Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Panelet i 2007WFP er i min mening godkendt til film, dog uden at være noget af det bedste jeg har set.

Hvis valget står mellem de to skærme, så vil jeg anbefale Dell skærmen. Samsung 205BW er baseret på et TN panel og leverer ikke billedkvalitet, som er i samme klasse, som panelet i Dell skærmen gør.

Har du for resten overvejet ViewSonic VX2025wm? Ud over, at der kan være lidt problemer med lyshomogeniteten på panelet på nogle af modellerne, så synes jeg det er et rigtig godt bud i prisklassen.
Link: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=184673
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Derudover er netop P-MVA panelet (som sidder i vX2025) kendt for ikke at have samme skavanker ved video som TN, S-PVA og S-IPS paneler.
Af Slacker
yakken skrev:Derudover er netop P-MVA panelet (som sidder i vX2025) kendt for ikke at have samme skavanker ved video som TN, S-PVA og S-IPS paneler.
Jeg er ked af hvis det ødelægger det at jeg lige smider et par af mine spørgsmål ind i tråden - synes det er ret relveant. Jeg smutter over og laver en anden hvis det ikke er ok ;)
Hvor alvorlige er skavankerne reelt på s-ips?
Jeg har svært ved at gennemskue alt det her. Overvejer temmelig kraftigt den Dell. Designmæssigt er der ikke rigtig noget der slår den synes jeg. Men billedkvalitet har da en del at sige også. I jeres artikel om paneler fremgår det at S-IPS har visse problemer med at sort er let violet, og generelle problemer med kontrast i mørke nuancer. Har P-MVA meget mindre end det?
Betragtningsvinkel er jeg ikke så meget en ***** af. Har S-IS andre fordele over P-MVA?
Og hvor store er P-MVA's fordele over S-IPS i reel brug?
Og når så TN kommer ind i billedet igen lyder det på jeres artikel imo som om TN's eneste rigtige ulempe er betragtning, mens kontrat er god. og kontrast er ret vigtigt føler jeg.

Egentlig vil jeg gerne vide hvor store real-life forskellene er på disse tre typer. Det er jo egentlig også en ok slat penge :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Vi kan godt tage nogle af spørgsmålene her, men det er ret omfattende, så opret eventuelt en ny tråd for at få det hele med.

S-IPS kan ikke gengive en lige så dyb sort som PVA og MVA paneler og deraf bliver kontrastforholdet også typisk lavere. Problemet med den violette farve opstår dog kun når du betragter skærmen fra siden, toppen eller bunden, og således ikke rigtig ligefra. Nogle af de helt gamle havde også et let lilla skær fra små vinkler, men det er efterhånden forbedret på nyere.
Ud over den lilla farve, er betragtningsvinklerne på S-IPS dog bedre end på MVA og PVA panelerne (også P-MVA og S-PVA). Der mistes ikke lige så meget kontrast og farveudtværingen er lidt mindre.

TN har også den ulempe - som du bestemt må bide mærke i - at det kun er 6-bit paneler. Det betyder reelt set at resten af farverne skal dannes på en anden måde og det gør også farvegengivelsen dårligere. Det er helt tydeligt hvis du sammenligner i praksis, men det er lidt svært at beskrive på tekst. Kontrastforholdet svinger lidt, men typisk er det nogenlunde eller godt. Typisk lidt højere end S-IPS og lavere end VA (MVA og PVA). De nye S-IPS paneler klarer sig dog nogenlunde på højde med de bedste TN. Jeg siger de bedste fordi TN svinger utrolig mege ti kvaliteten. Først og fremmest hænger det sammen med, hvem der har lavet det pågældende TN panel og dernæst hvor godt slutproducenten har været til at integrere det.
Af Slacker
Fedt. Tak skal du da have :)
Det har da ihvertfald nemt fået mig helt væk fra TN igen.
JEg kan godt se på det hele at MVA har et par fans herinde, mens de fleste stadig er forblændede af S-IPS. Det er lidt det som er det kritiske punkt, nemlig om den Viewsonic er bedre end 2007wfp. Sådan på en markant måde.
Men okay, det lader lidt til at være svært at finde et endegyldigt svar på :s
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Begge teknologier har deres egne fordele og ulemper, så det er typisk en opvejning der skal foretages. Personligt sætter jeg stor pris på en dyb sort, hvorfor jeg også hælder mest til S-PVA, PVA eller P-MVA paneler. S-IPS har dog historisk set nogle mere korrekte farver og højere betragtningsvinkler.

