Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HAT
Davs,

Jeg har lagt mærke til at flere af de nye modeller ikke har en analog audio udgang, kun digital.

Hvad gør man så, når den skal forbindes til en BeoSound4 ??

Så et sted at nogen foreslog en digi->analog converter dims, men det lyder lidt fusket.

Kunne man tage lyden ud fra noget scart halløj (som i de gode gamle dage) ?

/Hans
Af mhca
Har plasma-modellerne ikke en analog udgang?

LED-modellerne har fået en analog udgang i form af et mini-jack stik. Det sidder lige ved siden af den optiske udgang. Det nærmeste stik ved CI-porten.

Det var i øvrigt en af grundende til at mine forældre valg faldt på Samsung C8705, da de ønskede supplement fra deres små stereo-højttalere til film eller andre situationer, hvor den flade lyd var frusterende.

Jeg selv vil også være meget opmærksom, da jeg har en fornuftig stereo-reciever, som jeg i første omgang helst er fri for at opgradere.
Af HAT
Ja, C8705 HAR analog ud, men så vidt jeg kan se er det ikke på bl.a. PS50C7705.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Et scart stik i dit TV, med phono stik i den anden ende, disse sættes i din forstærker.
Ved mere end 1 scart stik på TV, vælges hvilken scart udgang man vil bruge, i TV'ets menuindstilling.
Af mhca
MigSelv skrev:Hej
Et scart stik i dit TV, med phono stik i den anden ende, disse sættes i din forstærker.
Ved mere end 1 scart stik på TV, vælges hvilken scart udgang man vil bruge, i TV'ets menuindstilling.
Så vidt jeg er informeret, så fungerer det kun ved ikke-Dolby signaler.
Ved DTS eller lignende, så bliver der ingen lyd sendt ud gennem scart-stikket.
Det har i hvert fald været et problem på nogle modeller, ud fra hvad jeg har fået at vide.
Vi kiggede nemlig også på denne mulighed, men det viste sig, at det for de pågældende TV ikke var muligt.
Flere henviste så til at bruge hovedtelefonudgangen, men det er jo ikke holdbart at tage ud og ind hele tiden.

Jeg vil derfor foreslå, at det undersøges, inden man forventer, at denne løsning holder ved alle lydspor.
Af HAT
Er der nogle som kan bekræfte hvilke af de nye modeller som har analog audio udgang? O-O
Af mhca
HansThulin skrev:Er der nogle som kan bekræfte hvilke af de nye modeller som har analog audio udgang? O-O
Taler du kun om plasma?
For som skrevet, så har Samsung LED C7705 og C8705 modellerne analog stereo ud.

På selve udgangene på Panasonics TV synes jeg også at have set RCA/phono rød/hvid-stik til stereo udgang.
Jeg ved dog ikke om jeg har set forkert, eller om disse udgange evt. kun kan sende stereo ud ved ikke-surround signal.
Af andersketelsen
yes der er sådan et minijack stick på, men er det ikke dårlig lydkvalitet?
Af mhca
andersketelsen skrev:yes der er sådan et minijack stick på, men er det ikke dårlig lydkvalitet?
Jeg har ikke bemærket at lydkvaliteten er dårlig.

Forbandt et minijack til phono kabel til et lille Sony minianlæg med to B&O CX100 højttalere.
Dog var der echo hvis TV'ets højttalere og anlægget spillede samtidigt.
Det var også et problem på tidligere Samsung TV, har jeg læst. Man kan vist ændre på delay'et i service menuen, hvis man tør.

Men om der er et minijack-stik eller to RCA-stik er jeg ikke sikker på betyder meget for lydkvaliteten.