Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey Folkens.

Har lige købt det her tv, og er mere end almindelig glad for det. Er dog ved at blive en smule frustreret over at det hele tiden står og dæmper op og ned for lyset, især i dagstimerne.

Jeg går ud fra at det er fordi man skal slå auto light limiter funktionen fra, men den funktion findes simpelthen ikke i min menu?!? Heller ikke RGB justeringsmulighederne. Er det bare fordi fjernsynet skal have en opdatering eller hvad....?

Mvh Tor
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Umiddelbart kan det være to ting:

- Har du slået dynamisk kontrast fra under avancerede indstillinger?
- Inde i menuen med tandhjulet er der en undermenu kaldet Generelt og herunder en Energispare-funktion. Hvad står den på?
Af tor.b.kristensen
Nej, hverken det ene eller andet er slået til... Men jeg forstår ikke hvordan menu punkterne kan mangle?

Det er virkelig underligt, det må da være muligt at slå fra?

Når jeg fx trykker menu knappen ind, så blænder tvet op mens jeg browser menuen, og alt ser rigtigt ud. Så snart jeg går ud af menuen går det tilbage på dæmpefunktionen. Som jeg formoder er auto light limiter, som ikke ser ud til at findes i menuen.... Meget mystisk.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke slå det HELT fra. Samsung har desværre ikke lagt den option ind i den normale menu. Om Servicemenuen giver dig mulighed for det ved jeg ikke, men der er andre der har bandet over dette tidligere.
Af Fredtoft
tor.b.kristensen skrev:Nej, hverken det ene eller andet er slået til... Men jeg forstår ikke hvordan menu punkterne kan mangle?

Det er virkelig underligt, det må da være muligt at slå fra?

Når jeg fx trykker menu knappen ind, så blænder tvet op mens jeg browser menuen, og alt ser rigtigt ud. Så snart jeg går ud af menuen går det tilbage på dæmpefunktionen. Som jeg formoder er auto light limiter, som ikke ser ud til at findes i menuen.... Meget mystisk.
Har du sat "Cellelys" til 10?
Af tor.b.kristensen
Ja, det har ikke noget med cellelys at gøre. Der er en eller anden form for indbygget dæmpefunktion i skærmen, som man tilsyneladende ikke kan gøre noget ved. Det er egentlig ikke et stort problem ifht at se film, da det ikke generer, det er kun hvis jeg fx har et Safari vindue åbent med meget hvidt i baggrunden, så dæmper skærmen lyset (en hel del) og det er irriterende :)

Jeg ville sætte MEGET pris på hvis der var nogen der lå inde med gode råd om et punkt i service menuen fx.

Og i mellemtiden vil jeg så bare nyde at det absolut i alle andre henseender er den fedeste skærm jeg nogensinde har set ;)
Af Fredtoft
tor.b.kristensen skrev:Ja, det har ikke noget med cellelys at gøre. Der er en eller anden form for indbygget dæmpefunktion i skærmen, som man tilsyneladende ikke kan gøre noget ved. Det er egentlig ikke et stort problem ifht at se film, da det ikke generer, det er kun hvis jeg fx har et Safari vindue åbent med meget hvidt i baggrunden, så dæmper skærmen lyset (en hel del) og det er irriterende :)
Cellelys er lige præcis en dæmpefunktion i den øverste del af gammakurven. Afhængig af indstilling dæmper den højeste lysoutput ved et forskelligt niveau.

Hvis cellelys står på max. er der ikke flere indstillinger du kan justere på. en PS50B850 har ikke "dynamisk kontrast" som en LCD skærm, hvor man kan justere baggrundsbelysningen.

Du løber ind i TV'ets ABL (Automatic Brigtness Limiter) funktion, som begrænser hvor meget strøm der kan trækkes fra strømforsyningen. Det er en helt almindelig "feature" på en plasma skærm, at den lukker ned for lysstyrken jo større en del af skærmen der dækkes af meget lyse scener. Det kan ikke ændres i service menuen.
Af tor.b.kristensen
ok. Jamen det lyder meget som det jeg oplever. Det virker dog mærkeligt i opførsel synes jeg.

Hvis jeg har et safari vindue i en given størrelse åbent på skærmen, så ændrer lyset sig alt efter hvor vinduet befinder sig på skærmen... Dvs, den samlede mængde lyse toner på skærmbilledet ændrer sig ikke, men cellelyset gør alligevel... Det virker bare mystisk.

Må dog sige at det et fuldstændig fantastisk tv. Har haft et G20 på prøve, og selvom det var godt, så er jeg egentlig mere til billedet på samsungen, og sammenlagt med at det kan hænge så tæt op ad væggen som det kan er det virkelig ultimativt for mig :)

Tak for hjælpen!