Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kratz
ivandahl skrev:Sådan som huset ligger og med et vindue med sidelys fra nord er det ikke så slemt endda, du skal kigge efter en model som ikke har en "glas" front, havde i placeret tv på den modsatte væg ville i have haft et problem ;)
Jeg er fuldstændig enig - i nogle af punkterne.
Som anført har placeringen af TV'et stor betydning. I placerer det, så solen netop ikke står direkte ind i skærmen.
Jeg har samme setup for min plasma skærm. Den har glas front og lider i større grad end G20 af reflektioner. Det er slet ikke noget problem, når placeringen er således. Jeg kan derfor også roligt anbefale G20. Det vil ikke give problemer, og I behøver ikke død og pine finde en fladskærm med mat front.
Af JA
Jeg forstår ikke hvorfor man med vold og magt vil ha trådstarter til at vælge en skærm med blank front, det er jo decideret dårlig rådgivning.

Se dog på tegningen - lys ind fra 4 sider !

For trådstarter er det optimale en skærm med mat front !

Ingen plasma kan levere dette, så plasma snakken er tidspilde !

Til trådstarter - du kommer til at se hele din stue i billedet fra fra morgen til aften med en blank skærm - er det tillige med en plasma drukner det hele i reflektioner idet plasma ikke er særlig lysstærkt - lyt ikke til missionærene når de påstår man jo bare kan knalde op for lys og kontrast - hvilket herligt billede der kommer ud af det + indbrænding og en front varm som et spejlæg med halvering af skærmens levetid !
Af Kratz
Jamen så tag det dog roligt og stop det råberi!

Jeg har skam kigget på tegningen, og jeg kan ikke se hvordan der kan komme sollys ind fra 4 sider? I allerværste fald kan der på denne tid af året (midsommer) komme sol ind fra siden til højre. Men dette kan trådstarter sikkert uddybe.

At TV med mat front er det eneste som kan bruges står for din regning. Jeg mener personligt det giver flere begrænsninger end fordele at finde en god skærm med mat front.

Jeg prøver at vejlede og vil ikke fremstilles som en missionær for noget som helst. Mine omstændigheder er nogenlunde magen til dem trådstarter har hvorfor jeg mener jeg er kvalificeret til at udtale mig i sagen.

Mit plasma TV er kalibreret til at vise et korrekt billede og er derfor ikke boosted med hverken kontrast eller lys.
Og jeg gentager, det er ikke noget problem! Men nu ved du jo på den anden side tilsyneladende bedre hvad der er et problem for mig end jeg selv gør...
Af Supergris
Alt det snak med lysreflekser er en fis i en hornlygte! De fleste fladskærme er ikke mere modtagelige for lysindfald end de gamle CRT - skærme, på trods af at billedarealet typisk er flere gange større!
Selvfølgelig vil der være et par timer midt på dagen, hvis der ikke bruges rullegardiner, hvor tv - kigning ikke er optimalt, men sådan var det også i gamle dage!
Problemet er ikke større end at man kan rulle gardinerne for.
Den skærm jeg startede med at linke til, vil passe perfekt til en ny moderne stue, og viser fremragende billeder til en god pris.( Også om dagen ). At den så ser godt ud, gør vel ikke noget???
Af lennon
Jeg bakker 100% op om, at 46" er ABSOLUT minimum ved nævnte siddeafstand .
Af JA
@mrjponesdk

Du er nok nødt til at tænke selv, browse på nettet i udenlandske fora - hverken på flatpanels eller recordere får du den rette rådgivning i din brugssituation. Har selv haft en 50" pana plasma i 4 år, og kan love for der er reflektioner om dagen - det er utåleligt og med billedekvalitet på skodniveau.

Mørklægning med lysindgfald fra 4 forskellige steder - forget it !
Af Martin Sjøstrand
@mrjonesdk

Glem at høre på JA, du får rigelig kompetent vejledning herinde. JA er total fanatisk i sine holdninger, og kan kun høre sig selv tale. Hvis du ser i andre tråde, tager han slet ikke imod inputs, men holder kun fast på sin egen mening, han lever lidt i sin egen boble. Det undre mig sågar, at han endnu ikke har prøvet at fortælle dig, at du kun kan bruge Panasonic's 21:9 skærm :)

Her, og på Recordere finder du nok de bedste råd, og de mest engagerede hjemmebio og tv folk.... Så sug endelig brugbar info til dig :)
Af ivandahl
Til JA, medmindre jeg er meget dårlig til at læse tegninger - og det er jeg ikke ! så er der kun kun lysindfald fra 2 sider, tror ikke man laver glasvægge ind til toiletter/soveværelse/påklædningsværelse og mellem stue og køkken er der en væg, ergo er der kun lysindfald fra 2 sider.

