Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Law-st
Hey.. Jeg har en ca. tre år gammel Asus PC, som jeg gerne vil skifte ud nu.(http://www.computersalg.dk/produkt.html ... _campaign=)

Jeg søger en computer til skolearbejde - skriveprogram, Photoshop og andre programmer. Derudover vil jeg gerne bruge den til at se film, spille spil og alm. brug.
HDMI udgang er en forudsætning, ligesom jeg også vil have DVD-brænder.. men det er der vel i alle computere i dag? Skærmen skal være 15',6'
Jeg vil derudover gerne have en computer der ikke larmer særlig meget og ikke bliver varm. Jeg har ligeledes været skuffet over batteriet i denne computer, der kun virkede i et år. Det kan maks holde i et min i dag :(
Jeg søger noget til maks 6-7000 kr, hvis det kan lade sig gøre?
Jeg hører gerne jeres bud, da jeg ikke selv er ekspert.
Af ajhals
Hvis jeg skulle købe ny PC i dag, så faldt mit valg enten på en Asus UL30jt (UL50jt hvis du vil have 15") eller en Acer Aspire TimelineX serie , jeg ved ikke om Asus er kommet i handlen i DK endnu, men den kommer med en ny Core i5 processor, som selv justerer clockspeed alt efter hvad du laver, og så har den både integreret og eksternt grafikkort, som den også automatisk skifter imellem. Det betyder at den har op til 10-12 timers batterilevetid, og af samme grund heller ikke producerer særlig meget varme, hvis du bare benytter tekstbehandling eller lign.

Acer er lidt i samme skuffe som Asus computeren!
Af Law-st
lyder interessant.. Hvor kan man finde ASUS-computeren på nettet?
Af ajhals
Jeg har prøvet at søge på Pricerunner.dk, der kan jeg kun finde 13,3" udgaven, som hedder ul30jt, 15" udgaven hedder som nævnt ul50jt, og den laves også i en 14" der hedder ul80jt.

Hvis du er ligeglad med, at den har den nye Corei5 processor, så kan du prøve at kigge efter Ulxxvt udgaverne, dem kan man få til rigtig billige penge, men så kommer den bare med en Core 2 duo ULV (ultra low voltage) processor i steddet!
Af Law-st
13 tommer er for dyr - så tror også 15 tommer er for dyr ;(.. æv
Af ajhals
Ja, det tænkte jeg nok, men hvis du kan "nøjes" med Core 2 processoren, så mener jeg du kan få den til omkring 5000.- Ellers skal du måske kigge i retningen af Acer isteddet, prøv at søg lidt på deres TimelineX serie inde på EDBpriser eller pricerunner....!
Af Law-st
Hvis du har tid, må du meget gerne komme med nogle konkrette forslag og evt. et link ;).. er ik så god til det..
Af ajhals
Asus UL50VT:
http://www.pricerunner.dk/pl/27-2555347 ... ign-Priser
Men hold også øje med Expertkatalogerne, de har den nogle gange på tilbud til 4999.-

Acer Aspire TimelineX 5820-TG:
http://www.pricerunner.dk/pl/27-2593428 ... ign-Priser

Her har to to muligheder Acer'en har en noget kraftigere CPU og et bedre grafikkort, men så vidt jeg ved, har den ikke den funktion med, at den automatisk clocker CPU'en efter hvor meget kraft der er brug for, og at den automatisk skifter til integreret grafikkort (tror slet ikke den har det integrerede også). Det betyder i den sidste ende, at batterilevetiden nok ikke er helt så lang, og at den formegentlig producerer noget mere varme end Asus'en.

Mit råd til dig, hvis det står mellem disse to er, at hvis du bruger computeren meget til spil, videoredigering, photoshop og andre tunge programmer, så skal du vælge Acer'en, bruger du den derimod mest til tekstbehandling internetbrug og lettere opgaver, og vægter højt, at den har lang batterilevetid og ikke bliver så varm, så skal du vælge Asus'en.
Der er selvfølgelig også et utal af andre produkter på markedet, som sikkert er gode valg, men skulle jeg vælge, ville jeg vælge en af disse to.
Af Law-st
Tak for det gode svar.. 1,3GHz, er det ikke meget lidt? det er mindre end den jeg har nu!
Af ajhals
Jo, men du skal huske på, at det kun er udgangsfrekvensen, den har jo så den her såkaldte Turboboost33 funktion, der kan clocke cpuen op til 33% hvis der er brug for det, så den havner i nærheden af 1,8Ghz. Du skal jo også huske på, at det er en ULV (Ultra low voltage) cpu, hvor der er lagt vægt på baterilevetid og portabilitet frem for ydeevne.

Jeg har selv prøvet computeren i 13" udgaven, og til de basale ting som tekstbehandling, filmafspilning, musikafspilning, internetsurf osv. Der er der rigeligt med power i den.

Men igen, det er jo et spørgsmål om hvad du vægter.
Af ajhals
Du kan jo også vente en måned eller to og se om ikke der er lidt flere der begynder at forhandle den model med Core i5 processoren, den er der lidt mere knald på, og så kan det jo være den kommer lidt ned i pris.
Af Law-st
ok.. Jeg skal bruge den til begge dele.. altså både tekstbehandling, internet, spil og programmer som Photoshop, så må nok hellere vælge den største?!
Af ajhals
Helt sikkert heller ikke noget dårligt valg!

Du får i hvert fald meget computer for pengene!!
Af Law-st
Kan man i øvrigt lave om på tasteturet? Jeg vil f.eks. ikke så gerne have tallene ude til højre, og vil gerne have en "normal" enter-knap