Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JA
@lennon
jo det har vi efterhånden opfattet - men er du selv skeptisk overfor det du læser ( se min tråd om AVForums test metoder ).
Af lennon
JA skrev:@lennon
jo det har vi efterhånden opfattet - men er du selv skeptisk overfor det du læser ( se min tråd om AVForums test metoder ).
JA ! - jeg er skeptisk overfor det jeg læser ( forøvrigt ok tråd ) . .
Af Kickstart
Nu er det jo sådan med ambilight, at det har den unikke feature at det med et tryk på fjernbetjeningen kan slukkes og tændes efter behag og indstilles til mange forskellige farvetoner / lysstyke.

Så det med at fremture det som et belastende party-trick med fuld knald på alle lamper, er nok lige overdrevet eller blot er det en dårlig indsigt i philips formåen med denne teknologi.

Til trådstarteren vil jeg sige, vælg 7605H, det er et fantastisk godt tv. Mine forældre har det i 40 tommer modellen.
Af lennon
Kickstart skrev:Nu er det jo sådan med ambilight, at det har den unikke feature at det med et tryk på fjernbetjeningen kan slukkes og tændes efter behag og indstilles til mange forskellige farvetoner / lysstyke.

Så det med at fremture det som et belastende party-trick med fuld knald på alle lamper, er nok lige overdrevet eller blot er det en dårlig indsigt i philips formåen med denne teknologi.

Til trådstarteren vil jeg sige, vælg 7605H, det er et fantastisk godt tv. Mine forældre har det i 40 tommer modellen.
Ambilight er som Philips anvender det åbenbart en dårlig feature - hvis man jagter (tættest på) korrekt billedgengivelse
Af JA
Jeg tror du har misforstået Ambilight - det lyser ikke inde i billedet men udenfor ;)
Af Kickstart
lennon skrev:Ambilight er som Philips anvender det åbenbart en dårlig feature - hvis man jagter (tættest på) korrekt billedgengivelse
Og ?. Ambilight er en separat lyskilde der går langs kanten på tv'et og har intet med kredsløbet for billedekontrol at gøre. Det en rent visuel feature til tv'et, så det godt nok noget værre vrøvl ::l

Som jeg skrev før kan ambilight slukkes og tændes, så argumenterne for at dette skulle være en hæmsko at den har denne feature, holder simpelthen ikke vand. Uanset om det bliver kaldt det ene eller andet :)
Af selliah
Forstår heller ikke helt hvor det gik hen af :p Han spørger om et tv MED ambilight og flere nævner 7000-serien som vejen frem, hvordan han så vil bruge lyset er vel helt op til ham ;)
Af lennon
Emnet har lige været oppe på Recordere, og her er et indlæg fra OttoAV :

Valgmuligheder
Besvar
Svar m/citat AV Precision
Rapportér besked Svar m/citat Besvar Sendt: 20-Juli-2010 kl. 09:01
Citat: Briam

Hvad er det der er dårligt ved ambilight? Synes kun jeg har hørt positivt om det når jeg har læst anmeldelser. For det meste er det sådan at det måske ikke føles som den store forskel når man slår det til men at der nærmere mangler noget når man slår det fra.

Har overvejet at lave en diy-løsning til mit mediacenter så kunne da godt tænke mig at høre hvorfor det er så skidt :D

For det første: Som sagt, så er det en rigtigt god ting at have en fast, hvid belysning bag tv'et, som er D65 og som har en lysstyrke på ca. 10% af billedets maksimale lysstyrke. Mange har lavet DIY løsninger af denne art (mere eller mindre succesfuldt), og det synes jeg er en rigtigt god idé. Årsagen til dette er at øjet er designet til at se forskelle, ikke til at se absolut lysstyrke eller absolut farve. Oplevelsen af kontrast og farver er derfor afhængige af hvad der er rundt om. Se dette link:

