Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

Står over for at skal finde et 32" til omkring de 4000-4500 og vil helst ikke give mere - skal også gerne kunne funke godt med pcen.

Har søg lidt på nettet og fundet frem til disse.

Hvad skal jeg vælge? og har i andre forslag.

- Philips 32" LCD TV 32PFL7404H eller
- Philips 32" LED Backlight TV 32PFL5605H
Flere på nettet snakker om at der tit betales for meget for disse Philips tv's i forhold til features mm.

- Sony 32" LCD TV KDL-32EX500 eller
- Sony 32" LED TV KDL-32EX600
Kan se flere syntes okay om dette også herinde. EX600 er lidt nyere, men kan det betale sig at give det mere for LED? og hvad med de 50hz vs. EX500 er 100hz.

Håber i kan hjælpe for jeg er lidt lost angående tv's.

mvh
Anders Jensen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
EX600 er en ældre skærm puttet i en ny indpakning med LED-belysning. Den kører eks. stadig på den gamle billedmotor (bravia Engine 2) hvor EX500 kører på BE3.

Du bør kun vælge LED hvis du virkelig går op i at spare lidt penge på strømmen. Til gengæld så betaler du typisk en del mere for LED-belysningen, hvilket kan tage ret mange år at tjene ind på strømmen. Der er ingen billedmæssige fordele ved LED ift. CCFL, så længe vi taler om Edge LED.

Hos Philips betaler du naturligvis for alle de billedalgoritmer, som der er puttet i TV'et. De fleste af disse anbefaler vi at du slår fra, hvilket bevirker at kommer til at betale lidt mere for noget du ikke bruger. Nogle modeller har indbygget ambilight, som du også betaler for. Om man kan lide effekten er i høj grad individuelt.
Af ajensen
Hej igen,

Mange tak for det hurtige og gode svar - det sætter jeg pris på.

Må heller få fat i det EX500

mvh
Anders
ajensen skrev:Hejsa,

Står over for at skal finde et 32" til omkring de 4000-4500 og vil helst ikke give mere - skal også gerne kunne funke godt med pcen.

Har søg lidt på nettet og fundet frem til disse.

Hvad skal jeg vælge? og har i andre forslag.

- Philips 32" LCD TV 32PFL7404H eller
- Philips 32" LED Backlight TV 32PFL5605H
Flere på nettet snakker om at der tit betales for meget for disse Philips tv's i forhold til features mm.

- Sony 32" LCD TV KDL-32EX500 eller
- Sony 32" LED TV KDL-32EX600
Kan se flere syntes okay om dette også herinde. EX600 er lidt nyere, men kan det betale sig at give det mere for LED? og hvad med de 50hz vs. EX500 er 100hz.

Håber i kan hjælpe for jeg er lidt lost angående tv's.

mvh
Anders Jensen
Jeg ville nok vælge Philips 5605H da denne model jo netop ikke har edge led, men der i mod led baggrundsbelysningen fordelt bag panelet. Er lige blevet test her på siden. Fordele er bla:

god lyd
fantastisk sort niveau og kontrast
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Godt nok så har den diskrete LEDs som belysning, men der benyttes ikke local dimming, så du får ikke nogen umiddelbar fordel af LED ud over energiniveuaet og en mere homogen fordeling af lyset, hvilket er et klart plus. Tidligere modeller fra Sony har haft lidt bøvl med netop dette. Farvenøjagtigheden på Philips' model er dog ikke helt i skabet, hvilket måske kunne tale imod.
Af hlh
yakken skrev:Godt nok så har den diskrete LEDs som belysning, men der benyttes ikke local dimming, så du får ikke nogen umiddelbar fordel af LED ud over energiniveuaet og en mere homogen fordeling af lyset, hvilket er et klart plus. Tidligere modeller fra Sony har haft lidt bøvl med netop dette. Farvenøjagtigheden på Philips' model er dog ikke helt i skabet, hvilket måske kunne tale imod.
Der er også den fordel at med LED kan man opnå en bedre dæmpning af baggrunds-belysningen og det er grunden til at denne philips model har et enestående sort niveau som er på niveau mod Panasonic´s topmodel inden for plasma, mens Panasonic´s budget model (plasma)er overgået på dette punkt
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så længe du ikke benytter local dimming, så er der ikke vundet meget mht. dæmpning af belysningen. Så snart du viser andet end sort på skærmen, så mister du det dybe sortniveau, eller også vil de enkelte elementer, som skulle være lyse blive dæmpet alt for meget. Sonys model vil ikke være bedre på dette punkt, men jeg synes stadig det er værd at nævne.
Af ajensen
Hej igen Rasmus,

Angående hvilken skærm jeg skal vælge og det du har skrevet - tror du ikke det bedste valg vil være den Philips 32PFL5605H.

Der er kun en prisforskel på 250 kr ca.

Regner med at bestille i dag - så du må meget gerne vende tilbage men din anbefaling.

Endnu engang tak for hjælpen.

mvh
Anders
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nu ikke mig der er Rasmus...

Jeg mener, at både EX500 og 5605 kunne være gode bud på en prisstærk skærm. Du skriver indledningsvist, at skærmen skal fungere godt med en PC - er dette grunden til at du har fravalgt plasma? Hvad er det den skal vise fra din PC?
Af ajensen
Primært skal den bare anvendes til video / film og lidt undervisning materiale.

Er der nogle Plasma skærme jeg burde se på istedet for og gerne i pris klassen 4000-4500 kr. ?

/Anders
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det bedste billede i prisklassen får du med Panasonic X20, som godt nok kommer op i 37" og ikke 32".
Af ajensen
X20 serien ser ellers fint ud, dog kan jeg se denne udgave ikke kan kører FULL HD.
I sidste uge havde jeg lånt et 40" og måtte konkludere det blev alt for stort herinde i soveværelset. 37" vil nok give nogen lunde samme effekt.

Jeg må heller vælge det Philips tv. :)

/anders
Af Steen Bay
yakken skrev:Det bedste billede i prisklassen får du med Panasonic X20, som godt nok kommer op i 37" og ikke 32".
Måske, men vil nu mene at det afhænger ret meget af belysningen i rummet hvor bedømmelsen foretages!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du sidder og ser TV med solen strålende ind på skærmen, så er det klart at man måske skulle overveje tingene igen før man køber en skærm med blank front. Dette er der dog ikke givet nogen informationer om i dette tilfælde, så hvorfor udelukke en anbefaling på forhånd?

Mht. de øvrige kommentarer:

Fuld HD har nærmest ingen relevans i disse størrelser med mindre du sidder under halvanden meter fra skærmen. Du er ikke i stand til at se forskellen på et HD Ready og et Fuld HD display. Husk også på, at det er en forudsætning at du ser fuld HD udsendelser på TV'et for overhovedet at få glæde af opløsningen.

Men hvis der ikke er plads til 37", så er det jo afgjort på forhånd. Plasma fås ikke mindre, og det var heller ikke for at promovere "plasma frem for alt". Blot for at gøre opmærksom på hvad "bedst til prisen" er i dit prisleje.

Held og lykke med indkøbet.