Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg laver dette indlæg for at få klargjort hvad det er der skal til helt præcist for at få 3D effekten ud af sin PS3.

I mine tanker er der to muligheder som jeg gerne vil have be- eller afkraftet og de er således:

HDMI kabel (1.4?) føres fra PS3 til fjernsyn og fra fjernsyn går et HDMI kabel til en "gammel" reciever med HDMI 1.1 understøttelse for at få surround lyden? Jeg er klar over at hvis dette kan lade sig gøre, må man gå på kompromis med manglende HD lyd. Er det muligt?

Eller

Køb ny reciever med 1.4 understøttelse og dermed føre HDMI 1.4 fra PS3 til nye reciever 1.4 og et HDMI kabel fra reciever op til fjernsynet og dermed have optimal løsning HD lyd i surround?

Er det rigtigt forstået at det er sådan systemernel kan sættes op?

akanhjo
Af Kratz
For at få 3D billede bliver du nød til at føre HDMI kablet fra PS3 direkte til TV'et. Derimod har TV'et ikke HDMI udgang, så du kan ikke føre lyden til receiveren på denne måde. Du kan godt bruge den optiske udgang fra TV'et til receiveren, men det vil give et noget bedre resultat blot at føre det optiske kabel direkte fra PS3 til din receiver. Dette bliver så ikke HD lyd, som du også selv er inde på.

Den eneste måde at få HD lyd med PS3 er desværre over HDMI. Hvis du samtidig vil have 3D billede, er der desværre ingen vej uden om en receiver med HDMI 1.4 indgang(e).
Af akanhjo
Tak Kratz, men jeg har stadig brug for din hjælp til at svare på følgende.

Du nævnte at der ikke er HDMI udgang på TV'et, men hvis jeg skal have HD lyd er jeg nødt til at have en 1.4 reciever. Hvordan kommer det så til at foregå? - Der er jo kun en HDMI udgang fra PS som er reserveret til fjernsynet og hvis ikke tv'et og recieveren kan forbindes med HDMI, hvordan HD lyd så?
Af Supergris
Jeg er sikker på, han mener, du må købe en ny receiver med 1.4!!!
Af noxity
Receiveren har typisk én monitor udgang. Her tilsluttes TVet.

Derudover har den et antal HDMI input stik. Jo dyrere jo flere. Her sluttes HDMI stikket fra PS3'en til. Så finder recieveren selv ud af at sende lyden ud gennem de tilsluttede højtalere, og billedet ud gennem monitor udgangen.
Af Kratz
Præcis, man bliver nød til at sende TV signalet gennem receiveren. Dette er helt normalt. I dag benyttes receivere for det meste som en form for HUB, hvor alle enheder tilsluttes. Så behøver man blot føre et HDMI kabel fra receiveren til TV'et.
Af akanhjo
Hvilket monitor stik er det så der skal købes, hvad er betegnelsen?
Så reelt kommer der aldrig til at gå nogle HDMI stik fra reciever til fjernsyn i nogen sammenhæng?

Kan det virkelig passe at jeg bare skal have et HDMI stik 1.4 og et monitor kabel og så er jeg kørende? ..Naturligvis med udgangspunkt i en ny reciever
Af akanhjo
Kratz skrev:Præcis, man bliver nød til at sende TV signalet gennem receiveren. Dette er helt normalt. I dag benyttes receivere for det meste som en form for HUB, hvor alle enheder tilsluttes. Så behøver man blot føre et HDMI kabel fra receiveren til TV'et.
Jeg læst først dette indlæg efter jeg havde postet mit eget. Jeg kan åbenbart ikke selv få tingene til at hænge sammen i hovedet, så er du venlig at skrive hvad der er nødvendigt af gear for at det kører og hvordan tilslutningerne skal være. Ønsket er: 3D tv, ps3, hd lyd og surround til alm brug af tv'et.
Træls jeg ikke selv kan forstå det, men tak!
Af noxity
Du skal bruge et HDMI kabel fra både TV og PS3 til receiveren. Altså 2 stk.

Derudover skal du bruge en Receiver som understøtter HDMI 1.4.

Et eksempel på hvordan de skal tilsluttes kan de se herunder:
[img]http://img651.imageshack.us/img651/2159 ... dgange.png[/img]

Du skal som sagt tilslutte TVet til monitor udgangen. Mens alle andre kilder skal tilsluttes de resterende indgange. Det kunne f.eks være en DVD afspiller, et digital modtager boks, eller som i dit tilfælde en PS3.
Af akanhjo
Som skåret i pap, tak nox, det er jo ikke svært.
Af Kratz
Ja, meget fin forklaring Noxity :)
Jeg kan godt se min blev noget kringlet, selv om jeg forsøgte at gøre det enkelt.