Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TorstenK
Når pengepungen ikke står mål med ønskerne, må man enten være kreativ - og/eller bruge Internettet.
Således tog jeg min gamle bærbare fra 2004 (Intel Celeron m. 500 MB RAM og XP installeret) og sluttede til mit LG 42SL8500 (købt hos DanskDataSalg til godt 6000 kr lige før det - i praksis - røg af markedet)med et gammelt Han-Han RGB kabel jeg fandt. Det viste sig at virke - selv i den høje 1920 × 1080 opløsning. Eneste hurdle var at finde ud af at man i skærm-indstillingerne skal sætte hak ved "extend the desktop onto this monitor". :)

Opkoblingen til min ADSL-forbindelse i stueetagen klarede jeg med en Amitech Homeplug 200 Megabit til godt 400 kr (købt hos Proshop via Internettet).

Der er ikke DVD-drev på min bærbare, så jeg har købt en PS3 Slimline (i Bilka e-Shop) til godt 2200 kr. Så har jeg tilmed fået BluRay kompatibilitet og spillekonsol med i købet!
Nu stod spille-muligheden ikke højt på ønskesedlen, men jeg har dog købt LittleBigPlanet 1 til 159 kr (hos Wupti). Den passer fint til min datters og mine spilleevner og tema-ønsker.

Men hvad med film? Jeg har udvalgt en håndfuld BD-film, jeg ved tåler gensyn (bl.a. Wall-E, The Fountain, Blade Runner) samt en del klassikere på DVD (heraf nogle som "bundle" - dvs. 2 eller 3 film for eks. 100 kr.). Der findes muligvis mange billigere steder at handle end dvdoo (f.eks. i UK), men formentlig ikke hvis de skal være på dansk.

Det tog dog ikke lang tid at komme igennem de film - og hvad så?
Joooh, det er der også råd for. En sammenslutning af de fleste kommunebiblioteker stiller en Internet-service til rådighed ved navn "Filmstriben". Her kan man gratis streame fem film om måneden til sin PC. Man skal blot have en 5 MBit forbindelse.

Da min bærbare jo ikke just er en fuldblods HTPC - og ej heller købt til det formål - er der ingen fjernbetjening med. Det problem kan dog løses med en Logitech DiNovo mini (som i øvrigt også virker med PS3). Købte min via den blå avis til 500 kr.

Next steps er:

1. At installere Skype og webkamera på PC/TV (Skype er som bekendt gratis. Creative Live! Cam Socialize HD har jeg fundet til 345 kr inkl. levering)

2. At slutte TV’et til mit præ-HDMI stereoanlæg og mine kære B&W højtalere. Til det formål har jeg købt de billigste audiokabler hos AV Cables (ca. 30 kr) og et SCART/audio omformer stik (18 kr).

3. At finde nye kilder af gratis og/eller billige film. Er der nogle, der kender et godt BitTorrent-sted eller en billig ”DVD-pusher”?
Jeg har downloadet et lovende – og gratis - BitTorrent-program ved navn ”Vuze”. Det er sket hos Cnet (i øvrigt et godt supplement til Flatpanels).

N.B. Ovenstående er ment som inspiration og IKKE som reklame for specifikke e-butikker!

Venlig hilsen

Torsten