Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af olelaursen
Hej!
Jeg har købt et Samsung 40c6005rw, og ved gennemlæsning af "User Manual" ser jeg, at der står en advarsel vedrørende stillbilleder.
Er dette et problem, som på et plasmaskærm ?

Hvordan rengøres et skærm bedst?
I manualen står, at der kun må benyttes ren vand og en medfølgende klud.
TV- forhandleren mener at det af og til vil være nødvendigt at benytte en cleaner. Denne anbefales.
"Clearview Plus" med følgende sammensætning:
< 1% Sodium lauryl sulfat
> 90% Water
< 5% Anionic Tensid

Vil det bedste være at starte med en støvsuger påmonteret en blød børste ?

M.v.h.
Ole Laursen
olelaursen skrev: Vil det bedste være at starte med en støvsuger påmonteret en blød børste ?
NEJ! Selvom børsterne er "bløde" så er coatingen oftest endnu blødere, så du i stedet efterlader meget små ridser. Jeg taler af erfaring - hold den væk fra skærmen og rammen!

En mikrofiberklud og en meget meget lille smule lunket vand kan oftest gøre skærmen ren, men ellers har jeg en flaske fra AM Rens stående, som ikke indeholder alkohol eller isopropanol.

Mht. burn-in, så er det teoretisk (og også påvist praktisk i enkelte tilfælde) muligt at "brænde" noget fast på et LCD-TV, men det har dog ikke noget med "LED"-belysningen at gøre. Jeg ville absolut ikke bekymre mig om dette aspekt på nogen måde hvis jeg var dig.
Af olelaursen
Hej!
Som altid kompetente svar.

Indeholder den cleaner jeg beskriver noget, der gør den uanvendelig?
Er der andre stoffer en de 2 du nævner, som jeg skal undgå?

M.v.h.
Ole Laursen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Umiddelbart, så kan jeg ikke se noget "farligt" i den væske du nævner, men jeg er ikke kemiker, så hvordan de reagerer på plast i det lange løb er svært at sige for mig. Du bør dog generelt undgå alle former for alkohol, da de på længere sigt vil skabe stress i plastic'en, som så til sidst vil krakkelere.
Af Mikkel Andersen
Nu skriver Yakken at han ikke er kemiker, det er jeg tilfældigvis :)

Du bør generelt undgå alle former for organiske opløsningsmidler f.eks. acetone, terpentin, rensebenzin og som nævnt alkohol. Isopropanol er også alkohol, alkohol er blot betegnelse for gruppe af stoffer. De kan genkendes på at de altid slutter på -OL f.eks. ethanOL, isopropanOL.
Hvis skærmen er af plastik kan den blive opløst af de ovennævnte stoffer.
Rensevæsken lyder som en god ide, da den ikke indholder noget som kan opløse plastik. Man skal også passe på, at det man bruger ikke indeholder slibemiddel. Plastik er et ret blødt materiale som meget nemt bliver ridset af andre materialer.
Af olelaursen
Sådan!

Som afslutning: ville demineraliseret vand være bedre end almindelig vand ved lettere rengøring uden cleaner?

M.v.h.
Ole Laursen
Af Supergris
Sikkert, da det ikke indeholder kalk, men synes nu ikke det er et problem generelt, med mindre man selvfølgelig har småfolk i huset...
Jeg bruger som regel en tør microfiber - klud, som også er nævnt. Den medfulgte nemlig til min skærm. Hvis der er nogle pletter benytter, jeg bare en lille smule lunkent vand fra vandhanen. Det kræver en lille smule knofedt, men det virker!!!