Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
Hans CL skrev:
Kratz skrev: Modargumentet fra WhatHifi lyder altid "Jamen har de andre reviews sammenlignet VT20 mod HX903"? For så giver det ifølge dem bedre mening. Netop derfor kunne jeg godt tænke mig at se en anmeldese fra Flatpanels.

Jeg tror nu ikke der er nogen grund til at tvivle på deres objektivitet eller troværdighed, de vurderer blot andre parametre højere end dem jeg finder mest relevant.
Faktisk har nordmændene i Hemmekino sammenlignet alle de tilgængelige 3D TV, inkl. både VT20 og HX900, og akkurat kåret den førstnævnte som vinder foran den sidstnævnte. Linket nedenunder går kun i dybden med VT20, og man kan ikke se, om bedømmelsen bygger på nærmere tekniske målinger, men det er nu alligevel interessant at se de forskellige TV holdt op mod hinanden, selvom karaktergivningen langt fra afslører alle detaljer.

http://www.hifiklubben.com/files/Test/P ... 201007.pdf

Hans CL
Men er testen kun på 3D performance ? Hvis det er allover, - er der da foreløbigt lidt som tyder på, at Sonyen kunne gå hen og markere sig som årets bedste LCD . .
Af Kratz
Interessant og alligevel underlig test...
Så vidt jeg kan vurdere ud fra teksten baseres pointgivningen både på 2D og 3D, selv om der selvfølgelig lægges vægt på, det er en test af 3D skærme.
Der bruges en masse krudt på indledningen, så omtales VT20 hvorefter gassen går af ballonen og testen slutter!
De vil rigtigt gerne gå ind i de tekniske begreber, men kludrer ind imellem rundt i det. Blandt andet omtales 600 Hz subfield drive som en del af interpolationen hos Panasonic, hvilket efter mit bedste vidende er noget sludder.
Samtidig lidt underligt de nærmest mener VT20 er en G20 klon med 3D?
Det giver altså lidt ridser i lakken i min bog.

Nå, men alligevel spændende læsning, og ja, det ser ud til HX900 generelt rates højt rundt omkring.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kratz skrev:De vil rigtigt gerne gå ind i de tekniske begreber, men kludrer ind imellem rundt i det. Blandt andet omtales 600 Hz subfield drive som en del af interpolationen hos Panasonic, hvilket efter mit bedste vidende er noget sludder.
Nej, frekvensen på subfield-drive er faktisk takten på deres frame interpolation også, hvis det altså var dét du mente.
Af Steen Bay
yakken skrev:
Kratz skrev:De vil rigtigt gerne gå ind i de tekniske begreber, men kludrer ind imellem rundt i det. Blandt andet omtales 600 Hz subfield drive som en del af interpolationen hos Panasonic, hvilket efter mit bedste vidende er noget sludder.
Nej, frekvensen på subfield-drive er faktisk takten på deres frame interpolation også, hvis det altså var dét du mente.
Sorry, men det mener jeg ikke er korrekt. VT20 opdateres kun ved 100Hz, og de 600Hz subfield drive hentyder blot til måden som farverne skabes ved en form for dithering (flere 'aktiveringer' per frame) i de enkelte pixels/subpixels.
Af Kratz
Jeg havde forstået det på samme måde som Steen, altså at de 600 Hz ikke har noget med interpolationen at gøre. Men jeg kan nemt have misforstået noget. Det er ikke helt simpelt synes jeg.
Af Steen Bay
Kratz skrev:Jeg havde forstået det på samme måde som Steen, altså at de 600 Hz ikke har noget med interpolationen at gøre. Men jeg kan nemt have misforstået noget. Det er ikke helt simpelt synes jeg.
Ikke helt simpelt, nej. ;) Den smule jeg ved har jeg fra bantam's indlæg i tråden som du startede i "Panelteknologi".

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=17236

P.S. - Alle Samsung's plasma-TV (selv de billigste modeller) har forøvrigt også "600Hz Sub-field Motion" som Samsung (også lidt vildledende) har valgt at kalde det.
Af Gaco
Hans CL skrev:
Kratz skrev: Modargumentet fra WhatHifi lyder altid "Jamen har de andre reviews sammenlignet VT20 mod HX903"? For så giver det ifølge dem bedre mening. Netop derfor kunne jeg godt tænke mig at se en anmeldese fra Flatpanels.

Jeg tror nu ikke der er nogen grund til at tvivle på deres objektivitet eller troværdighed, de vurderer blot andre parametre højere end dem jeg finder mest relevant.
Faktisk har nordmændene i Hemmekino sammenlignet alle de tilgængelige 3D TV, inkl. både VT20 og HX900, og akkurat kåret den førstnævnte som vinder foran den sidstnævnte. Linket nedenunder går kun i dybden med VT20, og man kan ikke se, om bedømmelsen bygger på nærmere tekniske målinger, men det er nu alligevel interessant at se de forskellige TV holdt op mod hinanden, selvom karaktergivningen langt fra afslører alle detaljer.

