Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pontoppidan
Hej alle sammen,

Jeg kunne rigtig godt tænke mig et tv. Jo jeg har et tv, men det jeg har er et billedrørs tv, som er ved at have nogle år på bagen. Jeg er første gangs køber, men har nogenlunde styr på betegnelser og hvad et nymodens tv skal have og ikke skal have. Tv'et jeg leder efter skal bl.a. bruges til Playstation, film og vigtigst af alt TV. For mig er det vigtigst at det er et godt tv.

Tv'et skal helst ikke være mindre end 32" og helst heller ikke større end 40". Jeg har selv haft Sony's HX700 i kikkerten bl.a. pga. en anmeldelse her fra siden og pga. de 200 hz som tv'et har. HX700'eren koster på en god dag omkring 7,5 kilo, men ligger for tiden lidt over de 8. Dette er det maksimale jeg vil(og har råd) til at give for et nyt tv.

Jeg er dog ikke sikker på om det er HX700'eren jeg skal have eller om der er et andet. Jeg har også kigget på 32EX700'eren, men læste en mindre god anmeldelse af en af de større EX700-skærme så tror ikke det skal være den.

[b]Men hvad siger i? Kan i anbefale et af de to overstående eller skal jeg over i et andet tv/ andet mærke og hvorfor? [/b]

Håber at i kan hjælpe mig - vil meget gerne gøre et godt køb første gang også da det for mig er mange penge at skulle af med.

Venlig hilsen og mange tak
Pontoppidan
Af Supergris
Synes du skal overveje en 42 ", da prisforskellen ikke er mere end et par hundrede kroner, og mange gør den fejl, at købe for småt, da de sammenligner med deres gamle 32 " kæmpekasse!

Du behøver ikke at ofre mere end 4500 kr. for et tv med et virkeligt godt billede.
Her er et par eksempler:

http://www.nemoit.shoppinnet.com/?page= ... smask%E6rm

http://www.nemoit.shoppinnet.com/?page= ... ma-sk%E6rm

Du vil med garanti IKKE blive skuffet over billedkvaliteten, og så kan du glæde dig over de penge du har sparet!
Èt tv i denne prisklasse vil tilfredsstille det meste af familien Danmark, og udviklingen går jo så stærkt, at man hurtigt kommer til at ærgre sig, hvis man har købt et dyrt tv med nogle funktioner, man ikke har brug for som almindelig tv-kigger!!!

Grunden til, jeg har valgt plasma for dig er, at du får langt mere billedkvalitet for pengene, samt billedet minder mere om det billede, man er vant til, fra de gamle billedrørs-tv...
Af Pontoppidan
Det skal siges at værelset som tv'et skal stå i ikke er alt for stort, så det skal helst ikke være større end de 40", jeg ved dog godt at 2 tommer ikke gør det store.

Af en eller anden grund har jeg et eller andet imod plasmaskærme og foretrækker lcd/led, men ellers tak for dit svar.
Af Supergris
Så kan du jo lige så godt lade være med at spørge, når du er forudindstillet!
Det er netop denne holdning, der gør, at de fleste betaler alt for mange penge for deres tv, og ender med noget de ikke havde brug for...
Der er stadig mange, der er bange for plasmateknologien, da de tror, billedet brænder fast og det er en strømsluger. Disse børnesygdomme er teknologien kommet over og faktum er, at du skal ofre langt flere penge på at få tilsvarende billedkvalitet for samme penge!!!
Af Pontoppidan
Det kan man jo sådan set godt sige, men det er jo sådan set ikke de to eneste lcd/led tv der findes indenfor den prisklasse og i den størrelse, det kunne jo være at der er et andet mærke eller en anden model som kunne anbefales.

Idet du anbefaler plasma vil jeg dog ikke bare se bort fra dem. For jeg vil jo gerne gøre et godt køb så de to skærme du har linket vil da være inde over overvejelserne :)
Af Gavin
Pontoppidan skrev:Det kan man jo sådan set godt sige, men det er jo sådan set ikke de to eneste lcd/led tv der findes indenfor den prisklasse og i den størrelse, det kunne jo være at der er et andet mærke eller en anden model som kunne anbefales.

