Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kasper_LK
Hej

Jeg skal lige høre om jeg har fanget ARC rigtigt.

Før ARC skulle man forbinde sine enheder via HDMI til sin AVR, og derefter forbinde AVR'en til TV'et via HDMI.
For at få lyd fra tv signalet ud over AVR'en skulle man så forbinde TV'et tilbage til AVR'en med en eller anden form for audio kabel.

Som jeg har forstået ARC, så kan man nu gøre følgende.
Forbinde det hele som nævnt ovenfor, men slippe for audio kablet.

Det jeg er i tvivl om er om følgende er muligt med ARC.
Forbinde enhder via HDMI til TV'et.
Forbinde TV'et via HDMI til AVR'en på ARC porten.

Er det muligt?
Af Kratz
Jeg er lidt i tvivl om jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, så jeg forsøger lige med en omformulering.

Du overvejer at forbinde dine forskellige enheder til TV'et og føre lyden videre til din AVR via HDMI. Er det rigtigt forstået?

Du skal være opmærksom på, at det er aldrig en god idé at køre signaler gennem et TV - med eller uden ARC. Det bliver aldrig optimalt og vil for det meste føre til forringelse af signalet.

Hvad skulle fordelen i øvrigt være, frem for at forbinde enhderne direkte til din AVR?
Husk i øvrigt, at din AVR også skal understøtte ARC (HDMI 1.4) for at du kan benytte denne funktion.
Af Kasper_LK
Det er rigtigt forstået.

Hvis jeg kører igennem AVR'en, skal den så være tændt når jeg vil benytte en af enhederne, fx min xbox, når jeg engang imellem bare vil ha lyden ud igennem tv'et?
Af Kratz
Første modspørgsmål: Hvorfor skal lyden partout ud gennem TV'et?
Normalt vil du få et noget bedre resultat over anlægget.

Nuvel, mange receivere har en 'HDMI standby through' funktion, som gør at du kan passere lyd og billede selv om receiveren er i standby. Du skal blot være opmærksom på, at standby stømforbruget normalt stiger væsentligt.
Af Kasper_LK
Jeg ved bare, af egne erfaringer, at det ikke er altid at jeg gider starte det hele op, bare for lige at spille 5 min.
Derudover så syntes kæresten at surround er direkte irriterende, så jeg tør ikke belemre hende med mere surround end højest nødvendigt.

Jeg overvejer dog lidt at købe mig en forstærker som kan "tale" sammen med TV'et, så det hele selv tænder og slukker afhængig af hvad jeg ser.
Af Kratz
Du kunne også blot købe en multi fjernbetjening. Her vil du kunne indkode aktiviteter ala 'Se TV' som sørger for at tænde for alle de rigtige komponenter (med rette indstillinger) ved tryk på en knap :)

Og så behøver det jo ikke nødvendigvis altid være surround bare fordi det kører over surround anlægget. Det vil vel formentlig også kunne indstilles til stereo.
Af Kasper_LK
Jeg har en Logitech Harmony One, og det virker som sådan okay, men det er stadig ikke vildt optimalt.

Tror jeg triller ned til den lokale Panasonic forhandler og får ham til at demonstrere hvor godt deres Viera Link virker.
Af Kratz
Jeg har selv Logitech Harmony One og synes den er genial!
Du kan jo indstille nærmest hvad som helst på den fjernbetjening.

Jeg kan i hvert fald godt garantere, at Panasonic Viera link på ingen måde kan hamle op med hvad din Hamony One kan.
Brugeravatar
Af michelskovbo
Må sige Harmony One er PERFEKT - hvis den er opsat korrekt selvfølgelig !
Og som Kratz siger - Viera Link, Bravia Sync - u name it - kan ikke hamle om med denne fantastiske remote!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mess skrev:Og som Kratz siger - Viera Link, Bravia Sync - u name it - kan ikke hamle om med denne fantastiske remote!
Så har du ikke prøvet Beolink ;) Godt nok temmelig irrelevant ift. indeværende diskussion, men jeg ville ikke bare lade den gå forbi.
Af Kasper_LK
Mit største problem med Harmony er at den bruger IR. Det er ikke altid lige smart når noget af mit grej står i et skab.

Men hvad er det i mener at Harmony'en kan som jeg ikke kan gøre med Viera Link, hvis jeg ellers holder mig til Panasonic produkter?

Worst case, så kan man vel kombinere det, så Harmony'en sender IR kommandoer til TV'et, som så sender dem videre til dvd og avr?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan også blot supplere med Logitechs egen IR-repeater til at putte ind i skabet. Mit eget universalsystem (Lintronic) har IR-dioder, som blot hives ind i skabet så man kan styre skjulte enheder.
Af oafkl
hej! nu ser jeg du ikke er helt tilfreds med harmony one.. lige præcis det med IR, harmony 890 er radiostyret så du kan stille alle dine ting i et skab, endda i et andet rum, og så smider du IR recievere op i nærheden af enhederne, og de modtager radiosignalet og sender ir videre... den er pisse god. jeg har den. den er godt nok ældre end harmony one.. men den kan det samme plus mere. dog ikke touch screen.. den er udgået af markedet. men for eksempel på ebay kan du finde den i ny, til 5-600 kroner inklusiv porto :)

mvh oafkl