Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jens Christian
Jeg har lige været i Fona for at se G20, fordi det har fået så meget ros. Jeg var dog temmelig skuffet da jeg så det. Jeg så lidt forskelligt på TV2 og DR1, og det hele virkede meget mat i farverne, og lidt sepia-agtigt.
Jeg tænkte at det nok bare var nogle dårlige standardindstillinger, men det viste sig at være THX-profilen. Jeg ved godt at det selvfølgelig ikke er færdigkalibreret, og at plasma ikke gør sig godt i butikkerne. Men det burde vel give en meget god fornemmelse af billedet.
Jeg er derfor ret meget i tvivl, om dette TV virkelig er noget for mig.
Har I andre oplevet lignende matte/ikke-lysstærke billeder?
Af bimbobo
..jeg havde den samme oplevelse, efter jeg skiftede fra X10 til G20.
Det var virkeligt noget lort.. troede jeg.
Men.. forkerte indstillinger, et dårligt kabel til Yousee og lidt "tilvænningsperiode" gjorde, at nu er alt som det skal være.

Husk, at de indstillinger i butikkerne (måske ikke på Panashoppene) er mere eller mindre altid forkerte.
ElGiganten er et eksempel.. efter min mening.

Gå ind i Panabutikken og se der.. hvis der stadig "skuffer"... så er det måske ikke noget for dig alligevel.
MVh
Af THM
Hjemme i stuen syntes jeg ikke det virker mat. Sidder lige nu og ser tour de france. Der er naturlige farver, træer og buske har de rigtige farvenuancer. Bevægelse håndteres rigtig godt og der er ikke noget knitter omkring objekter, som jeg har set det på flere LCD TV. Jeg vil give dig ret i at THX-profilen virker meget afdæmpet i en butik. Jeg er dog enormt glad for THX-profilen og den kalibrering der kan findes i anmeldelsen af G20 herinde giver den lige lidt ekstra... Alt i alt syntes jeg det er et rigtig godt TV:)
Af Supergris
Det kan ikke siges ofte nok! " Det med at se i butikkerne kan IKKE bruges til noget som helst. Forholdene i stuen er helt anderledes. Nogle gange må man stole på de fagfolk, der har brugt masser af tid og kræfter på at sammenligne under ordentlige forhold. Man kan bruge butikken til at se design mm., men ikke mange andre ting! "
Af Jens Christian
I skal have tak for jeres respons :)
Jeg er helt klar over at forholdene i butikker ikke er ideelle, men jeg var bare overrasket over, at det var så skidt.
Men i hvert fald tak - nu er jeg da kommet lidt videre, og så må jeg jo se om jeg vælger G20 :)
Af bimbobo
..du vælger bare, hvad du synes opfylder dine krav og forventninger.
Både her og i recordere.dk er der tons af info, test, anbefalinger, men ingen tvang om det er Plasma eller whatever.

Men... for guds skyld køb ikke et TV kun fordi det er "fantastisk" i butikkerne..
Køb det på nettet, du har 14 dags returret... er det ikke OK.. så er det bare retur.

G20 er det bare et godt bud... Jeg læste 2 uger i danske og udenlandske forums... Ikke engang været i butikker for at se dem. Først var det X10 nu er det G20...
Ikke fortrydt.
Af Supergris
Jeg har haft absolut samme oplevelse som dig, både med Panasonic og Pioneer, når jeg har set et tv i THX - profil i butikkerne. Det virker MEGET mat og kedeligt. Hvad der så gør, at det ser ikke mindre end fantastisk ud, når det står derhjemme, det er en anden sag, som jeg selv finder underlig, selvom belysning spiller en stor rolle.
Også sortniveauet ser virkelig dårligt ud, når man sammenligner med eksempelvis Samsung LED - skærme, der briller med deres dybsorte glossy skærm...
Personligt synes jeg LG i øjeblikket har nogle meget fine skærme, til nogle gode priser...
Design kan diskuteres, men jeg er ikke i tvivl om, at LG vinder i denne sammenligning, og billedet er mere end hæderligt!!!
Af Jens Christian
Det lyder jo super med de gode oplevelser I har haft :)
Og fedt at THX-profilen ser så godt ud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en udpræget misforståelse, at et korrekt billede skal ligne de skrigende farver, som man typisk får serveret i demoopstillinger. Hvis dét er normen, så er det klart, at et nogenlunde korrekt billede (som G20's THX profil er) vil se noget kedeligt ud.

