Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har en alm dvdafspiller og et udmærket 42" G20 som er full hd og som har et rigtig godt billede.Kan nemt forestille mig at i fremtiden blive der kun lavet bluray afspiller, som selvfølgelig kan afspille dvder og at der efterhånden kun vil blive lavet Blueray film.

Jeg kunne godt tænke mig, som den elektronik nerd jeg er (elsker at høre musik og se film, tv) en Blueray afspiller.

Hos elgiganten sælger de en philips BDP-2500 og 3000 til under 1000kr og b.la hos Computercity sælger de en,for mig ukendt mærke, Blueray afspiller til kun 699kr

Hvilken Blueray afspiler til under 1000kr er den bedste ?

Er det bare en Philips BDP-3000 ?

Hvorfor er en Blueray afspiller så dyr i forhold til en dvd afspiller ? Der er meget få Blueray afspiller til under 1000kr, samlignet med dvd afspiller,hvor der nemt kan fås en masse til under 500kr.

F.eks den dvd afspiller der var med mit surround anlæg fra sony koster uden anlæget, kun 500kr men ikke desto mindre fungere den 100% problemfrit hvad billede og lyd angår og loade tiderne er også helt normale og 100% problemfri.
Af Søndergaard
Jeg købte en bdp-3000 i Bilka for 899,- og blev glædeligt overrasket da der nærmest kom nyt liv i de gamle DVD-skiver. Markant bedre billede sammenlignet med den gamle DVD med scartstik på samme skærm. Jeg ved ikke om det er HDMI kablet eller 1080i opskaleringen eller begge dele der gør forbedringen. Vedr. den højere pris for Bluray så skyldes det måske at der skal afregnes royalties til ejerne af patentet. Jeg kan dårligt forestille mig at det er elektronikken alene.
gasolin skrev:
Hvorfor er en Blueray afspiller så dyr i forhold til en dvd afspiller ? Der er meget få Blueray afspiller til under 1000kr, samlignet med dvd afspiller,hvor der nemt kan fås en masse til under 500kr.

F.eks den dvd afspiller der var med mit surround anlæg fra sony koster uden anlæget, kun 500kr men ikke desto mindre fungere den 100% problemfrit hvad billede og lyd angår og loade tiderne er også helt normale og 100% problemfri.
Nu var DVD afspilleren jo absolut ikke billig da den var på den alder blu-Ray er nu, ny teknik koster jo nu engang og du skal ikke kigge langt i bakspejlet for at se at det faktisk er billigt at man i dag kan få en afspiller til under 900 kr, hvilket faktisk kun er få hundrede kroner mere en en DVD afspiller der kan opskalere billedet og har HDMI, så syntes egentligt du skal vende den lidt om og sige: wauv jeg kan få Blu-Ray for 300 kr, hvilket jo er den reele prisforskel for du snyder jo dig selv gevaldigt hvis ikke du får opskaleret dine alm DVD film
gasolin skrev:

Nu var DVD afspilleren jo absolut ikke billig da den var på den alder blu-Ray er nu, ny teknik koster jo nu engang og du skal ikke kigge langt i bakspejlet for at se at det faktisk er billigt at man i dag kan få en afspiller til under 900 kr, hvilket faktisk kun er få hundrede kroner mere en en DVD afspiller der kan opskalere billedet og har HDMI, så syntes egentligt du skal vende den lidt om og sige: wauv jeg kan få Blu-Ray for 300 kr, hvilket jo er den reele prisforskel for du snyder jo dig selv gevaldigt hvis ikke du får opskaleret dine alm DVD film
Af mhca
Jeg tror, at man skal passe på med at prise opskalering af DVD-film.

Det kræver en fornuftig upscaler før at resultatet bliver interessant. TV'et kan jo selv opskalere, og det gør det i nogle tilfælde bedre end en billig BluRay afspiller.

Jeg har hørt mange være glade for opskalering, så det skal bestemt ikke kritiseres. Vil blot gøre opmærksom på at selve opskaleringsfunktionen i en afspiller ikke gør den til et vidunder, der forbedrer DVD-oplevelsen.

Men jeg tror også, at selve det at få HDMI og afspille i progressivt signal hjælper på oplevelsen.
Af Hugoianer
mhca skrev:
Men jeg tror også, at selve det at få HDMI og afspille i progressivt signal hjælper på oplevelsen.
Nu er det jo så også sådan at hovedparten af det at opskalerer DVD netop er at det bliver opskaleret til progressivt signal, så det er jo ikke sådan at dele op som du gør der. ::l

Hvor meget man syntes at en DVD afspiller med opskalerbar HDMI er bedre en en alm DVD er jo helt rigtigt noget der kommer an på den pågældende model, så længe leve test sider, men erindrer til dato ikke at have hørt nogen sige at der ikke er tale om en forbedring og alt her på disse sider handler vel om forbedringer, eller hvad :)
Brugeravatar
Af edinger
Tjah, jeg gav små DKK 5.000 for min DVD-afspiller i 1998 mod DKK 2.500 for min BD-afspiller i 2009 - så i min optik går det den modsatte vej. Tingene bliver ikke dyrere, men billigere 8)
Af mhca
Hugoianer skrev:
mhca skrev:
Nu er det jo så også sådan at hovedparten af det at opskalerer DVD netop er at det bliver opskaleret til progressivt signal, så det er jo ikke sådan at dele op som du gør der. ::l
Jeg vil nu ikke påstå at opskalering i hovedpart består i at konvertere til progressivt signal. Det er selvfølgelig givet, at opskalerende HDMI afspillere benytter progressivt signal, men mange afspillere uden opskalering kan også sagtens afspille et progressivt signal.
Så nogle kan da sagtens være gået fra en afspiller med progressivt signal til en med opskalering (og progressivt signal), hvor de måske ikke vil opleve den store forbedring.

Måske lidt uklar formulering :-)
Af Hugoianer
mhca skrev:
Hugoianer skrev:
mhca skrev:
Jeg vil nu ikke påstå at opskalering i hovedpart består i at konvertere til progressivt signal. Det er selvfølgelig givet, at opskalerende HDMI afspillere benytter progressivt signal, men mange afspillere uden opskalering kan også sagtens afspille et progressivt signal.
Så nogle kan da sagtens være gået fra en afspiller med progressivt signal til en med opskalering (og progressivt signal), hvor de måske ikke vil opleve den store forbedring.

Måske lidt uklar formulering :-)
Nej det var nok formuleret helt ok for du har da helt ret, at signalet bliver progresivt er jo kun en del af opskaleringen og man skal nok afholde sig fra at afgøre hvad der vægter mest, så jeg var nok selv den mest uklare, kan dog umiddelbart ikke huske at have set DVD afspillere med HDMI uden opskalering, så havde det derfor ikke med i mine overvejelser. :(
Af Hugoianer
bortset fra det, så kan jeg se at den Philips BDP2500 kan fås for 777 kr og det er altså ikke lang tid siden at det var en landsdækkende nyhed da blu-Ray afspillere kom under 1000 kr og 777 er da billigt