Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mrjonesdk
[img]http://dust514.dk/TVtilstuen.jpg[/img]

Vi står og skal flytte i hus meget snart, og jeg er derfor ved at undersøge hvilket TV vi skal indvige vores nye stue med.

Jeg har vedlagt en plantegning op af vores hus/stue, så I kan se hvad jeg mener. :-)

Jeg har et par spørgsmål jeg håber I kan hjælp mig med at besvare :)

Spg. 1:
Kan man ikke få tv med uden genskin? Vi kommer til at få lys i stuen hele dagen, så det ville være meget ærgerligt, hvis vi ikke kunne se en meter i TV'et. Evt. hvad hedder denne "funktion".

Spg. 2:
Hvor stor må tv'et være, når stuen kun er 4,2meter bred? Gælder reglen med en knyttet hånd når man sidder i sofaen stadig?

Spg. 3:
Plasma vs LCD...
Vi kommer til at bruge vores til hovedsageligt til tv-udsendelser/film, men også til wii.
Hvad vil der så anbefales?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du ikke vil have genskin, så skal du lede efter skærme med antireflektive coatings. På LCD-siden, så skal fronten være mat, hvilket desværre er noget af et særsyn i dag. Sony har et par modeller og Philips har også nogle enkelte - ellers er de som regel glossy. På plasma-siden så har eks. Panasonic G20 en forholdsvis god antireflektiv front.

Det er dog vigtigt at pointere, at sollys ikke er nogen fladskærms bedste ven. Du vil ikke få et godt billede uanset hvad du vælger, hvis du ikke har mulighed for at blænde af for lyset.

Til 4 m afstand, så kan du stort set vælge dit TV så stort som du ønsker det. Den med hånden holder ikke. Vi har lavet en interaktiv guide, som kan vise dig hvor stort dit TV skal være afhængigt af hvilken opløsning dit kildemateriale har:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511
Brug den således: Vælg den opløsning dit materiale har (normalt TV er 576, HD er enten 720p eller 1080i/p) og indtast siddeafstand. Minimumsstørrelsen vil da blive vist.

Både LCD og plasma vil kunne bruges i jeres tilfælde. Er budgettet ubegrænset, eller vil du lige kommentere dét før der smides bud på bordet?
Af mrjonesdk
Tak for oplysningerne.

Vores budget ligger på max. 8000 kr, da vi også skal ha et til soveværelset og køkkenet.. De bliver dog nok nedprioriteret lidt :P

Jeg har prøvet at kigge på det link, og jeg ved sku ikke om jeg fatter det helt.. Ved 4 meter og 1080p skal vi ha et 101" ?? :P

Kæresten vil ikke ha' en for stor skærm, så jeg regner med vi skal ha et 37/40" TV.
Af Rod1983
mrjonesdk skrev: ..Jeg har prøvet at kigge på det link, og jeg ved sku ikke om jeg fatter det helt.. Ved 4 meter og 1080p skal vi ha et 101" ?? :P...
Ja for at udnytte opløsningen (1920x1080p) er du ;). Men da det er de færreste af os der har råd til så stort et tv, så vil en 50"-60" (ik mindre end 50") på den afstand være passende 8). Har selv et 50" som jeg sidder ca. 3m fra.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har netop ændret lidt i appletten, så den giver en mere nøjagtig beskrivelse. Jeg har tilføjet muligheden for at styre enten kildematerialets opløsning eller skærmens opløsning. Det er naturligvis to sider af samme sag, da det forudsættes, at den ene følger den anden i vores applet, men intuitivt så er det måske nemmere at forstå hvis man kan vælge imellem det mateiale man ser på i stedet for skærmens fysiske opløsninger. Resultatet er dog det samme.

Ligeledes så har jeg ændret lidt i den beskrivende tekst, så det forhåbentlig er nemmere at forstå hvad det er appletten fortæller.
Af Supergris
Hvorfor spørger du til størrelsen, når du alligevel næsten har fastlagt dig på 37/40"???
Måske det er damen i huset, der har en finger med i spillet???
Mit råd er at købe minimum et 50 ". Har fået overtalt mange par, hvor det ofte var kvinden, der troede det blev for stort ( Nogle gange med løfte fra mandens side også at købe ny sofa ), til at vælge en 50 ".
Over 50 " bliver skærmene hurtigt dyrere.
Her er et rigtigt fornuftigt bud, som mange taler godt om, og det ser rigtigt flot ud, når det hænger på væggen...
http://www.nemoit.shoppinnet.com/?page= ... ma-sk%E6rm
Af xcardman
Kæresten vil ikke ha' en for stor skærm, så jeg regner med vi skal ha et 37/40" TV.
det sagde min også
sidder 3.5 fra en 50 tommer
hun kunne absolut ikke tænke sig en mindre skærm i dag
Af JA
Har selv same problem - der er ikke mange der laver med matte i 2010. glossy skærm er meget på mode, lige fra bærbar til TV.

Philips 40PFL7605 skulle være mat, alternativt 40PFL8605 som er lidt dyrere men også bedre.
Af mrjonesdk
Ja, vi er jo to i vores forhold, så vi har jo lidt at skulle ha sagt begge to :P

Jeg tror jeg er kommet frem til, at vi skal ha' en 40" plasma, men når i skriver glossy skærme, er det vel det modsatte af en mat skærm, ik?

Jeg har kigget lidt på en Panasonic G20, passer den ikke meget godt overens med mit behov? "billede i dagslys"
Af Supergris
Findes ikke i 40 " og tag nu den 50 "! Jeg garanterer I IKKE vil fortryde, ligesom alle de andre, der er glade efter de har set skærmen hjemme...
Af mrjonesdk
Panasonic G20 findes i 42, 46 og 50 tommer kaldet henholdsvis TX-P42G20E, TX-P46G20E og TX-P50G20E.

Kan måske godt snige mig op på en 42"..
Af OleA
mrjonesdk skrev:Panasonic G20 findes i 42, 46 og 50 tommer kaldet henholdsvis TX-P42G20E, TX-P46G20E og TX-P50G20E.

Kan måske godt snige mig op på en 42"..
Køb en 50" og bed butikken om at sætte en stort klistermærke på æsken med "40 tommer".

Du vil ikke fortryde og konen vil aldrig opdage det.
Af selliah
Køb en 46" det er en mellemting, så bliver både i og flatpanels glade :D
Ej, Det er selvfølgelig op til jer med størrelsen, hvad der nu passer bedst :)
Grunden til de fleste skærme er glossy er at farverne kommer tydeligere frem og fremstår pænere end en mat skærm.
Mit bud, til jeres budget ville være en Sony LCD EX500 ellers som du selv nævner en G20 fra Panasonic hvis i er mere til plasma :)
Af ivandahl
Sådan som huset ligger og med et vindue med sidelys fra nord er det ikke så slemt endda, du skal kigge efter en model som ikke har en "glas"front, havde i placeret tv på den modsatte væg ville i have haft et problem ;)

Og som flere andre har angivet gå efter en 50" og ikke under 42", og så er det bare igang med at læse anbefalinger ;)

Køb evt via nettet eller ved en forhandler der giver dig en "prøveperiode" (14 dages returret)