Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af viol8r
Så fik jeg endeligt mit Samsung PS63C7705 3D plasma ind ad døren.

Lidt billeder af skærmen hængt op på væggen:

Billede

Billede

Generelt er jeg rigtigt godt tilfreds. Billedkvalitetsmæssigt er det helt i top.
Jeg vaklede mellem denne model og Panasonics 65VT20, men Samsung vandt, da jeg ved mange har haft issues med deres Panasonics (alt lige fra leveringsproblemer, flimren, MLL rise til motion blur). Samsungen har et sort niveau på ca. 0.02 cd/m2 (kan ikke måle lavere med mit udstyr), så det er helt i top for en plasma (VT20 er mål til 0.009 cd/m2, men nogle af dem er allerede steget til 0.012 cd/m2, så de når tæt på Samsungen inden for et par hundrede timers brug åbenbart).

Retention har jeg ikke set skyggen af endnu, selvom jeg har haft gang i lidt PS3 og andre ting, der ville kunne fremprovokere det.

Der er lidt lyd fra skærmen (både høj og lavfrekvent støj/buzz). Mange har dog rapporteret, at det bliver laver efter en del timer tændt, men nu må vi se...

En anden lille ting jeg har fundet er lidt problemer med vandrette streger på skærmen, når der er billeder med "vandrette kanter".

Billede

Ved ikke om det er normalt for Samsung plasma, mindes bare ikke at have set det på min gamle LG plasma. Ved almindelig TV-kigning ser man det kun, hvis der f.eks. er placeret en "info"-boks eller lignende på udsendelsen (f.eks. nyheder mv.).

Tilgengæld er der ingen pixelfejl, og ingen flimren (som jeg tydeligt kan se på Panasonics paneler).

Den indbyggede tuner er dog ikke den bedste, men den kommer jeg så alligevel aldrig til at bruge. De-interlacing af 576i ser ikke så pænt ud som på min Mac Mini med eyetv.

Lidt kalibrerede indstillinger og målinger:

Billede

Billede

Billede

Black level: 0.02 cd/m^2 (or lower)
White level: 104.46 cd/m^2
Contrast ratio: 5223:1
Gamma: 2.20

Picture Settings
Cell Light: 17
Contrast: 83 (alt. 80)
Brightness: 52 (alt. 48)
Sharpness: 10
Tint: 50/50

Advanced Settings
Black Tone: Off
Dynamic Contrast: Off
Gamma: +2
Expert pattern: off
RGB Only mode: off
White Balance: 25 23 24 18 24 25
10p White Balance:
1: -2 0 -3
2: 0 -1 -1
3: 0 0 0
4: 0 -1 0
5: 0 0 0
6: 0 0 0
7: 0 0 0
8: 0 -2 0
9: -2 -2 0
Colour Space:
R 50 0 0
G 28 50 0
B 9 0 50
Y 45 50 0
C 35 54 50
M 50 0 64

Jeg har smidt lidt flere info og målinger her:

http://dennisthomsen.dk/2010/07/samsung ... -settings/

Mvh Dennis.
Senest rettet af viol8r 3. aug 2010, 18:36, rettet i alt 2 gange.
Af ThomasMac
Hej Jeg har fået samme tv, og jeg ville prøve at lave dine indstillinger, men jeg forstår ikke hvordan du får alle de indstilling i f.eks 10P hvidbalance frem?
Jeg får kun
Interval
Rød
Grøn
Blå

Jeg ser heller ikke nogen color space indstillinger.
Og hvilken indstilling har du valgt?
Film, dynamisk, standard, afslapning?
Motionjudder ?
Sort Niveau?
Hudfarve?

Jeg ville blive meget glad, hvis du ville komme med en komplet oversigt over alle dine indstilling ved Alm. TV, FILM, og PC. (Selv om det er et stort arbejde. Jeg har nemlig ikke noget målerudstyr tilrådighed)

Mvh
Thomas
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Dine striber/bånd er ikke usædvanlige, det er såmænd blot banding.
Af viol8r
ThomasMac skrev:Hej Jeg har fået samme tv, og jeg ville prøve at lave dine indstillinger, men jeg forstår ikke hvordan du får alle de indstilling i f.eks 10P hvidbalance frem?
Jeg får kun
Interval
Rød
Grøn
Blå
Ved interval kan du vælge mellem 1-10. Værdierne (RGB) er så for de enkelte intervaller. F.eks. ved interval 2 er værdierne 0 -1 -1 , hvilket vil sige Red 1, Green -1, Blue -1.