For lige at give et eksempel LG's PQ serie har en "besværlig" front med temmelig mange reflektioner, hvorimod deres nye PJ serie ikke vil give dig problemer med din placering af tv'et (nævner de 2 modeller da det er nogle jeg kender godt)

Så har du lidt at sammenligne med hvis du har mulighed for at se panelerne
Af Divindragon
JA skrev:@mrjponesdk

Du er nok nødt til at tænke selv, browse på nettet i udenlandske fora - hverken på flatpanels eller recordere får du den rette rådgivning i din brugssituation. Har selv haft en 50" pana plasma i 4 år, og kan love for der er reflektioner om dagen - det er utåleligt og med billedekvalitet på skodniveau.

Mørklægning med lysindgfald fra 4 forskellige steder - forget it !
Jeg vil gerne sig her uden på nogen måde at være belærende at vi har en stue med en glas facade som vender ud mod vest, så vi har sol hele eftermiddagen og hele aftenen. Vi har et plasma 50" G20 og der er absolut ingen og jeg gentager ingen problem med genskin undtagen på et eneste tidspunkt når solen rammer direkte i skærmen og der har vi et gardin til at løse den halve time. Så det er ikke alle Plasma tv, som har problemer med genskin, der er jo nok sket lidt med udviklingen de sidste 4 år. :)
Man kunne faktisk fristes til at sige at hvis dit nuværende tv "JA" har problemer med genskin så køb en G20 ;)

Anyway til trådstarter med den afstand kan jeg også kun give ret, 46" er for lidt. Vi har selv ca 4-5 meter og vi havde faktisk først kig på et 46", men kæresten som ville have det mindst muligt kunne godt se, da hun i en butik kunne stille sig i den rigtige afstand fra tv´et, at det lidt føltes som om vi stadig kiggede på den lille 37" tommer fra tidligere, da vi sad 2 meter væk. Det var faktisk hende som bad mig overveje 50"
Få hende overtalt til 50", det er ikke bare en drengerøvsdrøm, det er alt for fedt at se eksempelvis tv-avis i ordenlig kvalitet uden at skulle knibe øjnene sammen ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vores stue har sollys fra stik vest fra kl. 15 til kl. 22 (hele den vestvendte facade er vinduer). Jeg har ingen gardiner og mit 50" TV kan nu altså sagtens benyttes alligevel. Mit størte problem er ikke lys på skærmen, men lys i øjnene...
Af JA
De nye G20 er bedre til at håndtere lyse forhold ift de gamle modeller, det er nok noget må selv må vurdere - man skal være opmærksom på at man skal ikke sidde mange grader skævt ift skærmen før reflektionerne forstærkes væsentligt. Ses tydeligt i denne video, hvor det i starten er middel, men så snart kameraet vinkles lidt forøges reflektionerne væsentligt. ( at manden tilfældigvis har andet problem med skærmen er ikke tilsigtet med eksemplet, det var hvad jeg lige kunne finde på YouTube).

http://www.youtube.com/watch?v=ZWyZQPK7 ... re=related
Af xcardman
JA

du skal leve med dårlige betragtningsvinkel på lcd
samt de fleste har også reflektioner
så er du lige vidt
samt uanset hvad går det udover billedekvalitet i et solbadet rum

det har de fleste nok fundet ud af efterhånden
kommer nok aldrig til at forstå nogen kan sidde med delvis sollys ind på
på skærmen.
hverken på min lcd skærm med mat skærm, mit plasma
eller mit tidligere crt tv.
Af JA
@xcardman

Udfra det du skriver har du jo ikke forstået problematikken. LCD med mat front klarer også direkte sollys fint - men det er jo ikke reflektioner og ikke kærnen i problmeatikken. Problemet for fladskærme med blank front er når omgivelserne bliver oplyst - da ser man hele sin stue i filmen - især ved mørke scener i filmen. Og der er lys ind fra 4 vinkler ! Hertil ser man om aftenen også stuens belysning i billedet, lamper, starinlys etc.

Denne video viser lidt af problematikken når lamper eller starinlys er tændt i stuen om aftenen - fra 5:20, men også tidligere ( 0:47 ) i videoen er der eksempler på reflektioner fra lamper selv i fuldt oplyst billede.

Man bør være opmærksom på dette inden man vælger fladskærm med blank front - nogen kan leve med det andre ikke.

http://www.youtube.com/watch?v=M96ZUD1al0E
Af xcardman
når har vi vil haft denne diskussion i gennem flere år
den eneste som vælger skærm udfra mat skærm og 21:9, helst mærket phillips. Gæt hvem
den har nemlig ingen ulemper, hverken med med betragtningsvinkel og den viser helt sikkert et helt korrekt billedet.
både med fuld sol om dagen og om aften
selvom phillips mener noget andet og det er ikke deres billede politik

men ingen her på flatpanels eller recordere, ved noget som helst om billedekvalitet eller ulemper på en fladskærm.

så forstå faktisk ikke du gider og skrive på de to forrum.
udover det er fordi, alle andre end JA giver forkert rådgivning

citat skrevet af brugeren JA
Du er nok nødt til at tænke selv, browse på nettet i udenlandske fora - hverken på flatpanels eller recordere får du den rette rådgivning i din brugssituation.

brugssituation
ja sjovt ser fint cykelløb om dagen og uden stearinlys

god sommer