lcd har stort set ingen fremskridt gjort i år ind til videre
Det er faktisk ikke korrekt - de LCD producenter der anvender Sharps nye UV2A LCD paneler har gjort et stort fremskridt ift sidste år.
Philips entry/midlevel model 5605 testet her på Flatpanels fik målt sort niveau til 0,03 uden local dimming og med gråtoner i behold - det ville ingen have troet muligt sidste år. Sharps LE820 fik målt 0,04 også uden local dimming, med fuld bevarelse af gråtone skala, bedømt som "reference" af AVForum´s test. En dyb sort og gråtone skala på "reference" er grundlaget for billedekvaliteten.
Mht trådens spørgsmål, er UV2A teknologien et kæmpe skridt for LCD - læs evt mit indlæg om UV2A under panelteknologi - UV2A giver følgende fordele:
- Bedre sort og gråtoner uden brug af local dimming
- Hurtigere responstider - ifølge Sharp godt til 3D med denne øgede hastighed
- Bedre betragtningsvinkler
- Lavere strømforbrug - se testen af 52PFL5605
For at runde op, som jeg ser det, er de sidste ulemper ved LCD løst, måske bortset fra betragtningsvinkel - men måske man får forbedret UV2A teknologien yderligere på det punkt? Jeg ser ikke flere svagheder ved LCD, men et spørgsmål hvad fabrikanten bruger UV2 panalet fra Sharp til.
Som sagt - når en entry/midlevel LCD får målt bedre sort end på den bedste plasma pt, er det et vink med en vognstang. Nogen forsøger stadig at argumenetere at plasma giver det bedste millede - det er jeg ikke enig i - men afhænger naturligvis af model - der er altid modeller der faldt uheldigt ud, samt man skal være opmærksom på pris og ydelses-differentieringen på LCD TV - de billige modeller er naturligvis "hastighedsbegrænset" på forskellig vis for at retførdiggøre den billigere pris.
Plasma teknologien har også sine problemer - læs testen af V20, der er jo en række probelmer såsom farvedittering, ringere præstation ved dagslys, plasma buzz, 60Hz flimmer, fosforslør - der måles den lave værdi af 77 cd/m2 i lysintensitet. Men disse ulemper har det med at blive gemt væk under gulvtæppet

Som jeg læser de to tests ( V20 / 5605) er 5605 jo alt i alt bedre på 2D mht billedekvalitet af de to - en entry/mid level LCD slår en top plasma !
Så spørgsmålet er nok mere hvornår prisen på LCD kommer ned på plasma niveau, det vil nok være enden på plasma.
For de der vil ha beviser, viser de kolde facts, målinger, den tydelige forskel idag:
V20 ----
PFL5605
Sort niveau 0,04 ---- 0,03
Lysstyrke 77 cd/m2 ---- 129 cd/m2
Kontrastforhold 1925:1 ---- 4300:1
Før kallibrering viser 5405 ovenikøbet et kontrastforhold på 5250:2 - det er mig bekendt det højeste nogen sinde målt på en fladskræm ! Hvem siger LCD ikke har rykket sig i år ?