Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tenkin
Hej Flatpanels,

jeg har kigget lidt på nettet efter jeg fik den ide at tage en gammel faldskærm jeg har til at ligge, og gøre den i stand til at bruges som TV.

Er det noget i kan hjælpe med ? Såvidt jeg har læst mig til skal man bruge en TV boks af en art.
Noget alá følgende:

http://www.smarthome.com/7765/Turn-Your ... -TV/p.aspx
http://www.amazon.com/AverMedia-MTVBOXE ... B00017X2KM

Hvor får jeg fat i sådan noget i Danmark til billige penge ? Eller er der noget alternativt som kan bruges ?
Det skal ikke være noget vildt, da meningen med det bare er at spare plads og få TV billede samt lyd på sådan en gammel fladskærm.

Kan jeg evt. skille mit gamle tv ad (sådan en stor CRT kasse) og tage dele derfra, i stedet for at købe noget ?

På forhånd tak !
Senest rettet af Tenkin 27 jun 2010, 20:47, rettet i alt 1 gang.
Af Tenkin
Jeg kom så selv lige i tanke om, at jeg nok ikke kan bruge noget fra mit gamle TV, da det ikke har VGA og LCD skærmen ikke har S-video.
Brugeravatar
Af tvixen
Med mindre du er super ferm med en loddekolbe skal du nok ikke kaste dig ud i et projekt med et gammelt TV :(

Det nemmeste er (som du selv er inde på) at køben en mpeg4 tuner til 350-500 kroner og føre signalet ind i din fladskærm. Problemet er nok bare at din skærm ikke har HDMI, som de fleste eksterne tunere har som udgang (nogle har dog scart) any way skal der laves lidt convertering af signalet fra boksen til din fladskærm.

En det en VGA skærm du har skal du bruge scart stikket og lave lidt konvertering her. Hvis det er en DVI skærm, kan du købe et HDMI til DVI kabel i "Harald nyskrald" til 79kr.

Så er der lyden tilbage, som du skal hive ud fra boksen og sat på et par eksterne højtalere med forstærker i. (Omkring 50-100Kr)

Men i dag kan du få et billigt fladskærms TV for 1295-1500kr så brug ikke for meget energi på det O_O
Af Tenkin
tvixen skrev:Med mindre du er super ferm med en loddekolbe skal du nok ikke kaste dig ud i et projekt med et gammelt TV :(

Det nemmeste er (som du selv er inde på) at køben en mpeg4 tuner til 350-500 kroner og føre signalet ind i din fladskærm. Problemet er nok bare at din skærm ikke har HDMI, som de fleste eksterne tunere har som udgang (nogle har dog scart) any way skal der laves lidt convertering af signalet fra boksen til din fladskærm.

En det en VGA skærm du har skal du bruge scart stikket og lave lidt konvertering her. Hvis det er en DVI skærm, kan du købe et HDMI til DVI kabel i "Harald nyskrald" til 79kr.

Så er der lyden tilbage, som du skal hive ud fra boksen og sat på et par eksterne højtalere med forstærker i. (Omkring 50-100Kr)

Men i dag kan du få et billigt fladskærms TV for 1295-1500kr så brug ikke for meget energi på det O_O
Tusind tak for svaret. Som du nævner til sidst, så er det begrænset hvad en lille fladskærm koster i dag.

Det var egentlig også bare for at finde ud af hvad det kostede at lave sådan noget :)
Og jeg kan da høre det ikke bliver helt billigt alligevel, medmindre man finder et sygt tilbud eller noget brugt.

Så det hedder altså en Mpeg4 tuner og ikke en tv boks, som de beskrev på andre sider ?

Hvor er de mest generelle steder man kan finde sådan nogle ? Altså mest om det er i special butikker, eller om de kan findes i Fona- eller Bilka-agtige butikker ?
Brugeravatar
Af tvixen
Køb du bare din mpeg4 boks i føtex eller bilka. Jeg købte min i føtex og den virker ganske udemærket.

Men vær lige opmærksom op om du har VGA eller DVI på din fladskærm. Så du ikke køber det forkerte stik.

