Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gaco
Såå hvis receiveren skal hive lydsignalet ud af HDMI forbindelsen, konvertere fra digital til analog, og sende den videre til forbundne højtalere, kan den stadig da sende det videre til fjernsynet også? Det er det jeg har fået indtrykket af at det ikke kan (og det som de fleste mennesker bruger en receivere til) :)
Af Kratz
trykkertor skrev:Nej, det vil jeg ikke nødvendigvis sige.
For med HDMI-passthrough, så er det kun snak om at sende signalet ubehandlet videre.
Og vi ved en HDMI 1.3 kabel kan klare båndbredden til 3D.
Så en HDMI 1.3 receiver vil fint kunne klare at sende 3D signalet videre, for den skal jo ikke lave noget som helst med signalet. Kun videreformidle det, og det har den båndbredde nok til.
HDMI 1.4 standarden har jo mange andre features som audio-return, og netværksfunktion. Og det vil selvsagt en 1.3 receiver ikke klare.
Men selve lyd og billedsignalet som ren videreførsel tror jeg nok mange receivere vil klare.
Du kan sagtens have ret, men jeg synes vi skal være forsigtige med at lave generelle konklussioner om, at receivere med HDMI 1.3 porte kan videreformidle et 3D signal fordi et HDMI 1.3 specificeret kabel (hvilket man i øvrigt ikke må kalde dem længere) kan.

Den officielle udmelding har indtil videre været, at receivere med 1.3 porte ikke kan videreformidle et 3D signal. Men det kan selvfølgelig også blot være for at få folk til at købe nye receivere med HDMI 1.4 porte...