http://www.hifiklubben.com/files/Test/P ... 201007.pdf

Hans CL
Sikke en flot test for HX900 også! Det er sjovt at se at mine egne iagtagelser mht. 3D bekræftes i deres 3D score lige som jeg havde regnet med.. Samsung et godt stykke efter alle andre, LG lidt bedre, Sony bedre endnu og Panasonic en tand bedre endnu
Vinderen bliver rigtignok VT20, men HX900 er ikke meget efter. Jeg ofrer gerne en stjerne i 3D score, og betaler gerne det ekstra for meget federe design, garanteret ingen plasmasummen og mere komfortable 3D briller (og så skader de 2" ekstra heller ikke) :)
Men det er en stor prisforskel, så jeg forstår godt hvorfor andre vil går efter VT20 i stedet.
Af jln
Tislutter mig Gavin - håber snart på test af Samsung 50 tommer plasma PS 50 C7705 - har I bud på hvornår en anmeldelse kan læses?
Jørgen
Af Hans CL
Hej Kratz,
Kratz skrev:Interessant og alligevel underlig test...
Så vidt jeg kan vurdere ud fra teksten baseres pointgivningen både på 2D og 3D, selv om der selvfølgelig lægges vægt på, det er en test af 3D skærme.
Der bruges en masse krudt på indledningen, så omtales VT20 hvorefter gassen går af ballonen og testen slutter!
Så underlig er testen nu heller ikke! :)

Linket indeholder jo en PDF-fil fra Hifiklubbens hjemmeside, hvor side 70-77 i magasinet mangler. Vil man have resten af testen med, hvor alle de andre TV gennemgåes nærmere, er man vist nødt til enten at købe bladet eller få en eller anden form for abonnement, så man kan se det på Hjemmekinos hjemmeside.

Hans CL/CC
Af lennon
"Two out of threee aint bad", - men husk at HX900 altså også har fået en enkelt lidt tvivlsom test ud af de 3 jeg har set . Og som nævnt har ingen af de "rigtige" testsites talt endnu .
Hvis det handler om design kan netop Samsungs plasma c7705 nok i de flestes øjne overgå Sony HX900 . Og på featuresiden forekommer det allerede lidt tyndt, at Sony ikke tilbyder USB recording/afspilning . Så HX900 har virkeligt en udfordring i specielt 2D performance - hvis den skal finde et marked blandt billedentusiaster . Men jeg er selv en af dem, som kunne fristes - hvis den er på niveau med de allerbedste plasma.
Af Kratz
Helt enig Lennon.
Personligt tvivler jeg fortsat på HX900 helt kan hamle op med de bedste plasmaskærme når/hvis de rigtigt seriøse testsites kommer på banen, og jeg kan da kun tilslutte mig koret af efterlysere til seriøse tests af Samsung C7700 også. Kunne være rigtigt interessant at se hvordan den klarer sig.
Af Kratz
Hans CL skrev:Hej Kratz,
Kratz skrev:Interessant og alligevel underlig test...
Så underlig er testen nu heller ikke! :)

Linket indeholder jo en PDF-fil fra Hifiklubbens hjemmeside, hvor side 70-77 i magasinet mangler. Vil man have resten af testen med, hvor alle de andre TV gennemgåes nærmere, er man vist nødt til enten at købe bladet eller få en eller anden form for abonnement, så man kan se det på Hjemmekinos hjemmeside.

Hans CL/CC
He he, det giver sku bedre mening :D
Det opdagede jeg ærligt talt ikke i farten.
Af Gaco
lennon skrev:"Two out of threee aint bad", - men husk at HX900 altså også har fået en enkelt lidt tvivlsom test ud af de 3 jeg har set . Og som nævnt har ingen af de "rigtige" testsites talt endnu .
Hvis det handler om design kan netop Samsungs plasma c7705 nok i de flestes øjne overgå Sony HX900 . Og på featuresiden forekommer det allerede lidt tyndt, at Sony ikke tilbyder USB recording/afspilning . Så HX900 har virkeligt en udfordring i specielt 2D performance - hvis den skal finde et marked blandt billedentusiaster . Men jeg er selv en af dem, som kunne fristes - hvis den er på niveau med de allerbedste plasma.
Hvis du med tvivlsom test mener CNETs, lægger jeg ikke selv så meget vægt på den anmeldelse. Jeg har fuldt med i et par brugertråde på AVSforum og der er vidst én ud af ca. 20-30 stykker som kunne se noget der lignede blå skær i sorte farver (og de fleste brugerne på AVSforum er meget kritisk/anale med TV billede, remember :D).

Hvor tæt HX900 ligger på de bedste plasma mangler vi stadig rigtignok seriøse tests for at afgøre, men jeg er ikke selv i tvivl om at HX900 nok er det bedste LCD lige nu :)
Men for mig handler det også om at undgå en række "slanger i plasma paradis" såsom plasma buzzing, floating blacks, rising blacks, ikke helt ligeså god lysstyrke/hvid og alene førstnævnte er jeg villig til at gå langt og betale dyrt for at sikre mig imod (ved at købe bedste LCD).
Af lennon
Jeg har nu haft plasma i 4 år, og har ikke oplevet nogle af nævnte issues. Synes til gengæld at mit TV performer synligt bedre end de LCD jeg kommer om ved rundt om i netværket - bla et SonyW5500 . Så derfor er jeg på forhånd meget åben overfor endnu et plasma tv, med mindre selvfølgeligt at Sony præsterer lidt af et gennembrud med HX900 .Menefter som Sony´en er et spritnyt produktkoncept er der jo heller ingen som ved om den er "langtidsholdbar" på alle parametre . .