http://www.echalk.co.uk/amusements/Opti ... usions.htm

Især "Color Perception" og "Color Perception 2" punkterne. Det burde være ret tydeligt at din opfattelse af hvad du ser, er kraftigt afhængigt af omgivelserne. D65 lys med en lysstyrke på 10% er den officielle standard, som man arbejder efter i studierne, så vil du opleve billedet som det var i studet, er dét et krav. Årsagen til at man så ikke bare har lavet en standard der siger "ingen lys", er at kontrasten opleves bedre hvis rummet ikke er totalt sort, kombineret med at det vil være meget anstrengende i længden på grund af øjets begrænsede dynamik-område. Når der kommer noget lyst i billedet, vil det være som at lyse folk i hovedet med en lommelygte, hvis rummet er totalt sort.

Til sagen: Ambilight som Philips laver den, hvor lyset skifter farve efter billed-indholdet, vil indebære at oplevelsen af billedindholdet ændrer sig. I takt med at Ambilight skifter farve, vil din oplevelse af farverne i billedet ændre sig, præcist som linket viser. Når ambilight lyser grønt, så opleves billedet som mere lilla - hvilket så delvist opvejes af at der er grønt over en større flade. Men slutresultatet vil aldrig være det samme som dét man har siddet og lavet i studiet.

Ambilight med farveskift er med andre ord i direkte modstrid mod tankegangen om at gengive kildematerialet troværdigt. Man kan så sige det sådan, at NÅR nu Philips har valgt bevidst ikke at gå efter en korrekt gengivelse i forvejen, så ødelægger Ambilight ikke nødvendigvis mere end de ændringer af farvegengivelsen som billedbehandlingen foretager i forvejen. Ambilight funktionen er sat op til at "fungere" sammen med den skæve farvegengivelse tv'ene normalt har, så hvis man kalibrerer tv'et korrekt, vil ambilight farverne ikke passe sammen med billederne på skærmen, uanset hvad man så ellers mener om princippet. Bevis: Sæt tv'et op til at gengive D65 hvid, slå ambilight til, og ambilight lyset vil være tydeligt blåt i forhold til det hvide i billedet. Dette vil, per de principper der er illusteret i ovenstående link, betyde at D65 hvid ikke opfattes som korrekt hvid, men som gul. Så kan man måske sige - kunne man så ikke bare netop vælge en blålig farvetemperatur, så det "går op"? Nej, for det vil ødelægge sammensætningen af farver iøvrigt, eftersom vi formentligt ikke ser sort/hvid film hele tiden. Det er lidt mere kompliceret, så jeg vil springe over forklaringen på dét, og nøjes med at konstatere at hvidt billede og hvidt lys ikke er det samme som blåt billede og blåt lys.

Dér hvor jeg bliver en lille smule aggressiv i min fremtoning overfor Ambilight, er når Philips i markedsføringen forsøger at fortælle en historie om at studier og filmfolk anbefaler brug af Ambilight, og at Ambilight er designet ud fra samme principper som man bruger i studier. Det gør de aldeles ikke, de anbefaler brug af D65 baggrundslys uden farveskift.

