Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er på nippet til at købe at Panasonic TX-P42G20E hos Bilka, som har en rimelig fin online pris.

Har læst godt om her på forummet at Plasma er super til det jeg skal bruge den til. Der vil kun blive tilsluttet en PS3 til (via hdmi) som vil blive benyttet til spil og indimellem dvd+blueray. Derudover er det alm. tv-kiggeri med nyheder, film og diverse (såvidt muligt via HD-kanaler). Indimellem kan jeg nok også finde på at slutte min gode gamle Powerbook G4 12" alu til (desværre via phono/scart). Der går lidt tid før jeg investerer i ny Macbook Pro 13" der kan sluttes til via hdmi.

Er dog lidt nervøs over alle de tråde om "plasma-støj", da jeg (endnu) har en forholdsvis god hørelse! Måske burde jeg alene på denne baggrund shoppe efter f.eks. G20 LCD'en som desværre lader til at være dyrere for 5" mindre... jeg bor pt. alene i lejlighed uden sønderligt meget støj fra hverken naboer eller gaden. Stuen hvor tv'et skal være er cirka 20kvm og tv + sofa er i hver sin ende.

1. Har forstået det sådan at alle plasma skærme larmer pga blæsere og evt. special komponenter... Bliver det værre når skærmen er blevet presset i nogle timer? Plasma-støj bliver vel ikke højere hvis jeg skruer op for lyden?

2. Jeg ville aldrig have tv'et tændt med lyd slukket... Ville jeg fra 3-4 meters afstand være istand til at høre Plasma-støj, hvis jeg fx. blot ser nyheder med alm lyd niveau (er selvfølgelig meget individuelt hvad alm. lydniveau er så nok svært at svare på).

3. Mht. at slukke for vægkontakten... Det hører vel fortid til at TV's levetid forringes af ikke at stå på standby? Det gælder vel både Plasma og LCD?

4. Selvom f.eks. L37G20E er lidt dyrere så er netop P42G20E vel absolut bedst til det jeg skal bruge den til?

Jeg er temmeligt hooket på Panasonic så det er derfor at jeg ikke bringer andre mærker på bane...
Senest rettet af Mogensen 02 aug 2010, 19:24, rettet i alt 1 gang.
Af THM
jeg sidder og skriver med mit på mute nu, og kan ikke høre buzz, men kun blæseren i min computer. sidder 3m fra tv'et...
Af Mogensen
THM >>>

Det var præcis sådan et slags indlæg jeg havde håbet på... :)

En comp-blæser kan selvfølgelig også godt drøne derudad, men hvis det var oprigtigt slemt med TX-P42G20E blæserstøj så burde du vel kunne høre det også.

Jeg tror absolut, at jeg trods min ganske ok hørelse altid har skruet højere op end en alm. PC-blæser kan støje... nu går jeg ud fra at du ikke har et hjemmebrygget servertårn med blæser til hver eneste komponent :D

Også rart at vide at hvis jeg VIRKELIGT hører buzz under normale forhold, så er det måske defekt og kan byttes.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Min erfaring med Pana plasma er, at der kun høres støj hvis øret lægges på bagbeklædningen.
Af THM
Mogensen skrev:THM >>>

Det var præcis sådan et slags indlæg jeg havde håbet på... :)

En comp-blæser kan selvfølgelig også godt drøne derudad, men hvis det var oprigtigt slemt med TX-P42G20E blæserstøj så burde du vel kunne høre det også.

Jeg tror absolut, at jeg trods min ganske ok hørelse altid har skruet højere op end en alm. PC-blæser kan støje... nu går jeg ud fra at du ikke har et hjemmebrygget servertårn med blæser til hver eneste komponent :D

Også rart at vide at hvis jeg VIRKELIGT hører buzz under normale forhold, så er det måske defekt og kan byttes.
Det er lige præcis hvad jeg ikke har, det er en bærbar med ganske svag blæser støj ;)
der er desuden ikke blæsere i G20 og det er et efter min mening fremragende TV :)
Af Mogensen
MigSelv + THM

Sounds sweet!

Var ikke lige klar over at der ikke var blæsere i G20 så det er også godt nyt.

Kunne lyde som om der var en del folk herinde på forum der har stået med en lettere defekt skærm... med alle de indlæg og plasma-støj.
Af THM
Ja muligvis. Håber ikke du får nogle problemer med det, god fornøjelse med det :)
Af Mogensen
Krydser fingre og bestiller imorgen... håber der kommer er perfekt lavt støjende eksemplar ind af døren et par dage senere!

Ellers er det bare at gøre brug af tilkøbsforsikringen som jeg sandsynligvis tegner...
Af Lykkegard
Jeg købte et 50' G20 i Elgiganten for en lille måned siden. Jeg var rimelig bange for denne 'plasma-buzz'
Dette tv var også mit første plasma tv.

Jeg syntes det støjede en del. Der kom en høj summen fra skærmen. Dette var især ved lyse/hvide billeder.

Det var mere end hvad jeg kunne leve med, så jeg sendte det retur (Uden problemer)

Jeg håber for dig at du får en model som ikke har for meget plasma-buzz :)

mvh. Lykkegård
Af THM
du må gerne vende tilbage med din dom ;)
Af Mogensen
THM - oplever du det samme som "Lykkegård"... med at støjen ændrer sig markant (højere) ved lyse billeder?

Regnede med at bestille tirsdag omkring frokost når det kom på lager i Bilka... men vil lige nærlæse om jeg skal betale en bondegård for fragt hvis jeg beslutter at sende det retur hvis det støjer... må vel dække under noget garanti.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis man har plasma-støj på sit TV, så vil det oftest være koblet med hvilke farver der vises. Lyse farver giver mere støj end mørke.
Af Mogensen
Spændende at se om det bliver som at spille Call of Duty når en granat rammer tæt på... lys-glimt efterfulgt af fæl hyletone :D

Når tv'et ankommer (bestiller om lidt for er kun næsten afskrækket), så bliver testen at skrue op for alm lydniveau (som nyheds-tv) og så ellers zappe efter et eller andet hvor der virkeligt er knald på de lyse farver.

* Hvis jeg nu synes at evt. støj ikke er til at leve med, så kan det vel ikke med held mindskes ved et evt. kalibreringsforsøg (før jeg tager det ærgelige skridt at levere skærmen tilbage)?
Af Novatic
Efter at have leveret en B850 tilbage, har jeg nu en G20, der desværre også støjer.

Ved 850eren var det ved mørke farver (især sort) den gik bananas. Nu er det omvendt; ved lyse farver er støjen bare lidt irriterende, men ved hvid og grå brummer den helt vildt, men er næsten fuldstændig stille ved sort.

Ærgeligt. Er sgu ved at være træt af plasma buzz.