ThomasMac skrev: Jeg ser heller ikke nogen color space indstillinger.
Og hvilken indstilling har du valgt?
Film, dynamisk, standard, afslapning?
Motionjudder ?
Sort Niveau?
Hudfarve?

Jeg ville blive meget glad, hvis du ville komme med en komplet oversigt over alle dine indstilling ved Alm. TV, FILM, og PC. (Selv om det er et stort arbejde. Jeg har nemlig ikke noget målerudstyr tilrådighed)
Colour space hedder nok farverum eller lignende på dansk - ellers sæt din skærm til engelsk, så kan du finde det.
Som udgangspunkt er alt lavet ved Movie/Film indstillingen og jeg har kun skrevet de ting, der er ændret i forhold til standard mht. det billedtekniske.
Dog bør du slå alt hudfarve, kantforbedring, motion judder, smooth cinema og hvad det ellers hedder fra.
Bruger samme indstillinger ved alle inputs (egenlig kører jeg alt over min Onkyo 808, så bruger kun hdmi2, da receiveren tager sig af alt switching).

Håber det besvarede spørgsmålene, ellers må du lige skrive igen. Alternativt kan jeg tage nogle billeder af menuerne. :-)
Af viol8r
MigSelv skrev:Hej
Dine striber/bånd er ikke usædvanlige, det er såmænd blot banding.
I see. Har bare ikke oplevet det på tidligere skærme, men kan godt google mig frem til at det åbenbart er normalt for visse skærme (specielt på Panasonic ser det ud til).
Af mulledreng
viol8r skrev:
mulledreng skrev:Lige "uden for nummer" - hvad er det for nogle højttalere, du har i opstillingen......
/Mulle
B&W's XT-serie fra hifiklubben.
Super - tak! Ser rigtig fine ud..... :)
Af ThomasMac
viol8r skrev:
ThomasMac skrev:Hej Jeg har fået samme tv, og jeg ville prøve at lave dine indstillinger, men jeg forstår ikke hvordan du får alle de indstilling i f.eks 10P hvidbalance frem?
Jeg får kun
Interval
Rød
Grøn
Blå
Ved interval kan du vælge mellem 1-10. Værdierne (RGB) er så for de enkelte intervaller. F.eks. ved interval 2 er værdierne 0 -1 -1 , hvilket vil sige Red 1, Green -1, Blue -1.

Ahh - super tak, det prøver jeg lige i aften ;o)
Af ajhals
**** det ser nice ud... glæder mig sgu til at få min 50" på vægen :)....

Og mange tak for kalibreringstipsene, lækkert med lidt input der, når nu Samsung ikke kan snøvle sig sammen til, at få sendt en model afsted til Rasmus!
Af Gavin
ajhals skrev:**** det ser nice ud... glæder mig sgu til at få min 50" på vægen :)....

Og mange tak for kalibreringstipsene, lækkert med lidt input der, når nu Samsung ikke kan snøvle sig sammen til, at få sendt en model afsted til Rasmus!
Ja samme her, det ser rigtig lækkert ud, venter også på min 50" som meget gerne skulle komme i starten af næste uge :)
Af bantam
viol8r skrev:En anden lille ting jeg har fundet er lidt problemer med vandrette streger på skærmen, når der er billeder med "vandrette kanter".

Billede

Ved ikke om det er normalt for Samsung plasma, mindes bare ikke at have set det på min gamle LG plasma. Ved almindelig TV-kigning ser man det kun, hvis der f.eks. er placeret en "info"-boks eller lignende på udsendelsen (f.eks. nyheder mv.).
Fænomenet kaldes "line bleed". Der findes f.eks. en tråd om det på AVSForum: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1083853
Af viol8r
bantam skrev:Fænomenet kaldes "line bleed". Der findes f.eks. en tråd om det på AVSForum: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1083853
Ok, takker - interessant læsning.

Jeg har faktisk ikke lagt mærke til problemet siden, at jeg lige havde det test mønster på skærmen. Så det er ikke noget, der generer almindelig brug (heller ikke PS3/htpc).
Sammenlignet med hvad jeg kan se, at de på avforums har haft af problemer med line bleeding på deres Panasonics/Samsung og tildels Pioneers, så er det ikke et issue i forhold til.
Billedet jeg tog med "line bleed" eksemplet var desuden gjort en del lysere i Photoshop for at man kunne se problemet, så det er ikke så slemt som det ser ud til.