Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Myth
En kammerat og jeg overvejer at anskaffe os en 21" Widescreen som skal bruges sådan lidt blandet til spil og diverse. Selv kommer jeg fra en Sony Trinitron skærm, så jeg er en kende kritisk mht. billedekvalitet, slør m.v.

Hvad vil i anbefaler for en skærm? Vi har selv fundet frem til Samsung 215TW'eren som i selv har givet en fin anmeldelse her på siden, men findes der et bedre alternativ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu siger du jo godt nok 21" men du vil vel også kunne "nøjes" med en 20" eftersom opløsningen er den samme?

Dell har tilbud på deres 2007WFP som har et S-IPS panel. Hvis det primært er til spilbrug, så er NEC 20WGX2 den hurtigste skærm med et ordenligt panel (også S-IPS men en tand nyere end Dells model).

Hvordan er dine krav mht. ergonomi og hvad er prisrammen?
Af Myth
Prisen er jeg stort set ligeglad med, men jeg synes det er vigtigt at der er lidt ergonomiske muligheder, og tror også jeg gerne vil have tilt funktionen som ihverfald Samsung tilbyder.

Ifølge jeres egen anmeldelse og dine egne udtalelser er Dell skærmen IKKE en god gamerskærm, så den er vel da næppe noget værd for mig.. men NEC'en har jeg overvejet også.. Men ved ikke hvor stor forskel der er på Samsung og NEC'en i spil som Half-Life, WOW og FEAR og Need 4 Speed som er den type spil jeg mest leger med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har ikke nogen test af DEll 2007WFP - kun af FP modellen og den er ikke så anvendelig til spil (hurtige online spil i hvert fald). 2007WFP er dog udstyret med et S-IPS panel som i realiteten er lidt hurtigere end S-PVA. Ergonomien på Dells skærme er blandt den bedste du får idag og det samme er Samsung. NEC har nærmest ingen ergonomi i deres spilskærme. NEC skærmen vil dog være den der giver dig den hurtigste spiloplevelse og de bedste farver overall set - den er blandt de hurtigste widescreens overhovedet.

Spiller du ofte FPS spil online eller er det mere single player? Faktisk er der utroligt stor forskel på hvor tolerent man er når det handler om single player vs. online multiplayer FPS spil. Der hvor sløret bliver irriterende er nemlig når man har brug for at ramme en modstander der er ligeså hurtig som du selv, hvilket oftest sker i online spil som f.eks. Counterstrike eller Quake.

Jeg spiller skam selv HL2 og Command & Conquer på min Dell 2007FP, så den kan sagtens bruges til spil i al almindelighed.
Af Myth
Jeg spiller af og til FPS spil online (eller til lan) så der har da lidt betydning.. Ville du så i virkeligheden vælge NEC skærmen?
Af Myth
Øhh Tjekkede lige Dells hjemmeside..

Den 2007'er du snakker om, står oplyst til at være en 16ms skærm.. det lyder da ikke til at være specielt godt.. Har du set den in action ?
Af Mokkat
Dell opgiver ikke den lidt misvisende grey-to-grey ms som de fleste andre producenter gør det. 2007wfp's grey-to-grey sku ligge på omkring 8ms har jeg hørt

edit: har foresten selv en NEC 20WGX2. Jeg har ikke prøvet en hurtigere eller flottere skærm. Den var alle pengene værd :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dells responstider er, som Mokkat siger, opgivet for sort-hvid-sort overgangen. Den laveste responstid for Dell skærmen er ca. det samme som for NEC skærmen.

Personligt ville jeg ikke vælge NEC skærmen idet jeg ikke er vild med den glossy overflade den har. Desuden er den manglende ergonomi ikke noget der tiltaler mig. Kan du leve med disse ting, så er det dog et glimrende valg.
Af Myth
Men med Dell er det svært at komme til at prøve skærmen in action.. pga deres returret politik osv.. :-( Det er noget nemmere at teste Samsung'en og levere den tilbage hvis man er utilfreds. Øv det er svært..

Mon de stadig har Dell på Boomtown så man ku prøve en der? O_O

Vil i egentligt i det hele taget anbefale en 20/21" skærm til at game på, eller er de hurtige 19" klasser bedre hvad det angår?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer lidt an på hvor ivrig en spiller du er. Min egen aldrende 193P+ tilfredsstiller mit eget behov for hurtig afvikling i CS over nettet i modsætning til min 2007FP. Hvis du går højt op i tingene, så vil en hurtig 19" være mere egnet end en 20" eller 21". Der er ikke noget der er hurtigere end f.eks. Viewsonic VX922.

Hvis du har hardwaren til det så er der dog megen fornøjelse at få ved at gå op i opløsning.
Af Myth
Jeg har hardwaren :-)

Nogen der ved et sted man kan se/teste de skærme uden at skulle købe dem hjem?
Af Myth
Nu har jeg læst lidt mere op på de skærme vi har snakket om, og så tjekket en del sider på nettet men især BEHardware som i selv nævner rundt på siden. De har en noget anden konklusion end det jeg sådan læser og mener at viewsonic er klart bedst..

Jeg er en kende forvirret.. men kan selvf. forstå at Dell KAN være en god skærm, alt efter hvad revision man får, men Samsung er en bedre skærm pånær deres pixel garanti.. hvilket giver sejren til Viewsonic eller?
Af Mokkat
lige en kommentar - jeg har ikke brug for ergonomi på min skærm, betragtningsvinklerne på s-ips er rigtig gode. Jeg kunne derimod godt have brugt højdejustering på min gamle 17" med TN panel :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Myth skrev:Nu har jeg læst lidt mere op på de skærme vi har snakket om, og så tjekket en del sider på nettet men især BEHardware som i selv nævner rundt på siden. De har en noget anden konklusion end det jeg sådan læser og mener at viewsonic er klart bedst..

Jeg er en kende forvirret.. men kan selvf. forstå at Dell KAN være en god skærm, alt efter hvad revision man får, men Samsung er en bedre skærm pånær deres pixel garanti.. hvilket giver sejren til Viewsonic eller?
Nu er Viewsonic jo et lidt vidt begreb - kan du ikke specificere hvilken skærm de mener der er bedst?

I DK er der ikke nogen forvirring omkring hvilket panel der er i en Dell skærm. 2007FP har et S-PVA, 2007WFP har et S-IPS på 6 ms g2g panel. Samsungs pixelgaranti er ikke SÅ ringe endda. Der ligger en komplet liste over hvilke garantier de forskellige producenter har - kig under vores fokusartikler.