Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

♪Puf♪ *wtf* "Crap" sådan skete det igår, lige efter fodboldkampen.

Mit TV gik fra at være et ældre Samsung TV af designet LE-32R72B,
til at være et defekt Samsung af samme design. Pænt ærgeligt.

Jeg slukkede og tændte. Tog strømmen i over 15 sek(det virker på en router, måske hjælper det på et TV :)). Prøvede alle de forskellige input muligheder, HDMI, SCART og Playstation indgangen. Alle havde den samme fejl.
På alm TV signal igennem YOUSEE Samsung boks og HDMI kabel er ca 60 af skærmen dækket af vertikale myrekrigsstriber - i farver. Man kan sådan set godt se hvad der sker på billedet, det er bare forvrænget på en lidt myrekrigsagtig måde.
Samme fejl går igen på alle indgange. Det underlige er at fejlen kun er der, når der kommer et signal igennem indgangen. TV'ets MENU optioner står knivskarpt. Man kan ligesom se at det er på input signalet neden under forvrængningen sker. Hvis jeg ser på HDMI indgangen og der ikke er HDMI stik sat i. Står der med klar skrift "HDMI input" og "No signal" midt på skærmen(Samme del der er fejl på, når der er signal udefra igennem indgangen).
Hvis jeg sætter min Laptop til igennem HDMI er det en mindre del af skærmen der er ramt. Det er muligvigt at fejlen bliver mere kompakt, men det kan jeg ikke se.
Hvad hulen er stået af? Er det hele panellet der skal skiftes eller er det en sikring eller noget helt tredje.
Det kan jo næppe betale sig, at få det repereret. Det er 50 Hz og laveste mulige HD opløsning, så det kan ikke koste alverden fra nyt i vore dage :) men jeg gider ikke smide det ud, hvis det kan laves billigt.

Cheers
Klaus A
Af BrianH
Det eneste jeg kan hjælpe med, er at sige at det ikke kan betale sig at reparere.
Af Nico
BrianH skrev:Det eneste jeg kan hjælpe med, er at sige at det ikke kan betale sig at reparere.
Præcis det en lidt skidt ting ved fladskærme man smider mellem 5-25k for en skærm, som efter 2 år kan stå af. Hele panelet skal så skiftes med dertil hørende høj pris, imodsætningen til de gamle billedrør hvor de enkelte komponenter sagtens kunne skiftes.
Af Snurrerundtlyd
Jeg er selv uddannet både som radiomekaniker og elektroingeniør, og har tidligere levet at reparere TV i en årrække. Med den baggrund vil sige nej det er ikke selve panelet der er noget galt med hvis der er sne på skærmen og menuerne fungerer fint.

Men det er heller ikke bare en sikring der skal skiftes. Sikringer springer ikke bare uden grund, så hvis der er sprunget en sikring, så er der også noget andet galt, som har forårsaget at sikringen er sprunget. Men der kan nu sagtens være noget galt uden der springer en sikring i apparatet, det er faktisk slet ikke så tit at der springer en sikring når et apparat bliver defekt.

Men nøjagtig hvad der er gået galt og hvilke komponenter der defekte er umuligt at sige uden at måle på TVet.
Hvis det sagde "puf" da TVet gik i stykker så er der højst sandsynlig en elektrolytkondensator der er "ekspolderet". Størrere elektrolytkondensator har en sikkerhedsventil i toppen, der revner så man undgår en voldsom eksplosion hvis noget går galt med kondensatoren, evt. ved at den får for høj spænding eller polariseres forkert.

En defekt elektrolytkondensator hvor sikkerhedsventilen i toppen er lettet ser ud som de to store grønne elektrolytkondensatorer her (de to store grønne cylindre):
Billede

Vil lever i en køb og smid væk kultur, så mange foretrækker at smide et defekt TV væk og købe et nyt. Du kan jo prøve at spørge din lokale reperatør hvad det minimum vil koste at får repareret og overvej om du er villig til at ofre det eller købe et nyt eller brugt TV som erstatning i stedet for.
Modellen er så vidt jeg lige kan se fra 2006 og kun 32'', så du kan muligvis finde et tilsvarende brugt TV næsten lige så billigt som at få det defekte repareret, eller vælge at købe et spritnyt TV med reklamationsret osv. Eftersom modellen er mere end 4 år gammel vil du også få et bedre TV ved at købe et nyt. Udviklingen inden for fladskærms-TV er gået stærkt de seneste 4 år, da faldskærme stadig er en forholdsvis ny teknologi.
Personligt ville ikke umiddelbart ofre penge på at få repareret et 4 år gammelt 32'' Samsung TV når man kigger på hvad man kan købe et tilsvarende nyt 32'' TV til i dag.
Du skal også huske på at dit TV ikke bliver som nyt blot fordi det bliver repareret. Det der ikke bliver udskiftet vil stadig hvad brugt 4 år af dets levetid.
Køber du et nyt TV i dag vil de normalt også have både DVB-T og DVB-C tuner med MEPG-4 support indbygget. Så du kan måske spare en ekstern digitalboks væk ved at købe et nyt TV.
Det er normalt lige dyrt at reparere et billigt 32'' TV og et dyrt 60'' TV. Men anskaffelsesprisen for et tilsvarende nyt TV er meget forskellig, så jo dyrere er, des bedre kan det betale at få repareret det gamle.

Edit:
Så her at Elgiganten solgte LE32R72B til 9999,- i Maj 2006 http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39298
Men man skal ikke se på hvad man i sin tid gav for TVet, men hvad et tilsvarende eller bedre TV koster i dag. Jeg er overbevist om at du kan købe et 32'' TV af samme eller bedre kvalitet til noget under 9999,- i dag.
Af FlemmingMolstrup
Du kunne eventuelt smide dit defekte TV på QXL eller www.DBA.dk så du får et lille tilskud til et nyt - det gjorde jeg selv da jeg (desværre) var i samme situation og det var for dyrt at reparere. Der er vel altid nogle som der kan bruge reservedelene.
Af Klaus_A
Tak for hjælpen alle tre.

Jeg tror ikke det sagde puf, men skærmen flimrede lige et sekund og har nu de her striber på tværs, hvor man stadig kan se hvad der sker, men de er meget tydelige. Jeg er igang med at kigge på nyt i 5-6K,- klassen. Kunne dog være interessant, hvis det kunne komme ind i soveværelset eller gives til mor, der har et frygteligt TV - som hun selvfølgelig er mægtig glad for :-/

Cheers