Én ting er hvad man personligt foretrækker - noget andet er hvad der er korrekt. Hvis man foretrækker pangfarverne, så er det ikke THX-profilen man skal kigge på. Som med så mange ting, så vænner man sig til det meste. Det samme gælder farveindstillinger. Du kan sagtens vænne dig til at nyhedsværterne er koksrøde i ansigtet og græs er unaturligt grønt, ligesom du også vil vænne dig til et korrekt indstillet billede. Det kan dog ikke gøres på de 30 sekunder man bruger i en butik på at bedømme et billede på øjemål.
Af Jens Christian
@Yakken: Jeg er bestemt ikke ude efter skrigende farver med røde ansigter, hvilket jeg heller ikke mener at jeg har givet udtryk for. Men ej heller er jeg interesseret i matte farver.
Jeg er interesseret i en mellemting, som jeg fornemmer G20 kan levere under bedre lysforhold.
Af tarok
Visse LCD kan altå godt komme til at ligne en G20 i fareopsætning.
Jeg så et Sony HX700 indstillet "flot" i farverme efter min mening - ingen oversaturerede farver men derimod meget afdæmpet og naturligt flot. Var overrasket over den gode performance ved SD billeder ligeså.
Så forskellen mellem plasma og Lcd er blevet meget minimeret på det seneste efter mit umiddelbare skøn. Stadigvæk er jeg dog mest til plasma, men anerkender også når jeg ser noget godt på LCD-fronten.
Ekspedienten forklarede dog, at han havde brugt lidt tid på at "trimme" tv'et, hvilket han forklarede de sjældent havde tid til at gøre ved ret mange af deres tv., de stod simpelthen i standardindstillingerme (læs butiksvenlige indtillinger). Det skal siges, at det Sony HX700 stod i forretningens mørkeste hjørne og med lang afstand til andre tv.
Af bantam
Det man oplever på G20 (og andre plasma-TV), når de udsættes for belysning direkte på panelet, er en form for lambertian reflection, der kort sagt laver indkommende lys om til diffuse reflektioner. Derved løftes sortniveauet og shadow details drukner i "lys-støjtæppet".

Grunden til, at det ikke sker på LCD-paneler er, at de er udstyret med et kontrastfilter, der er faktisk er en bølgeleder (for flere bølelængder), der "suger" indkommende lys ind i filteret samtidigt med, at det lader lys passere ud fra selve panelet (hvilket sikkert kræver en høj lysstyrke, som plasma-cellerne ikke helt kan levere). Bl.a. derfor ser LCD-paneler sortere ud i dagslys - men til gengæld kan LCD-panelerne så ikke levere samme sortniveau (uden dynamisk kontrast eller local dimming) i mørkere omgivelser, da der lækker lys ud gennem LCD-cellerne.

Det kan illustreres på denne måde, men kan givetvis svinge mellem forskellige modeller (kilde: NEC/MISUBISHI, ren-tegnet):

[img]http://i30.tinypic.com/v2z2mc.jpg[/img]

Dette er den primære forklaring på, at plasma typisk performer dårligere end LCD-TV i udstillinger og i ret oplyste rum iøvrigt. Folk der går meget op i (TV-)billedkvalitet har nok en præference for at se film i dæmpet belysning, og her kan plasma have en fordel, da LCD-teknologien er udfordret på ujævn baggrundsbelysning (clouding, bleeding) og udvaskning af sort og/eller farvene ved øget betragtningsvinkel. LCD fungerer så bedre i dagslys, da problemerne med ujævn sort, betragtningsvinklen maskeres af omgivelsernes lys - og så kan LCD bare levere mere lys, hvilket sammen med den sortere overflade giver et bedre kontrastforhold i dagslys.

Begge teknologier kan derudover takle problemet med specular reflection med forskelligt held - altså forsøge at eliminere spejleffekten i panelets overflade (altså reflektioner, som ikke er diffuse).
Af tarok
bantam skrev:Det man oplever på G20 (og andre plasma-TV), når de udsættes for belysning direkte på panelet, er en form for lambertian reflection, der kort sagt laver indkommende lys om til diffuse reflektioner. Derved løftes sortniveauet og shadow details drukner i "lys-støjtæppet".

Grunden til, at det ikke sker på LCD-paneler er, at de er udstyret med et kontrastfilter, der er faktisk er en bølgeleder (for flere bølelængder), der "suger" indkommende lys ind i filteret samtidigt med, at det lader lys passere ud fra selve panelet (hvilket sikkert kræver en høj lysstyrke, som plasma-cellerne ikke helt kan levere). Bl.a. derfor ser LCD-paneler sortere ud i dagslys - men til gengæld kan LCD-panelerne så ikke levere samme sortniveau (uden dynamisk kontrast eller local dimming) i mørkere omgivelser, da der lækker lys ud gennem LCD-cellerne.

Det kan illustreres på denne måde, men kan givetvis svinge mellem forskellige modeller (kilde: NEC/MISUBISHI, ren-tegnet):

[img]http://i30.tinypic.com/v2z2mc.jpg[/img]

Dette er den primære forklaring på, at plasma typisk performer dårligere end LCD-TV i udstillinger og i ret oplyste rum iøvrigt. Folk der går meget op i (TV-)billedkvalitet har nok en præference for at se film i dæmpet belysning, og her kan plasma have en fordel, da LCD-teknologien er udfordret på ujævn baggrundsbelysning (clouding, bleeding) og udvaskning af sort og/eller farvene ved øget betragtningsvinkel. LCD fungerer så bedre i dagslys, da problemerne med ujævn sort, betragtningsvinklen maskeres af omgivelsernes lys - og så kan LCD bare levere mere lys, hvilket sammen med den sortere overflade giver et bedre kontrastforhold i dagslys.

Begge teknologier kan derudover takle problemet med specular reflection med forskelligt held - altså forsøge at eliminere spejleffekten i panelets overflade (altså reflektioner, som ikke er diffuse).
Fremragende og særdeles belærende forklaring.