Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har prøvet et hav af settings. og som grundregl slået alt processing fra, men jeg oplever nogle meget negative ting sammenlignet med mit gamle LCD LE52M87BD

på det her helt nye LED ved jeg ikke om det bare er sådan med LCD men jeg oplever følgende

end credits sort baggrund og hvid tekst der fader eller skifter. kan de sorte skift virke så dramatiske at det ser ud som fjernsynet slukker helt mellem navnene og der er en meget kræftig kontrast forskel. mellem filmens sort og resultatet. troede først det var noget dynamisk kontrast eller black level. men de er altså slået fra

en anden ting under HD film, med meget mørke scenere og hvid undertekst i de sorte bjælker oplever jeg at teksten kan være grålig, og ved små farve tone ændringere i den mørke scene eller skifte mellem subtitles. sker der igen kræftige ædnringere i sort nivuet.

jeg prøvede at følge nogle af proof grund settings, men det bedste resultat jeg kunne trille frem, som ikke var irreterende for øjnene var en klassisk fona opsætning med fuld smæk på backlight og dynamisk kontrast.

jeg troede i starten det var fordi jeg smed for meget backlight på. men synes resultatet bliver værer jo længer ned jeg kommer i backlight og neutrale farver, f.eks prøvede jeg med backlight setting på 3,6,10,15,20

og troede også det kunne være noget med strømbesparelse opsætning, som ECO, men det er også slået fra.

mit setup er en MAC Book Pro med medium kvali HDMI som kører XBMC/PLEX

farverige hollywood fim, oplever man kun et super billed, men den jeg havde dårligest oplevelse med var "The Road" som er meget mørk det meste af filmen.
Af Gaco
Jeg er jeg absolut ikke ude på at gøre dig ked af din nye fladskærm, men det er bare noget som Samsung's LED skærme gør. Jeg var meget tæt på at springe på en Samsung B8000 sidste år (deres 1st gen LED), men jeg lagde næsten med det samme mærke til lysdæmpe-effekten som du skriver i forretningen, og det virkede meget distraherende på mig.

Samsung's 2009 og 2010 LED modeller er alle kantbelyste, hvilket typisk betyder lidt lysere sortniveauer langs kanten, og så har de været plaget af lyshomogenitetsproblemer. For at komme disse ting til livs ("skjule" edge-LED ulemperne) samt forbedre kontrastniveau (kunstigt kunne man indvende) justerer skærmen simpelthen lysstyrken af hele panelet afhængigt af hvor hvad der er på skærmen. Du kan kalde dette "global dimming" i modsætning til local dimming (der styres i et antal lokale zoner). Samsung's 2010 LED'er har en lille smule mere styring end 2009 modellerne, men forskellen er ret lille.

Kort sagt prioriterer skærmen sort højt, så hvis der både er mørke og lyse ting på skærmen, dæmper den lysintensiteten for at få de sorte farver mørke. Denne vekslen i lysintensitet kan dels virke distraherende og dels være skyld i stort tab af "shadow detail".

Nogen generes ikke så meget af Samsungs "global dimming", andre gør. Det er derfor det er så vigtigt at se en skærmen før man køber. Jeg tror f.eks. ikke at Rasmus generes så meget af det, for i sidste års test af Samsungs 2009 LED nævnte han slør på sorte farver som et stort problem der endte med at trække meget ned i bedømmelsen, mens global dimming effekten kun kort blev nævnt i en enkelt sætning.

Dit eneste håb er at der findes en indstilling der slår det fra inde i service menuen (hvilket muligvis kan bryde garantien), men så hvis det kan lade sig gøre, vil du skulle leve med væsentligt dårligere sortniveauer og muligvis "flashlighting" dvs. områder med lysere plamager som kun ses når baggrundsbelysningen skrues helt op og der vises sort samtidigt. Men du kan prøve at undersøge dette eller du kan lære at leve med det ;)
Af HSKS
Hejsa.

