Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Jeg står overfor at skulle investere i mit første fladskærms tv - muligvis et pana v20.

Efter at have læst denne:
http://www.avforums.com/forums/plasma-t ... ead-2.html

Blev jeg dog noget skræmt. Bør jeg være bekymret eller er det kun synligt hvis man virkelig bruger tid på at se efter ændring eller begynder at måle på det?

Jeg ved at både LCD og Plasma selvfølgelig slides med tiden og vil blive ringere. Men at det skulle være væsentligt ringere allerede efter et sted mellem 300 til 1000 timers brug synes jeg lyder noget vildt. 13.500,- koster 50" v20 så den skulle da gerne holde nogle år med ordentligt sort niveau - forlanger jeg for meget af en fladskærm måske? :)

EDIT: Lidt mere læsning til interesserede:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... p=18906714

Ser ud til at pana's 2010 plasma modeller også vil opleve denne black level rise, men muligvis over en længere periode end 2009 modellerne. Nogen der ved hvor god deres nye algoritme er blevet?
Af trykkertor
Ingen der ved ennu.
Apparaterne er for nye til at man har fået nogle erfaringer på hvordan det står til i år.
Af Kryptonite
Sandt med v/vt20 men G20 har da været ude i lang tid nu. Havde håbet på at skifte mit CRT ud i år men de billeder jeg har set af før og efter black level rise på 2009 modellerne får mig til at overveje at vente endnu et år :(
Af viol8r
trykkertor skrev:Ingen der ved ennu.
Apparaterne er for nye til at man har fået nogle erfaringer på hvordan det står til i år.
En af ISF-folkene på avforums har allerede konstateret fordobling af sort niveauet målingen på en 50VT20 (kan ikke lige huske antallet af timer, den havde kørt, men var en som stod i en butik som demo, der blev målt da den blev pakket ud og efter ca. 1 måned).
Af Kryptonite
viol8r skrev:
En af ISF-folkene på avforums har allerede konstateret fordobling af sort niveauet målingen på en 50VT20 (kan ikke lige huske antallet af timer, den havde kørt, men var en som stod i en butik som demo, der blev målt da den blev pakket ud og efter ca. 1 måned).
Det lyder godt nok trist :(
Af Steen Bay
Kryptonite skrev:Sandt med v/vt20 men G20 har da været ude i lang tid nu. Havde håbet på at skifte mit CRT ud i år men de billeder jeg har set af før og efter black level rise på 2009 modellerne får mig til at overveje at vente endnu et år :(
Plasma har nok i en årrække været det naturlige valg (eller bedste kompromis) mht. billedkvalitet, men plasma har bestemt også sin del af 'udfordringer', såsom emnet her, et (måske) stigende 'black level', og derudover et relativt lavt/vigende 'white level', dithering (farveblanding), summen, reflektioner, osv. Selv hælder jeg nok efterhånden mest til et af de lidt bedre (dyrere) LCD-TV med 'scanning backlight' og IPS panel, som skulle have nogenlunde styr på både betragtningsvinkler og gengivelsen af bevægelse.

Jeg har stadig mit 29" Sony (4:3) CRT-TV, og det eneste jeg har at udsætte på det er egentlig at billedet er blevet noget småt ved udsendelser i 16:9 format. Helst ville jeg have et OLED-TV som dets afløser, men selv om Samsung har lovet os et 42" til næste år, så vil det vel næppe være i min prisklasse, og jeg bliver derfor nok nødt til at finde på noget andet som en overgangsløsning. 8)
Af Kryptonite
Går med præcis samme tanker som dig Steen. Har dog udelukkende haft kig på plasma indtil videre. Hvilke LCD'er er det du specifikt har kigget på?
Af xcardman
viol8r skrev:
Nu har jeg snart haft mit pio over et år og kan alså ikke se sort er blevet dårligere. ergo er det alså ikke alle plasma tv
men både plasma og lcd mister lys over tid, men ikke noget man lægger mærke til i løbet af et 1 år.
samt oled vil have helt det problem med kontrasten vil blive mindre overtid.

synes snart man hører mange historier omkring tv
når en har et problem, så har alle

har du et link til den ISF mand
samt du skriver en fordobling af sort niveauet, det lyder som noget godt.

Steen bay

havde et phillips 32 16:9 topmodel fra 2006 før min pio 500M
glem alt om dit gamle 29" Sony (4:3) CRT-TV.
Ja jeg skifter nok heller før et oled tv, skal i hvertfald ikke have et lcd
men en pan 50vt20 vil alså være en rigtig fin afløser for dit sony 4:3
Af Steen Bay
Kryptonite skrev:Går med præcis samme tanker som dig Steen. Har dog udelukkende haft kig på plasma indtil videre. Hvilke LCD'er er det du specifikt har kigget på?
Synes at LG's topmodeller (som 850N/950N) ser lovende ud, men da jeg højst har plads til et 37" TV (hvilket også udelukker de bedste plasma-skærme), så er det mere Panasonic's G20/D25 LCD-modeller jeg overvejer.
Af Steen Bay
xcardman skrev: havde et phillips 32 16:9 topmodel fra 2006 før min pio 500M
Jo, ingen tvivl om at jeg ville kunne trives ganske fint med et 50VT20 (mens jeg ventede på OLED :)), men nu kompliceres tingene lidt af at jeg højst kan finde plads til et 37" TV, og så vil jeg nok vælge et G20 LCD-TV frem for den billige X20 plasma skærm.. og måske jeg også ville vælge LCD-modellen hvis et G20 plasma-TV kunne fås i 37", ved ikke helt sikkert.. måske jeg skulle finde mig et brugt 36" Philips CRT til 300,- kr istedet! :)
Af xcardman
Steen Bay skrev:
xcardman skrev: havde et phillips 32 16:9 topmodel fra 2006 før min pio 500M
Jo, ingen tvivl om at jeg ville kunne trives ganske fint med et 50VT20 (mens jeg ventede på OLED :)), men nu kompliceres tingene lidt af at jeg højst kan finde plads til et 37" TV, og så vil jeg nok vælge et G20 LCD-TV frem for den billige X20 plasma skærm.. og måske jeg også ville vælge LCD-modellen hvis et G20 plasma-TV kunne fås i 37", ved ikke helt sikkert.. måske jeg skulle finde mig et brugt 36" Philips CRT til 300,- kr istedet! :)
hvis du så kan leve med digital boks ved siden af
så kan jeg godt anbefale en crt skærm
samt HD ser rigtig fint ud på en crt
selvom det dog er nedscaleret.
det har mine forældre(mit gamle crt tv).
intet lcd slå det billede
Af Peter VTEC
Xcardman.. tror du mener alle andre LCD end BV7-55 ikke 8)

Har sku også stadig et CRT i huset ud over mit 5090 og det bliver ikke skiftet foreløbigt selvom det er lidt klodset.
Af xcardman
Peter VTEC skrev:Xcardman.. tror du mener alle andre LCD end BV7-55 ikke 8)

Har sku også stadig et CRT i huset ud over mit 5090 og det bliver ikke skiftet foreløbigt selvom det er lidt klodset.
den havde jeg ikke lige tænkt over
men det bliver svært og masse den samme til 37 tommer
den er dyr nok i forvejen :)
Af Peter VTEC
Ja det tror jeg heller ikke kan lade sig gøre desværre, og nu læste jeg Peter Pan skrev at 40" versionen ikke fik LED med local dimming og samme teknologi som 55" versionen, lidt skuffende af B&O når nu de udgiver en MK V version.