Radio og jeg vil klart anbefale denne butik, hvis man vil have mere sikkerhed mht. leveringen og evt. "tilpasninger".
Af Mogensen
Fjelsten >>>

På tirsdag modtager jeg min Plasma G20...

Det lyder godt nok spøjst at en forretning bliver nødt til at rette firmaets fejl, før de kan sælge produktet. Det kunne være at Panasonic skulle overveje nogle seriøse ændringer i deres kvalitetskontrol, hvis det forholder sig sådan!!!

Det med at inkapsle transformateren i lak, gjorde man ihvertfald også når CRT skærme var begyndt at hyle for meget.

Tror næsten jeg ender med at lave korsets tegn når jeg på tirsdag sætter G20 strømstikket i væggen og tænder for kontakten :s

Har ikke den store lyst til at punge ud til en 46" for at være sikker på at fladskærmen ikke støjer for meget... hvis jeg modtager en "rask" G20'er og jeg hører støjen for meget ender det nok med en helt anden løsning.
Af Mogensen
Endeligt modtog jeg igår morges G20'eren (plasma). Det var med stor nervøsitet at jeg trykkede på powerknappen på siden af fladskærmen... det indløste desværre først en reel skuffelse... tydeligt buzz som tydeligt kunne høres helt ovre fra sofaen 4 meter væk.
Tændte tv'et på meget lav lydstyrke og stadig samme buzz. Den steg ved lysere farver (altsammen som mange har skrevet om her).

Havde ikke så meget tid til at lege med det da jeg skulle hurtigt afsted efter det var blevet sat op. Igår aftes satte jeg mig til at se Jarhead med kæresten - en hel del ørkenscener med meget lys som burde få buzzeriet til at gå helt amok. Benyttede PS3 som dvd-afspiller. Men egentlig kunne jeg slet ikke bemærke buzz nu. Hørte højst PS3'erens let snurrende lyd.

Synes det skifter lidt om jeg kan høre det eller ej. Jeg ser tiden an til jeg kommer tættere på Bilka's 14 (eller 30?) dages returret.
Af Simondog
Hej,

Jeg har lige sat mit 42" G20 op (jeg havde et X10 før), og må desværre konstatere, at den omtalte "buzz" er endnu værre end på mit tidligere TV. Jeg har også prøvet at overbevise mig selv om at man måske ikke lægger mærke til det på længere sigt, men nu har jeg altså besluttet mig for at følge denne lille - og måske ikke helt urimelige tese:

Et TV viser billede og lyd - og ikke mislyde! Basta
¨
Derfor beslutter jeg i morgen om jeg vil forsøge at reparere fejlen selv, eller om det skal retur til P&P Radio som ellers gav en kanon god service ifb med købet. Jeg købte netop hos dem, fordi jeg havde læst at de korrigerede for en højfrekvent støj - som åbenbart ikke er den trafostøj jeg hører konstant. Jeg sidder lige nu og ser landskamp på almindelig volume, og kan f.eks. tydeligt høre mislyden hver gang der kører en slow med lyse billeder. Jeg sidder 2,5 m fra TV som hænger på et Vogels drejeophæng.

Skide irriterende for at sige det mildt! For jeg er virkelig glad for billedet på dette TV.
Af fjelsten
Det har jeg også beskrevet i min besked herover.

Jeg har bestilt en 46'' da den - tilsyneladende - larmer mindre. Jeg vender tilbage med info snart (får den i morgen).
Af dolphin
Det er da ærgerligt at høre at jeres G20 larmer. Nu har mit kørt siden i mandags og det larmer vitterligt ikke, kun hvis man lægger øret helt hen til bagvæggen kan man høre en svag summen. Det samme var det med mit gamle X10, det kunne man også kun høre hvis man lagde øret helt hen til bagvæggen, så jeg må jo have været heldig 2 gange. :)
Af fjelsten
Jeg har nu hørt min 46'' i et døgns tid.

Den larmer en del mindre end de 42'' skærme jeg har hørt (4!).

Den er ikke lydløs, men generelt gælder det, at trafostøjen er ikke så høj og, attrafostøjen er mere jævn i lyden.

Så for alle jer der får spat af larmen fra 42'' - og vil have den gode billedkvalitet som G20 tilbyder: Overvej 46'' modellen i stedet for.