Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hoeg
Hey alle sammen,

Har nu laest de hverse artikler, omkring hz og ms paa fladskaerme her inde, men er stadig ikke helt sikker paa at jeg skal have en TFT-skaerm til gamer-brug.
Kan se at forholdet mellem hz, fps og ms, er et at de mest gennemdiskuterede ting her inde. Mit problem er bare at jeg stadig ikke ved om en TFT kan bruges til hoejt-niveau- gaming :) ?

Har laest lidt tests af bla. VX922 og 940BF, og de har jo faaet gode anmeldelser osv, men hvordan vil en af disse skaerme vaere i Counter-strike, hvor jeg jo helst vil ha' mellem 80 og 100fps, naar de kun koere 60hz ?
Jeg forstaar at billedet ikke vil virke "uroligt", men vil det virke som om jeg kun har 60fps ?

Har aldrig rigtigt sat mig ind i skaerme, men har da proevet, men stadig ik forsaaet det :s

Saa hvis en af de kloge hoveder, eller en gamer, kunne skaere det ud i pap for mig, ville det vaere dejligt :)

Hilsen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du er ihærdig Quake-spiller så er det typisk her du vil kunne mærke at fladskærmen ikke kan køre med mere end 60 Hz internt. Som mine artikler også beskriver så mister du jo lidt af den præcision som du ville kunne få ved f.eks. 100 Hz idet skærmen viser 40 billeder mere pr. sekund, hvilket kunne være det sidste information der skal til for at du rammer din modstander helt præcist.

Jeg spiller selv CS og betragter mig selv som værende et godt stykke over middel og jeg finder det absolut ikke problematisk at spille på min 193P+ selvom det kun foregår ved 60 Hz. Det der i mine øjne er det største problem ved spil på fladskærme i almindelighed er slør og inputlag, men med en VX922 er ingen af disse faktorer noget du skal bekymre dig om.

På en CRT skærm er det i sig selv en motivationsfaktor at køre i 85 Hz for at slippe for flimren, som i sidste ende tager hårdt på øjnene. Jo vist tingene er flydende, men spørgsmålet er om du overhovedet vil lægge mærke til at der er 25 frames/s mindre når nu billedet ikke flimrer alligevel. Jeg kan for mit eget vedkommede sige at det ikke er noget jeg spekulerer over.
Af Hoeg
Mange tak yakken... :)

Tror jeg vil koebe en 922, og se for selvsyn hvordan foreskellen er. Umiddelbart lyder det som om jeg vil kunne klare mig, men hvis jeg saa ikke er tilfreds, har vi en go' dansk lovgivning der goer, at jeg kan faa pengene tilbage (selvom jeg syns det er lidt fusket ;;) ).

Ville ikke vaere helt tilfreds med 60fps paa en CRT, men nu maa jeg jo se O_O

Vil selvfoelgelig gerne hoere lidt fra "gamere" der er gaaet fra CRT til TFT :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er selv gået fra CRT til TFT da jeg spillede en del CS og jeg blev ikke skuffet. Husk blot at du bør aktivere V-sync i dine spil når du benytter en fladskærm idet tearing ved 60 Hz ikke er så kønt. Det kan bedre gå an hvis du kører ved 85 Hz eller højere frekvenser.

Held og lykke med dit indkøb.