( En TV boks er sådan een som f.eks YOUSEE laver... noget helt andet :) det blir alt for dyrt )
Af Tenkin
tvixen skrev:Køb du bare din mpeg4 boks i føtex eller bilka. Jeg købte min i føtex og den virker ganske udemærket.

Men vær lige opmærksom op om du har VGA eller DVI på din fladskærm. Så du ikke køber det forkerte stik.

( En TV boks er sådan een som f.eks YOUSEE laver... noget helt andet :) det blir alt for dyrt )
Den skærm jeg havde tænkt mig at bruge til projektet har VGA, men har dog en anden som har både VGA og DVI.

Det er sådan en gammel grå og grim skærm, som jeg havde i sinde at pille ud og sætte i noget andet hjemmelavet halløj, for at få den til at se lidt pænere ud og måske fylde endnu mindre.

Jeg ville bare vide om det kunne lade sig gøre overhovedet :)

Men kan jeg bare gå hen i sådan en gigant og spørge efter hvad de har af mpeg4 tunere/bokse ? Og så sørge for indgangene er rigtige.

Og hvad med lyd, kan man smide 3,5mm jackstik i sådan nogle, eller er det noget RCA kabler agtigt noget ?
Af Tenkin
Jeg er selv hardware entusiast, så jeg har godt styr på hardware og er godt bekendt med edppriser.dk

Findes der lignende sider, hvor jeg kan søge efter sådan en mpeg4 tuner her ?

Jeg gik ind på Bilka's hjemmeside og tastede mpeg4 tuner ind, og det resulterede i en masse TV :s

Da jeg skrev tv boks kom den her frem: http://www.bilka.dk/Catalog/AGK_DVB_T_M ... ther_DS%29

Men jeg kan ikke helt se om det sådan noget jeg skal bruge, da jeg stadig er lidt usikker på hvad jeg præcist leder efter.

Min egen forestilling er at smide et antenne kabel i sådan en boks her, og tilslutte skærm og lyd til den yderligere. Eller er jeg helt gal på den her ?
Brugeravatar
Af tvixen
Det er lige præcis den du skal bruge ...

Så køber du før omtalte kabel og derefter et par små højtalere (hvis der ikke er det i skærmen)

Hvis det er i skærmen skal du have et scart til mini jack.
Hvis det ikke er i skærmen skal du have et scart til "hvad der passer til de 2 små højtalere du køber" stik.

Så er du kørende O_O
Af Tenkin
tvixen skrev:Det er lige præcis den du skal bruge ...

Så køber du før omtalte kabel og derefter et par små højtalere (hvis der ikke er det i skærmen)

Hvis det er i skærmen skal du have et scart til mini jack.
Hvis det ikke er i skærmen skal du have et scart til "hvad der passer til de 2 små højtalere du køber" stik.

Så er du kørende O_O
Det lyder godt.

Nu snakkede du om konvertering mellem scart og vga. Kan man købe en converter eller skal jeg igang med hjemmelavet lodning ?
Af noxity
Du skal også være opmærksom på typen af boks.
Den du har linket til er en DVB-T, du kan altså kun fange DR's kanaler + TV2.

Hvis du ønsker at bruge dit nye "TV" til f.eks Yousee, Stofa eller en lokal antenneforening, så skal det være en DVB-C boks. De sælges også i Bilka til ca. 6-700kr.
Af Tenkin
noxity skrev:Du skal også være opmærksom på typen af boks.
Den du har linket til er en DVB-T, du kan altså kun fange DR's kanaler + TV2.

Hvis du ønsker at bruge dit nye "TV" til f.eks Yousee, Stofa eller en lokal antenneforening, så skal det være en DVB-C boks. De sælges også i Bilka til ca. 6-700kr.
Tak for info, det var egentlig rart at vide.

Det jeg havde haft i tankerne var jo bare at tage antennekablet fra mit gamle tv og sætte over i tv boksen her, så jeg kan se de parabol kanaler vi har.

For lige at gøre det klart, så har vi det hele samlet i stuen, hvor der så er lagt antennekabel ud til de andre værelser (mit, min bros og mine forældres soveværelse) så man skal godt nok skifte kanal i stuen, pånær min bror som åbenbart kan se nogle andre kanaler også.
Af Tenkin
Ingen bud ?