I tidligere tider havde VA panelerne også nogle katastrofale responstider, imens S-IPS holdt sig rimeligt stabilt ift. hvad der blev opgivet i specifikationerne. I dag har ting som overdrive dog praktisk talt opvejet dette aspekt hos de to teknologier.
Af flat
Tak for jeres svar!

Til Yakken:
Jeg kan se du har en Dell 2007FP der fås med 16 ms S-IPS (som Dell 2007WFP) eller 8 ms S-PVA .
Hvis du S-IPS-udgaven, hvordan mener du så din håndterer film i praksis?

Til Rasmus:
Hvilke(n) skærm(e) bruger du selv?
Af Slacker
Hm Jeg har kigget mig omrkig på behardware. han lader til at være ret vild med MVA ham derinde. Men ud over det er han også glad for Dell'en ud over ET punkt, som jeg ikke troede fandtes:
"Dell doesn’t need us to the point that they chose to do something that seems completely incomprehensible to us. They have kept the nasty habit of changing the panel depending on their stocks. You can buy a monitor equipped with a specific panel, but it won’t be the same the next month. Obviously Dell takes a great liberty here as the 2007WFP can be equipped with IPS panels… or MVAs. It will depend on the season, wholesale prices they obtain, or possible product shortages. Liquid crystals change as well as electronic components, afterglow, viewing angles, and movies. So, how can consumers rely on test results under these circumstances?"
http://www.behardware.com/articles/619- ... 16-ms.html
Det har jeg kun set nævnt der. Jeres liste angiver en enkelt type.
Hvad er sandt? :s
Af flat
Der er en Dell 2007WFP vs Samsung SM205BW artikel på pureoverclock.com.
Valget står stadig mellem de to og måske phillips (har ikke fundet så meget information om phillips indtil videre).
Er gået væk fra viewsonics og belineas, da jeg har besluttet mig for at skærmen ud over tilt skal kunne højdejusteres af hensyn til forskellige bord, stole og siddestillinger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
flat skrev:Jeg kan se du har en Dell 2007FP der fås med 16 ms S-IPS (som Dell 2007WFP) eller 8 ms S-PVA .
Hvis du S-IPS-udgaven, hvordan mener du så din håndterer film i praksis?
S-IPS versionen fås ikke i Danmark så vidt vi er orienteret. Det er kun S-PVA versionen der udsendes her. Jeg havde sandsynligvis returneret skærmen hvis jeg havde modtaget den med S-IPS idet jeg ikke vil undvære den dybe sort-gengivelse.
Slacker skrev:Det har jeg kun set nævnt der. Jeres liste angiver en enkelt type.
Hvad er sandt?
Det er sandt at visse modeller udsendes med et næsten tilfældigt panel, men det er primært i USA at dette opleves. De skærme der modtages i DK har indtil nu haft samme paneler for hver model. Dvs. 2007WFP har haft en S-IPS, 2007FP har et S-PVA og 2407WFP har et S-PVA panel. Alle mindre modeller har et TN panel.
Af Slacker
Okay fed nok..
Yakken, ville du vælge MVA eller IPS?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MVA er en lille smule anderledes end PVA hvilket primært kommer til udtryk i betragtningsvinkler og dybden af sort. Hvis jeg skulle vælge en widescreen til spil i dag, ville valget nok falde på Dells 2007WFP så længe den er på tilbud. De mange ergonomiske muligheder er også VX2025 langt overlegne idet denne skærm nærmest kun kan tilte frem og tilbage.

Viewsonics model er dog på ingen måde en dårlig skærm og til spil vil den nok også være en smule hurtigere - men det er ikke sikkert at du vil kunne se forskel i praksis med mindre du er lettere trænet.