Jeg var på besøg ved en kammerat der havde fået en samsung Lcd skærm for nylig,og jeg var ved at få spat af det billede... :s
Det virkede også som om at det pludslig slukkede for lyset i de mørke scener så billedet var så mørkt at man slet ikke kunne se detaljer i de mørkere scener, men jeg fandt ud af at det var øko indstillingen der var slået til... :o
Det var det der ødelagde det hele.... O_O
Det var løsningen ved ham...
Jeg håber at det kan hjælpe..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der er en dynamisk lysdæmper på B7000 og B8000 som aktiveres hvis billedet er meget mørkt. I nogle lande blev der vist frigivet en firmware opdatering, men hvis den stadig er aktiveret, så skal I ind i service menuen og slå den fra.
Af Mock
nu er det her LED og ikke LCD. Så det som kunne være en mulighed er det der bliver skrevet emd service menuen. da jeg nok har prøvet alle tænkelige muligheder for slå ting fra i standard menu,

har ikke lige kunne finde ud af hvordan man kom i service menuen på dette fjernsyn!

tænkte også på om det kunne være firmware fejl ligsom på gamle samsungs. hvor når en ting står til off betyder det on, som jeg kan huske med 87BD med motion plus
Af xcardman
nu er et led alså et lcd tv
eneste forskel er led pærer
det med belysning har været fremme i alle test
men håber da man kan slå det fra
dynamisk kontrast af værste skuffe
men nogen kan åbenbart godt leve med det
Af HSKS
Mock skrev:nu er det her LED og ikke LCD. Så det som kunne være en mulighed er det der bliver skrevet emd service menuen. da jeg nok har prøvet alle tænkelige muligheder for slå ting fra i standard menu,

har ikke lige kunne finde ud af hvordan man kom i service menuen på dette fjernsyn!

tænkte også på om det kunne være firmware fejl ligsom på gamle samsungs. hvor når en ting står til off betyder det on, som jeg kan huske med 87BD med motion plus
Jeg syntes du selv skulle tage at læse lidt på lektien LCD kontra LED... :o
Forskellen er i store træk bare pærene/belysningen....
Teknikken er mange gange den samme. ::l

Og ja ,xcardman dynamiske indstillinger er djævlens værk !:( ;;)
Af Mock
Nu kan jeg godt selv li fona instillinger. og er ikke så kritisk hvad angår farver eller sort/hvid niveu, men det her finder jeg totalt uaccetable, har set andre der har testet serie 8. som roser det til skyerne. og ser de skriver de synes det er det bedste fjernsyn i hele verden.

Jeg ved ikke om de skriver det grundet den overvælget oplevelse af at købe noget nyt man har givet kassen for. men der har jeg nolge mere objektive briller på.

Synes stadig det gamle Samsung LCD ikke LED havde mindre problemer hvad angik mærke scener
Af Mock
Når fik prøvet service menuen. med info>menu>mute>power

men kunne ikke finde nogle settings her som var noget jeg turde rører ved.der var en masse til hdmi settings men ikke noget umiddelbart til at styre dynamisk kontrast!
Af Kratz
Mock skrev:nu er det her LED og ikke LCD.
Det er tydeligt, at Samsung's marketing stunt har virket...
Af Mock
Nu har jeg ikke rigtig fulgt med i hvad markettings stunts de har lavet. men tror nu også dette problem er på Serie 7, Men mangler stadig at kører en del test for at konkludere 100% at de mørke scener F#¤% up.
Af Snurrerundtlyd
Mock skrev:nu er det her LED og ikke LCD.
LED-TV er LCD-TV.
LED beskriver i denne sammenhæng bare hvilken type bagrundsbelysning som LCD-panelet anvender.
Der findes to typer baggrundsbelysning til LCD-paneler:
  1. LCD med CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamp) eller på dansk koldkatode lysstofrør.
  2. LCD med LED (Light Emitting Diode] eller på dansk lysdiode.
Generelt forbruger LED-baggrundsbelysning mindre strøm end CCFL-baggrundsbelysning og kan laves fladere.
LCD-TV med LED-baggrundsbelysning bliver ofte refereret til som LED-TV, men det ændrer ikke på de faktum at det stadig er LCD-TV, bare med LED-baggrundsbelysning i stedet for den ældre CCFL-baggrundsbelysning.
Af Mock
Nu skrev jeg som jeg gjorde gundet man jo ikke skriver LCD med CCFL.

skal man ud at købe TV skelner man typisk ikke på panel teknologien. men blot om det er LCD eller LED og med LCD mener man typsik CCFL.

men nu skrev jeg sådan set heller ikke for at finde ud af hvad det helt korret hed. men for at finde ud af om mørke scener bare generelt var dårligere på LED end den gamle LCD teknologi
Af Shooter DK
det sku en ommer af samsung for et tv i den prisklasse