Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, jeg ville høre om nogen kunne sætte mig lidt ind i hvordan harddisk/mediacenter virker med fjernsyn.
Ville jeg for eksepel kunne købe en ekstern harddisk, bare sætte den til og se film via den.
Jeg skal bruge en harddisk med hdmi indgang så jeg kan se bluray fil via den.
Hvad sker der med lyden når fil afspilles på harddisk, har man så surround med?
Jeg skal til at købe et Panasonic G20 og et jamo surround sæt så ønsker jo selvfølgelig den bedste løsning.
Tak for hjælpen!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En alm. USB-harddisk kan ikke gøre de ting du søger. Der skal enten være noget DLNA kompatibilitet, hvilket kræver en processor, eller også skal du have fat i en hel PC (mediecenter). Du kan dog få NAS enheder, som er i stand til at køre en DLNA-klient, som du så kan snakke med gennem dit TV's DLNA-interface. Herved kan du afspille film, musik mv. direkte fra TV'ets menu.

Alternativet er at bruge eks. en PS3, som både kan fungere som medieafspiller i sig selv, eller også kan du sætte den op som DLNA-server. Rasmus bruger denne løsning i forbindelse med vores anmeldelser.
Af Supergris
Flere af de nye tv KAN afspille direkte fra en USB-HDD, altså INGEN brug af HDMI, så yakken ikke helt korrekt, det du skrev!
Hvilke filer og formater de understøtter, svinger fra model og producent.
Alternativt behøver du ikke købe et mediacenter, men kan nøjes med en mediaafspiller, eks. WD tv Live, Tvix, Popcorn m. fl..
Disse afspiller HD-rips perfekt også med fuld surround. En mediaafspiller er meget nemmere at få til at afspille alt, hvad du smider efter den, end en PS3, og en WD tv Live koster under 1000 kr..
Af Major Awesome
Tak for hjælpen, mener også at have set den der WD tv Live før og det var noget i den stil jeg ledte efter.
@Yakken kan du svarer mig på om jeg kan smide en harddisk til min ps3, da min kun har 120 gb.
Tak for hjælpen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan sagtens sætte en ekstra harddisk til din PS3 via USB.

Det er sandt at flere og flere TV-modeller tilbyder afspilning direkte via USB. Jeg ved ikke hvorfor jeg kun tænkte i baner af DLNA.
Af Akyhne
Det er også muligt at bruge en af husets eksisterende computere, såfremt tv'et understøtter det. Jeg ser ingen grund til at investere i ekstraudstyr, hvis man allerede har muligheden.
Da jeg pluggede mit nye tv til netværket, spurgte Windows Media Player på min primære computer mig blot om jeg ville dele indholdet med tv'et. Simpelt, enkelt.
Af Supergris
En media player gør det nu bedre og mere simpelt. Den afspiller alle formater uden at hakke og tøve, og man kan styre det hele med fjernbetjeningen. Desuden er man fri for virus... Smil...
Min WD tv Live er ihvertfald det bedste stykke elektronik, jeg nogensinde har investeret i.
Specielt til afspilning af mine HD-hjemmevideoer er den genial. Min 1 år gamle pc kan godt være lidt sløv ved afspilning af disse, hvor WD tv bare afspiller uden problemer.
Af wendellgee
Nu spørger trådstarter jo specifikt om bluray film. De løsninger der er nævnt i tråden so far kan efter min information ikke afspille bluray ISO'er med fuld menu-struktur hvilket i min optik er det ultimative man bør gå efter
Af Kryptonite
WD TV Live kan pt ikke afspille menuer fra DVD eller BluRays det er sandt. Jeg var osse i tvivl i starten om det ville irritere mig da jeg stod overfor at ligge hele DVD samlingen ind på en NAS til brug med WD boksen.

Men hold da op hvor er det dejligt at undvære de menuer. Du finder din film trykker play og så kører filmen, ikke noget med at skulle igennem 3 trailers og gud ved hvor mange andre ting de putter på inden man får lov at starte filmen :)

Tro mig, det er dejligt uden menuer :) man kan jo vælge lydspor og undertekster når filmen kører med meget få tryk på remoten.
Af wendellgee
Kryptonite skrev:WD TV Live kan pt ikke afspille menuer fra DVD eller BluRays det er sandt. Jeg var osse i tvivl i starten om det ville irritere mig da jeg stod overfor at ligge hele DVD samlingen ind på en NAS til brug med WD boksen.

Men hold da op hvor er det dejligt at undvære de menuer. Du finder din film trykker play og så kører filmen, ikke noget med at skulle igennem 3 trailers og gud ved hvor mange andre ting de putter på inden man får lov at starte filmen :)

Tro mig, det er dejligt uden menuer :) man kan jo vælge lydspor og undertekster når filmen kører med meget få tryk på remoten.
Det kan du helt sikkert have en pointe i. Vil det sige at du kan afspille bluray ISO og så vælge undertekster, lyd mv, mens afspilningen kører? Hvad med evt. ekstramateriale?