Idet du anbefaler plasma vil jeg dog ikke bare se bort fra dem. For jeg vil jo gerne gøre et godt køb så de to skærme du har linket vil da være inde over overvejelserne :)
Jeg synes ihvertfald du skal være åben overfor plasma, hvilket det jo også lyder til at du er. Jeg har selv haft et 32" LCD tv i ca. 5 år nu, og har lige bestilt et 50C7705 plasma tv som skal erstatte det. :)
Af Pontoppidan
Det kunne være at man skulle blive lidt mindre snæversynet :)

Af det jeg kan finde om 50C7705 så lyder det dog lidt for stort og dyrt til mit behov og for min pengepung :)
Af PeterD
Så kom ind i kampen...

Som du skriver skal det PRIMÆRT bruges til TV og dvd, altså er plasma det bedste valg. punktum!

200 hz gør ingen forskel.

Det handler om billedkvalitet så vælg modellenPanasonic x20 og spar penge, eller Panasonic G20 og så ha du råd til lidt bluray film

Du vil blive skuffet hvis du vælger andre end Sony eller Pana.
Af Gavin
PeterD skrev:
Du vil blive skuffet hvis du vælger andre end Sony eller Pana.
Hvorfor?
Af Steen Bay
Pontoppidan skrev:Det kunne være at man skulle blive lidt mindre snæversynet :)

Af det jeg kan finde om 50C7705 så lyder det dog lidt for stort og dyrt til mit behov og for min pengepung :)
Jeg leder selv efter et godt 37" LCD-TV (!) med 200Hz Scanning Backlight og IPS panel, hvor der skulle være nogenlunde styr på både betragtningsvinkler og gengivelsen af bevægelse. Har fravalgt LED da der her betales en overpris for design, og da billedet ofte er ringere end på de tilsvarende modeller med traditionel CCFL baggrundsbelysning. Mine bedste bud lige nu er derfor et Panasonic L37G20 eller LG's SL8000 som stadig burde kunne findes rundt omkring.

P.S. - Jeg deler heller ikke helt den store begejstring for plasma som mange her synes at have, og grunden til dette kan bla.a. ses i nogle af de aktuelle tråde i kategorien "Panelteknologi".
Af Pontoppidan
Jeg må nu indrømme at jeg er brændt lidt varm på TX-P42G20E efter jeg har læst anmeldelsen her fra flatpanels.dk :

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1267447545

Samtidig er prisen også fornuftig sammenlignet med hx700'eren.

Det eneste der dog bekymrer mig lidt er dog størrelsen, men så ville 40"eren af hx700' sådan set også være for stor, så det kræver sq nok lige en lille omrokering eller et vægophæng :)
Af lennon
Steen Bay skrev:

Jeg leder selv efter et godt 37" LCD-TV (!) med 200Hz Scanning Backlight og IPS panel, hvor der skulle være nogenlunde styr på både betragtningsvinkler og gengivelsen af bevægelse. Har fravalgt LED da der her betales en overpris for design, og da billedet ofte er ringere end på de tilsvarende modeller med traditionel CCFL baggrundsbelysning. Mine bedste bud lige nu er derfor et Panasonic L37G20 eller LG's SL8000 som stadig burde kunne findes rundt omkring.

P.S. - Jeg deler heller ikke helt den store begejstring for plasma som mange her synes at have, og grunden til dette kan bla.a. ses i nogle af de aktuelle tråde i kategorien "Panelteknologi".
Hvis rå billedkvalitet,betragtningsvinkler og pris har nogen primær betydning, så er der ingen vej udenom plasma . Men har du ret i at PanaL37G20 er en af de mindre dårlige LCD .
Af Steen Bay
lennon skrev:
Steen Bay skrev:

Hvis rå billedkvalitet,betragtningsvinkler og pris har nogen primær betydning, så er der ingen vej udenom plasma . Men har du ret i at PanaL37G20 er en af de mindre dårlige LCD .
Og hvis en anstændig lysstyrke på de normalt anbefalede ca. 120 cd/m2 (og det er til aftenbrug!) har nogen betydning, så er der ingen vej udenom LCD! :) Nej, det er måske at sætte tingene lidt på spidsen, men der er faktisk noget om snakken. Se evt. tråden "cd/m2 på plasma?" i "Panelteknologi".
Af lennon
Har fulgt med i nævnte tråd ( - en af de bedre) . Og den har egentlig kun bekræftet min mening om, at de bedste plasma performer bedste billede under "NORMALE" forhold .