Hvis man så helt grundlæggende er uenig i at formålet med at se TV er at se udsendelserne sådan som skaberen af udsendelserne har tænkt sig at de skal se ud, så er argumenterne mod ambilight måske svære at se. Men i så fald mener jeg helt seriøst at man skal genoverveje hvorfor man overhovedet ser tv. Er det for at se "flotte farver", eller er det for at se udsendelsen?
Af xcardman
glem det lennon, du kommer ingen steder
håber yakken snart bedre kan forstå hvad jeg mener
at nogen er gode til at fordreje ting, hjælper ikke i en debat
Af Kickstart
Ambilight har absolut intet med billedebehandlingsprocesserne i tv'et at gøre, så du kan hive det ene eller anden frem lige så tit du vil. Lyset er en lounge funktion og kan slukkes og tændes uafhængig af alt andet på tv'et.
xcardman skrev:glem det lennon, du kommer ingen steder
Hvor fordrejes tingene m.h.t. ambilight ?. Iøvrigt vil det klæde dig at holde op med at lege semi-moderator på dette board
Af lennon
Kickstart skrev:Ambilight har absolut intet med billedebehandlingsprocesserne i tv'et at gøre, så du kan hive det ene eller anden frem lige så tit du vil. Lyset er en lounge funktion og kan slukkes og tændes uafhængig af alt andet på tv'et.
Nej ikke just med billedbehandlingsprocessen, - men fakta er, at ambilight som Philips implementerer det har en indirekte temmelig negativ effekt på billedkvaliteten . Primært fordi at Philips som udgangspunkt kører med forkert frvetemperatur.Og man kan åbenbart ikke kallibrere sig ud af det på sidste års modeller .
Af xcardman
Kickstart skrev:Ambilight har absolut intet med billedebehandlingsprocesserne i tv'et at gøre, så du kan hive det ene eller anden frem lige så tit du vil. Lyset er en lounge funktion og kan slukkes og tændes uafhængig af alt andet på tv'et.
xcardman skrev:glem det lennon, du kommer ingen steder
Hvor fordrejes tingene m.h.t. ambilight ?. Iøvrigt vil det klæde dig at holde op med at lege semi-moderator på dette board
ja du har helt ret, det skal jeg ikke være
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=17383
hvis det er standarden fremover, så er det meget trist for dette board

ambilight er smagsag, men når det er tændt påvirker det alså billedekvaliteten med en forkert farvetemperatur

når så deres billedekredsløb heller ikke kan indstlles ordenligt, så er det alså helt galt.
om man kan lide billedet er op til en selv, men i nærheden af korrekt billedekvalitet kommer deres 7000 serie alså ikke.
Af bantam
For lige at citere lennons citat af Otto:

"I takt med at Ambilight skifter farve, vil din oplevelse af farverne i billedet ændre sig, præcist som linket viser. Når ambilight lyser grønt, så opleves billedet som mere lilla - hvilket så delvist opvejes af at der er grønt over en større flade."

Jeg har beskrevet dette i en anden tråd tidligere her eller på recordere.dk, men jeg gider ikke lige søge efter den, så her er en opsummering: Jeg har med egne øjne oplevet problemet - og endda uden at kigge specifikt efter det. Nogen tid efter, at jeg havde kalibreret en kammerats Philips LCD-TV med ambilight (stereo-versionen) og vi skulle se noget reelt indhold, oplevede jeg et stykke inde i filmen irritation over, at underteksterne skiftede farve - men jeg kunne ikke umiddelbart fokusere på problemet. Efter længere tids observationer, gik det endeligt op for mig, at underteksterne skiftede til komplementærfarven til det lys, som ambilight udsendte - og typisk så jeg problemet som blållige eller gullige undertekster. Faktisk skiftede underteksterne ikke farve - men synet opfattede det således.

Det er helt korrekt, at ambiligt ikke har noget med billedbehandlingen at gøre (og det burde den jo så have for at modvirke surround-effekten fra sig selv, men det er nok over åen efter vand...) - men det påvirker vores oplevelse af farverne.

Jeg antager, at man kan indstille mere moderne versioner af ambilight til en fast farvetemperatur og skrue ned for styrken - og hvis det er tilfældet, kan det udføre en nyttig funktion (at opnå D65 omkring skærmen).

Til dem der vil vide mere om billedkvalitet og perception, kan jeg anbefale at læse noget af det materiale (bøger, .pdf-filer etc.), som Charles Poynton har skrevet.
Af siccio
Nu kommer vi vidst lige langt nok væk fra sporet gutter...
Se nu hvad trådan handler om, istedet for at "nørde løs"
Trådstarter ønsker ambilight ergo Philips.
Fair nok at mange hader det, men der er altså stadig folk som kan lide effekten, (syntes nu selv om det)
Lad os nu generelt benytte trådene til det de drejer sig om, istedet for at køre af sporet hver gang.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7